ژاپن و روسیه

سه منبع آگاه اعلام کرده‌اند که دولت ژاپن قصد دارد از ۲ شرکت خود در تلاش برای ماندن در پروژه نفت و گاز ساخالین-۲ حمایت کند. روسیه کنترل کلید توسعه تامین انرژی ژاپن را به دست گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سه منبع اعلام کرده‌اند که دولت ژاپن قصد دارد از شرکت‌های Mitsui & Co و Mitsubishi Corp در تلاش برای ماندن در پروژه نفت و گاز ساخالین-۲ حمایت کند. روسیه کنترل کلید توسعه تامین انرژی ژاپن را به دست گرفت.

با افزایش تنش‌های توکیو و مسکو بر سر حمله روسیه به اوکراین و پیوستن این کشور به تحریم‌های غرب علیه مسکو، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که آیا شرکت‌های ژاپنی در کنسرسیوم باقی خواهند ماند یا نه.

به گفته این افراد مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، وزارت تجارت و صنعت ژاپن به زودی این تصمیم را به شرکت‌ها منتقل خواهد کرد.

ژاپن از نظر منابع کم بازده با یک خطر تاریخی امنیت انرژی مواجه است، زیرا تنش‌ها با عرضه جهانی محدود و قیمت‌ها بالاست. ژاپن ۱۰ درصد از گاز طبیعی مایع خود را از روسیه وارد می‌کند که عمدتاً بر اساس قرارداد بلندمدت از محل ساخالین-۲ است.

تلاش ژاپن احتمالاً ارسال سیگنال روشنی از حمایت دولت از این پروژه و مقابله با اقدامات کشورهای غربی است که شرکت‌های خصوصی را از سرمایه‌گذاری جدید در روسیه منع کرده‌اند.

نخست وزیر این کشور، فومیو کیشیدا، روز پنجشنبه گفت با توجه به اینکه ژاپن قصد دارد تامین صحیح و پایدار گاز طبیعی مایع خود را تضمین کند، دولت با بخش خصوصی در این زمینه همکاری می‌کند.

نمایندگان میتسویی و میتسوبیشی نیز روز شنبه گفتند که این شرکت‌ها با همکاری دولت و همچنین شرکای خود در مورد این موضوع بحث خواهند کرد.

رویترز در ماه می گزارش داد شل، یکی از بزرگترین سهامداران کنسرسیوم، خروج خود از این پروژه را اعلام کرد و در حال مذاکره برای فروش سهام خود به کنسرسیومی از شرکت‌های انرژی هند است.

شرکت دولتی گازپروم روسیه ۵۰ درصد به علاوه یک سهم در این پروژه دارد، در حالی که میتسویی ۱۲.۵ درصد و میتسوبیشی ۱۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند.

در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو، روسیه ماه گذشته تصمیم گرفت شرکتی ایجاد کند که تمام حقوق و تعهدات شرکت سرمایه گذاری انرژی ساخالین در خاور دور روسیه را برعهده بگیرد.

این به دولت روسیه تحریم‌شده بستگی داشت که تصمیم بگیرد آیا سهامداران خارجی در کنسرسیوم باقی می‌مانند یا خیر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =