فناوری اطلاعات و ارتباطات

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران ضمن تشریح نقش فناوری اطلاعات در توسعه اقتصادی کشورها گفت: امروز اقتصادهای بزرگ دنیا مبتنی بر اقتصاد دیجیتال هستند در حالی که اقتصاد صنعتی ما از مزیت‌های فناوری اطلاعات استفاده نکرده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- محمد رضایی فرد: به طور اجمالی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره‌وری و رشد اقتصاد در طرف عرضه در کنار عوامل مکملی مانند سازماندهی و تجربه مدیریتی، سازماندهی بخشی و قانون‌گذاری، ساختار اقتصادی، سیاست‌های دولت و سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نهاده در طرف عرضه اقتصاد در کنار سایر نهاده‌ها به صورت سرمایه وارد می‌شود و باعث بهبود فرآیند تولید از طریق تعمیق سرمایه، پیشرفت فناوری و کیفیت نیروی کار می‌شود و ستاده آن افزایش ارزش‌افزوده در سه سطح بنگاه، بخش و کشور است و در نهایت رشد اقتصادی باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار، سوددهی و رفاه مصرف‌کننده می‌شود.

در همین راستا محمد سعید شریفان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: مباحث مرتبط با فناوری اطلاعات از دهه‌های قبل مطرح بوده است. با مرور زمان، جهان بیشتر به سمت تبدیل به دهکده کوچک پیش می‌رود.

وی افزود: وقتی صحبت از شبکه‌های اطلاع‌رسانی می‌شود و سخن از اینترنت به میان می‌آید، بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که در نتیجه وجود فناوری‌های اطلاعات مردم بهتر در کنار هم زندگی می‌کنند و بیشتر از منافع یکدیگر بهره‌مند می‌شوند.

حرکت جامعه اطلاعاتی به سمت «متاورس»

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران اظهار کرد: جامعه اطلاعاتی امروز در حال ورود به جهان دیگری به نام «متاورس» است. در حقیقت با ظهور متاورس با یک بازار، فرصت یا تهدید جدید مواجه می‌شویم که در نتیجه اقتصاد ما تنها به جهان واقعی و دارایی‌های مشهود وابسته نیست بلکه به فضای مجازی و اقتصادی وابسته می‌شود که اموال و دارایی‌های آن قابل لمس نیست.

شریفان گفت: وقتی طی یک دوره کوتاه از فناوری اطلاعات با درکی از وقایع قابل لمس به سمت فناوری اطلاعات با دارایی‌های ناملموس حرکت می‌کنیم، اقتصاد نیز دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها، و کشورهای جهان از تهدیدهای امنیتی مبتنی به فناوری اطلاعات و رخدادهایی که اخیرا در کشور شاهد بودیم رنج می‌برند. برخی از افراد از فرصت‌های مربوط به فناوری اطلاعات برای ضربه زدن به پایگاه‌های اقتصادی استفاده می‌کنند؛ این خود موید اهمیت فناوری اطلاعات است.

۴ رکن فناوری اطلاعات

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران گفت: وقتی صحبت از اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه اقتصادی به میان می‌آید، محور خود را با ابزار فناوری اطلاعات می‌سنجیم بنابراین نگاه ما به حوزه فناوری اطلاعات نباید صرفا در حوزه سخت افزار و نرم افزار باشد بلکه باید حوزه‌های سازمان‌افزاری و مغزافزاری نیز در نظر گرفته شود.

شریفان اظهار کرد: در مدل اطلس تکنولوژی این ۴ رکن در کنار هم شکل می‌گیرد. وقتی این ۴ رکن به حد بلوغ برسد و بتوانیم به نحو احسن از آن‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم قائل به این مهم باشیم که رشد اقتصادی کشور نیز مبتنی بر فناوری است.

وی تصریح کرد: اکنون اقتصادهای بزرگ در دنیا مبتنی بر اقتصاد دیجیتال هستند در حالی که اقتصاد گذشته یا اقتصاد صنعتی ما از مزیت‌های فناوری اطلاعات استفاده نکرده است. زمانی در ایران از فناوری اطلاعات تنها در بخش‌هایی از سازمان استفاده می‌شد که با مراجعان در ارتباط بود اما اکنون فرصت‌های فناوری اطلاعات در سایر بخش‌های سازمان هم فراهم شده است. بر همین مبنا بسیاری از سازمان‌ها به سمت کوچکتر شدن در حال حرکت هستند.

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران گفت: فرصت‌هایی که برای حوزه فناوری اطلاعات در یکی دو سال گذشته به علت شیوع کرونا رخ داد، حکایت از کارگشا بودن آن داشت. اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات در بسیاری از نقاط دنیا در حال استفاده است. رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته نیز از همین مسئله نشات می‌گیرد.

فناوری اطلاعات در رشد نرخ بیکاری نقشی ندارد

شریفان خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در حوزه مدیریت تکنولوژی مطرح می‌شود این است که آیا مشاغل باید بر پایه نیروی انسانی باشد یا بر پایه فناوری؟ بسیاری از فناوری‌ها وقتی توسعه پیدا کرده و رایج شده‌اند، از تعداد مشاغل مبتنی بر نیروی انسانی کاسته‌اند اما مشاغل جدیدی در آن سوی کار، یعنی کسب‌وکارهای فناوری محور ایجاد کرده‌اند بنابراین فرصت‌های حذف شده در حوزه کسب‌وکار به معنی از بین رفتن اشتغال و افزایش نرخ بیکاری نیست.

وی اظهار کرد: روزی تامین انرژی مورد نیاز انسان مبتنی بر باد بود اما به مرور زمان، آب، بخار، برق و ... نیز در زمره منابعی برای تامین انرژی قرار گرفتند.. به بیان دیگر فناوری پیوسته در حال پیشرفت است و همین مسئله باعث شده اقتصاد جهانی در مسیری قرار بگیرد که طی دهه‌های آینده کاملا مبتنی بر فضای مجازی باشد. این پیشرفت نشان می‌دهد منابع آموزشی موجود در دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی نیاز به تغییر قابل توجه متناسب با شرایط روز دنیا دارد.

نقش موثر فناوری اطلاعات در توسعه علمی مردم

رئیس مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران گفت: استفاده از فناوری اطلاعات تاثیر قابل توجهی در توسعه علمی و یادگیری مردم دارد. بسیاری از فرزندان امروز بدون اینکه دانشی از طریق دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی کسب کرده باشند به صورت تجربی به آنچه از لحاظ شکلی و نمایشی از بقیه مردم از کارکرد فناوری اطلاعات در میان خودشان می‌بینند، در قالب دستگاه‌هایی مثل موبایل انجام می‌دهند و یادگیری بسیار زیادی از طریق این دستگاه‌ها انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =