نمای کلی فولاد مبارکه

عضو موظف کمیسیون معاملات فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در کشور به‌عنوان یک شرکت برتر که در زمان مقرر به پرداخت تعهدات خودش عمل کرده شناخته می‌شود. این موضوع به‌عنوان یک مزیت نسبی موردنظر شرکت‌ها و شرکای تجاری مطرح است و باعث شده این شرکت‌ها همواره تمایل به همکاری داشته باشند.

به گزارش ایراسین، محسن تابش عضو موظف کمیسیون معاملات فولاد مبارکه در گفت‌وگو با برنامه رادیوم فولاد از فعالیت‌های این کمیسیون سخن گفت. اگر شما هم مایلید با گوشه‌ای از فعالیت‌های کمیسیون معاملات فولاد مبارکه آشنا شوید، با ما همراه باشید.

در خصوص وظایف و نقش کمیسیون معاملات فولاد مبارکه توضیح دهید.

کمیسیون معاملات از ارکان عالی‌رتبه شرکت است که مستقیما زیر نظر هیئت‌مدیره فعالیت می‌کند. این واحد اختیارات لازم را برای اتخاذ تصمیم درخصوص انجام معاملات شرکت به‌صورت عمده به عهده دارد.

معاملات از طریق مناقصه عمومی، محدود، عدم الزام به برگزاری مناقصه به‌صورت یک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای، استعلام، تجدید، ابطال، قراردادهای طولانی‌مدت، تمدید قرارداد، الحاقیه و یا هر طریق دیگری که به‌صرفه و صلاح شرکت تشخیص داده شود، انجام می‌شود.

تصویب شرایط قراردادها، تعیین برنده مناقصه یا مزایده با رعایت صرفه و صلاح شرکت فولاد مبارکه و به‌طورکلی تشخیص اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیت‌دار برای انجام معامله توسط کمیسیون معاملات انجام می‌شود.

فهرست کامل اشخاص یا مؤسسات طرف معامله توسط واحدهای برنامه‌ریزی خرید طبق فرایندی نگهداری می‌گردد و این فهرست‌ها با تأیید کمیسیون معاملات در شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. رسیدگی به موارد تخلف یا شکایات رسیده مبنی بر عدم اجرای مقررات آیین‌نامه و گزارش آن به هیئت‌مدیره شرکت نیز توسط کمیسیون معاملات شرکت انجام می‌شود.

شرایط و نوع و روند انتخاب پیمانکاران واجد شرایط و صلاحیت‌دار چگونه است؟

در شرکت فولاد مبارکه مطابق آیین‌نامه معاملات که به تصویب هیئت‌مدیره رسیده است، بدین‌صورت عمل می‌شود که واحد برنامه‌ریزی خرید از طریق فراخوان عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، صداوسیما و یا فضای مجازی به‌طور کامل و در تمام کشور اطلاع‌رسانی می‌کند. شرکت‌ها در قالب این فراخوان نسبت به ثبت‌نام و خودارزیابی خود مطابق جداول ارزیابی پیشنهادی توسط آن واحد اقدام می‌کنند. پس‌ازآن توسط گروه‌هایی که گردش کارشان در شرکت فولاد مبارکه بدین منظور تدوین‌ شده است، طی یک فرایند مشخص، شرکت‌های واجد شرایط از طریق ارزیابی کمی و کیفی و طی بازدیدهای میدانی، به‌علاوه اظهارات و اسناد ثبتی که نسبت به آن اقدام کرده‌اند ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند و تأیید صلاحیت آن‌ها در کمیته فنی و بازرگانی بررسی می‌شود و نهایتا با تأیید کمیسیون معاملات صورت می‌گیرد و در بانک اطلاعاتی مجتمع فولاد مبارکه در رشته‌های مختلف نگهداری می‌شود.

عضو موظف کمیسیون معاملات به چه معناست؟

مطابق آیین‌نامه اعضای کمیسیون معاملات در فولاد مبارکه با معرفی مدیرعامل شرکت و تأیید هیئت‌مدیره شامل پنج عضو اصلی هستند که مشخصا در کمیسیون فعالیت می‌کنند و فعالیت دیگری انجام نمی‌دهند.

شرط اصلی انعقاد قرارداد در کمیسیون معاملات چیست؟

پس از طی فرایند انتخاب پیمانکار، وقتی یک درخواست توسط واحد متقاضی صادر می‌شود، درخواست خرید به واحد برنامه‌ریزی خرید ارسال می‌گردد و پس از تعیین واحد مربوط، کارهای مقدماتی انجام می‌گیرد و جهت تعیین روش انجام معامله به کمیسیون معاملات ارجاع داده می‌شود. کمیسیون روش انجام را بر اساس آئین‌نامه تعیین می‌کند و پس‌ازآن، فعل خرید در حوزه خرید انجام می‌گیرد، مناقصه برگزار می‌شود و پاکت‌های مناقصه به کمیسیون ارجاع و بازگشایی می‌گردد.

در مناقصات دومرحله‌ای یک مرحله اضافه‌تر داریم که در کمیته‌های فنی بازرگانی بررسی فنی انجام و سپس پاکت‌های قیمت باز می‌شود.

آمار معاملات شرکت در سال ۱۴۰۰ و سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ چگونه بوده است؟

در سال گذشته علی‌رغم شیوع بیماری کرونا در کشور، توانستیم همه امور را به‌خوبی انجام دهیم و بیش از ۱۵۰۰ مصوبه داشته باشیم. در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۵ مصوبه داشتیم، البته این نکته موردتوجه است که معمولا معاملات در سه‌ماهه اول سال کمتر و در بقیه ماه‌ها با رشد صعودی همراه خواهد بود.

آیا برای شما پیش آمده که در جهت منافع مالی و حقوقی شرکت خود را ملزم به ارائه اصلاحیه برای معامله‌ای بدانید؟

در فرایند مناقصات، ممکن است حین اجرای پروژه‌ها و در راستای اصلاحات، دوستان به موانعی بربخورند که نیاز به اصلاح رویه وجود داشته باشد، اما قانونا هیچ تغییری در قراردادها انجام نمی‌شود، مگر اینکه مصوبه کمیسیون معاملات صادر شود.

مهم‌ترین مناقصات انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ را بیان کنید.

قراردادهای خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیوبا شرکت مپنا و ساخت نورد گرم ۲.

سازوکار تعاملات شرکت با بخش خصوصی چگونه است؟

نحوه ورود هر شرکت به ساختار فولاد مبارکه برای خرید از طریق سیستم SRM شرکت صورت می‌گیرد. در کنار آن کمیسیون معاملات بازوهای مشاوره‌ای در کنار خودش دارد، مثل کمیته‌های فنی و بازرگانی، تعیین قیمت، دعاوی. مرجع رسیدگی به اعتراض شرکای تجاری، کمیسیون معاملات است. در سال‌های اخیر آئین‌نامه معاملات شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نیز تدوین و ابلاغ شده است.

در خصوص خریدهای ارزی و ریالی توضیح دهید.

با توجه به نوسانات شدید ارزی که در کشور وجود دارد، با هماهنگی کامل با حوزه معاونت مالی اقتصادی شرکت فرمول‌های تعدیل ارز

و ریال اقلام پرمصرف در هر پروژه مثل آهن، سیمان، مس و مواد اصلی به‌گونه‌ای تدوین‌شده که به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند خدشه‌ای در روند انجام آن معامله در شرکت ایجاد کند.

درهرحال، انعطاف لازم وجود دارد تا در مواقعی که فرمول‌ها با توجه به نوسان زیاد قیمت‌ها و جبران قیمت‌ها ناشی از آثار تغییرات قیمت ارز تغییر می‌کنند، اصلاحات لازم انجام شود.

شرکت فولاد مبارکه در کشور به‌عنوان یک شرکت برتر که در زمان مقرر به پرداخت تعهدات خودش عمل کرده شناخته می‌شود. این موضوع به‌عنوان یک مزیت نسبی موردنظر شرکت‌ها و شرکای تجاری مطرح است و باعث شده این شرکت‌ها همواره تمایل به همکاری داشته باشند.

در خصوص ایجاد شرایط تأمین پایدار مواد اولیه و قطعات یدکی با توجه به نوسانات قیمتی که در بازار وجود دارد چه برنامه‌ای دارید؟

واحد کمیسیون معاملات در راستای چابکی و شرایط محیطی، عموما نسبت به پرداخت تا سقف ۵۰ درصد مبلغ کل به‌عنوان پیش‌پرداخت با اخذ ضمانت‌نامه معتبر در واحد خرید برای جلوگیری از تعدیل‌های مکرر و رفع نگرانی و دغدغه سازندگان محترم اقدام کرده است و یا خرید از چند شرکت باقیمت یکسان که تا به امروز این روش‌ها جواب داده است.

به‌تناسب تجربه‌ای که اعضا کمیسیون معاملات و معاونت‌های مربوط کسب می‌کنند اصلاح آیین‌نامه معاملات صورت می‌گیرد و به تصویب هیئت‌مدیره محترم می‌رسد و ابلاغ می‌شود.

صحبت پایانی؟

از هیئت‌مدیره، مدیرعامل و کارکنان خدوم و بلندهمت شرکت که این کمیسیون را در راستای تهعد به رسالت خود یاری می‌رسانند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =