عباس مزیکی مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: توجه به موضوع «مالیات» یکی از آثار مثبت تحریم‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، عباس مزیکی پیش از ظهر امروز، پنجشنبه ۱۶ تیرماه، در نشست خبری به مناسبت روز مالیات و آغاز هفته فرهنگسازی مالیاتی، اظهار کرد: یکی از آثار مثبت تحریم‌ها توجه بیشتر به موضوع مالیات است. نفت یک منبع بین نسلی است و نباید در کی نسل هزینه شود.

وی افزود: مالیات امروز به عنوان اولین منبع درآمدی دولت به پوشش هزینه‌های کشور کمک می‌کند. از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز برای توسعه و آبادنی کشور هزینه می‌شود. در قانون دائمی ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها از ۳ درصد در قانون موقت به ۴ درصد افزایش یافت بنابراین سهم مردم در توسعه شهری نیز افزایش یافته است. با اینکه تورم در این مسیر مشکلاتی ایجاد کرده است اما همین یک درصد تاحدودی اثر منفی تورم را خنثی می‌کند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان مالیات در استان اصفهان وصول شده است که معادل ۱۰۴ درصد تحقق هدف مالیاتی بوده است. این در حالی است که در کشور ۱۱۳ درصد درآمد مالیاتی هدف محقق شد.

مزیکی افزود: عوارض ۳ ماهه اول ۱۴۰۱ که به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها معادل ۱۱۹۲ میلیارد تومان واریز شده است. شهرهای کوچک بیشتر به این درآمد مالیاتی وابسته هستند.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ مهلت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. تا امروز ۲۷ درصد رشد تسلیم اظهار نامه داریم. در سال ۱۴۰۰ که اظهارنامه‌های سال ۱۳۹۹ تسلیم شده، ۲۵۰ هزار اظهارنامه تسلیم شد که در سال جاری تاکنون به ۳۱۸ هزار اظهارنامه افزایش یافته است اما با توجه به تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه این تعداد افزایش خواهد یافت.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: از ۳۱۸ هزار اظهارنامه‌ای که تاکنون تسلیم شده است، ۷۷ درصد معادل ۲۴۲ هزار اظهارنامه از تبصره ۱۰۰ امور مالیاتی استفاده کرده‌اند.

مزیکی درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: سازمان امور مالیاتی تا ۲۶ تیرماه به مودیان مالیاتی فرصت داده است که مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت کنند. همچنین مودیان حقوقی که سال مالی آن‌ها ۲۹ اسفندماه سال گذشته بوده است، تا پایان تیرماه فرصت دارند که اظهارنامه خود را تسیلم کنند. مودیانی که درآمد اجاره داشتند نیز تا پایان این ماه فرصت دارند اظهارنامه مرتبط را تسلیم کنند. باید توجه داشت که در بحث مالیات بر ارزش افزوده، کالا یا خدمات می‌توانند معاف شوند نه اشخاص.

وی اجرای نطام جامع اطلاعاتی را در جهت تسهیل، شفافیت و کاهش ارتباط مودیان با ماموران مالیاتی را اقدامات موثری در جهت دریافت عادلانه مالیات دانست و گفت: این مسئله منجر به افزایش رضایتمندانه پرداخت مالیات توسط مودیان خواهد شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: این قانون باعث شد تا تسیلم اظهارنامه‌ها ۳۰ درصد افزایش یابد. سازمان امور مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی را در دستور کار خود دارد در همین راستا فعالان اقتصادی اصطلاحا دانه درشت را بیشتر زیر نظر قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =