وزارت صمت صنعت معدن تجارت

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی گزارشی مهمترین دستاوردهای بخش صنعت و معدن در سال گذشته را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صنعت و معدن ایران در سال‌های اخیر مشکلات مختلفی از تحریم گرفته تا تامین نقدینگی، سرمایه در گردش، مواد اولیه و قوانین دست و پاگیر اداری را تجربه می‌کند. معضلات کلان اقتصاد ایران نظیر تورم بالا و کاهش نرخ سرمایه‌گذاری هم بر این مشکلات افزوده است.

به طور کلی مسائل صنعت، معدن تجارت سال ها انباشته شده و پیچیدگی بالایی دارند، بنابراین با راه حل‌های جزئی و تدریجی، بهبودهای موضعی ایجاد شده و معمولا باعث به هم‌ریختگی بیشتر و ایجاد مسائل جدید می‌شوند. مسائل این بخش با بینش یا به قول دیگر، پارادایم، فعلی حل نشده و باید با رویکردی جدید راه حل های جدید را کشف و بررسی کرد.

وزارت صمت در گزارش تحول بخش صنعت، معدن و تجارت بهار ۱۴۰۱، اعلام کرده است که راهبردهای بخش صنعت، معدن و تجارت برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب عبارت اند از:« گسترش اقتصاد دانش بنیان، تنظیم سودآوری فعالیت‌ها، ارتقای توانمندی و هم‌افزایی کسب‌وکارها، گسترش تعاملات بین المللی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت». این راهبردها مهمترین تغییراتی که باید رخ دهند تا اهداف محقق شود را بیان می‌کنند.

طی دهه گذشته کمتر به اصلاح و توسعه سازوکارها پرداخته شده است؛ درحالی که برای حل مسائل اساسی این بخش و با توجه به تحولات مورد نیاز در فضای کسب‌وکار، باید سازوکارهای نوینی طراحی و استقرار یابند.

«تغییر ریل» با اصلاح سازکارها همزمان با «تداوم فعالیت‌های جاری»، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد که موارد مختلفی را شامل می‌شود. با وجود شرایط ناپایدار مانند تورم بالا، تغییرات باید با سرعت و دقت بالا انجام شوند. فرصت برای خطا و اصلاح مسیر بسیار اندک است.

اقدامات اصلاحی در دوران گذار به طور ذاتی هزینه‌ها و چالش‌هایی در پی دارد که به آشفتگی موجود دامن می‌زند و از سوی دیگر کمبود منابع به ویژه منابع انسانی و مالی، پیشرفت کارها را کند می‌کند.

وزارت صمت در بخش دیگری از این گزارش، تنظیم بازار سیمان و فولاد در سال ۱۴۰۰ را یکی از دستاوردهای دولت در این سال معرفی می‌کند. در این گزارش رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۳.۴ درصد و بر اساس گزارشات بانک مرکزی ۳.۶ درصد اعلام می‌کند.

همچنین رشد بخش خدمات را نیز در همین مدت ۵.۷ درصد اعلام می‌کند. این گزارش کاهش تورم تولیدکننده از تابستان ۱۴۰۰ و افزایش اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی را از دیگر دستاوردهای بخش صنعت، معدن و تجارت می‌داند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =