امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: سهم استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی کشور ۶.۱ درصد، رشد اقتصادی هدف این استان ۷.۴ درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در این استان نسبت به کشور ۱۳ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، امیررضا نقش شامگاه سه‌شنبه ۷ تیرماه در نشست آشنایی رایزنان و کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با ظرفیت‌های استان اصفهان، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: استان اصفهان ۶ درصد جمعیت و ۳ درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد. همچنین بیش از ۱۷۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و همچنین بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در استان اصفهان وجود دارد و همین مسئله باعث شده این استان در حوزه سرمایه‌های انسانی پتانسیل خوبی داشته باشد.

وی افزود: در بخش صنعت نیز استان اصفهان از نظر تعداد واحدهای صنعتی در رتبه اول کشور قرار دارد. این استان با ۹۵۰۰ بنگاه اقتصادی یا واحد تولیدی که در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی مشغول به فعالیت هستند، ۲۰ درصد فرآورده‌های نفتی، ۴۵ درصد فولاد ، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۴۵ درصد صنعت ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش دستباف، ۴۵ درصد تولید نساجی، ۲۵ درصد تجهیزات پزشکی و دارویی کشور را تامین می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: صنعت این استان یک صنعت ملی است و تاثیر زیادی در اقتصاد کشور دارد.

نقش تصریح کرد: مهمترین نقش‌پذیری‌های این استان در نظام تقسیم کار ملی و منطقه‌ای موارد مختلفی را شامل می‌شود. سهم اقتصاد دانش بنیان در کل کشور کمتر از یک درصد است در حالی که این سهم در اصفهان ۲.۵ درصد است و تلاش داریم تا این مقدار را در سال‌های آینده به ۵ درصد برسانیم. در حوزه ترانزیت هم می‌توان گفت با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان، این استان شاهراه ارتباطی کشور است. بیش از ۷۰ درصد حمل‌ونقل ریلی کشور از این استان عبور می‌کند.

وی در خصوص چشم‌انداز اقتصادی استان نیز گفت: در راهبردها و محورهای اصلی توسعه به استناد نتایج مطالعات طرح آمایش استان پنج محور اصلی داریم که شامل «آموزش، علم و فناوری»، «ارتقا فرهنگ و هنر»، «میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری»، «صنعت و معدن» و «کشاورزی» است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: استان اصفهان توسعه صنایع های تک را دنبال می‌کند. ما در استان اصفهان به اندازه کافی صنایع مادر داریم بنابراین در راستای تکمیل زنجیره تولید و تامین به سمت توسعه صنایع پایین دستی گام بر می‌داریم. سهم استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی کشور ۶.۱ درصد، رشد اقتصادی هدف این استان ۷.۴ درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در این استان نسبت به کشور ۱۳ درصد است که سهم بالایی دارد.

نقش افزود: در بخش صنعت میزان اشتغال افزایشی است. اشتغال بخش خدمات اما با توجه به شیوع کرونا در سال‌های گذشته کاهشی بوده است. نرخ بیکاری در این استان نیز روند کاهشی دارد.

وی اظهار کرد: سال گذشته میزان واردات کالا به مقصد استان اصفهان بیش از ۶۴۷ میلیون دلار بوده است. اصفهان ظرفیت خوبی در حوزه کارگوترمینال فرودگاه شهید بهشتی دارد اما لازم است از این ظرفیت به ویژه در بخش کشاورزی و گل و گیاه بیشتر استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اضافه کرد: در بخش کشاورزی با توجه وضعیت کم آبی استان، به سمت کشت گلخانه‌ای پیش رفته‌ایم. تنها در حوزه فلفل دلمه‌ای، ۷۰ درصد صادرات مربوط به استان اصفهان است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷۸‌ رشته صنایع دستی در استان اصفهان وجود دارد و از این حیث میتوان آن را پایتخت صنایع دستی کشور نامید. به علاوه اصفهان با ۱۳ شهر مهم جهان خواهرخواندگی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: اقدام موثری که قرار است در این استان پیاده شود، تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر استان اصفهان است که اولین پروژه اینچنینی در کشور محسوب می‌شود و اصفهان، قم و تهران را به هم متصل می‌کند.

نقش با بیان اینکه استان اصفهان در بخش معدن رتبه دوم کشور از نظر استخراج و ذخایر را در اختیار دارد، اظهار داشت: در بخش صنعت به ویژه صنایع‌ های‌تک و تولید دانش بنیان ظرفیت بسیاری در استان اصفهان وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینگونه جلسات شروع یک مسیر بسیار طولانی است. شرکت‌های دانش بنیان استان سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که قابل توجه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =