مدیرعامل فناپ

مدیرعامل فناپ زیرساخت گفت: در صنایع بزرگ مانند فولاد کمبود گاز و برق اگر به قطع کردن انرژی بیانجامد زیان‌های سنگین و جبران‌ناپذیری وارد می‌کند، با استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی این بستر فراهم می‌شود که در صورت گذشتن حجم مصرفی از یک میزان، دولت درآمد بیشتری داشته باشد و این درآمد را صرف توسعه زیرساخت‌ها بکند. 

به گزارش ایراسین، مهدی ایزدیار مدیرعامل فناپ زیرساخت در حاشیه مراسم نخستین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی ابراز داشت: سال‌هاست که موضوع اصلاح الگوی مصرف انرژی‌ در کشور مطرح است، چون طبق آمار همیشه بیشتر از متوسط جهانی مصرف می‌کنیم. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین راهکار موثری برای پاسخگویی به این چالش است که ما در زمینه مدیریت مصرف بنزین تجربه موفقی هم در این زمینه داریم و دستاوردهای آن را از سال ۱۳۸۶ تا کنون پیش رو داریم. مصرف بنزین ما در تیرماه ۱۳۸۶ بالغ بر ۷۳ میلیون لیتر بود که با راه‌اندازی این سامانه تا ۱۰ سال بعد یعنی ۱۳۹۶ مصرف بنزین در کشور به ۷۶ میلیون لیتر نرسیده بود.

وی افزود: خوشبختانه در رویداد امروز شرکت‌های دانش‌بنیان که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دستاوردهای بسیار موفقی را عرضه کرده‌اند و آنچه به‌عنوان محصول دانش‌بنیان هوشمندسازی مصرف گاز ارائه شده دارای سه بخش است: یک بخش به کنتور هوشمند بر می‌گردد که برای نخستین بار در کشور بگونه‌ای طراحی شده که امکان انتقال اطلاعات را با دو پروتکل متفاوت فراهم می‌کند.

ایزدیار تصریح کرد: بخش دوم بستر ارتباطی است که هم‌اکنون افزون بر تکنولوژی NBIOT و ۵G با همکاری اپراتور دوم امکان ارتباطی لورا باند را هم دارد. بنابراین بستر هماهنگی با پروتکل‌های پدافندی و همچنین امکان ارتباط در صنایع حساس بر پایه دو پروتکل متفاوت ایجاد شده است.

مدیرعامل فناپ زیرساخت در تشریح بخش سوم کنتورهای هوشمند گاز را پلتفرم عنوان کرد و در این باره گفت: این پلتفرم نخستین و تنها پلتفرم افقی بومی در حوزه اینترنت اشیا است که به دست نیروهای جوان نوآور ایرانی طراحی و پیاده‌سازی شده است و بهره‌گیری از قابلیت‌های آن در هوشمندسازی کنتورهای گاز یکی از کاربردهای آن است.

وی ادامه داد: این پلتفرم از یک سو از طریق یک اپلیکیشن امور مشترکین به مصرف‌کنندگان امکان کنترل لحظه‌ای مصرف و همچنین امکان پرداخت الکترونیکی بهای گاز مصرفی را می‌دهد از سوی دیگر از طریق پایش داده‌ها به دولت این امکان را می‌دهد که طبق جدول سهمیه‌بندی مصرف فراتر از میزان معمول و استاندارد را بویژه در برخی صنایع مدیریت و کنترل کند. حتی می‌توان برای سطوح مختلف مصرف از دید حجم و بازه زمانی، نرخ‌های متفاوت تعیین کرد، امکانی که شاید در صنعت برق داریم اما در گاز نداریم، چون در صنایع بزرگ مانند فولاد کمبود گاز و برق اگر به قطع کردن انرژی بیانجامد زیان‌های سنگین و جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. اما با وجود چنین سامانه‌هایی این بستر فراهم می‌شود که در صورت گذشتن حجم مصرفی از یک میزان، دولت درآمد بیشتری داشته باشد و این درآمد را صرف توسعه زیرساخت‌ها بکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =