نفت نفتا

قیمت نفت در بازار جهانی انرژی برای سومین روز متوالی افزایش یافت. کارشناسان این افزایش‌های پی در پی قیمت نفت را ناشی از افزایش ناآرامی‌های سیاسی در لیبی و اکوادور می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت روز سه‌شنبه ۷ تیرماه برای سومین روز متوالی افزایش یافت. علت اصلی این افزایش قیمت این است که ناآرامی‌های سیاسی در لیبی و اکوادور بر نگرانی های عرضه افزوده است.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۸ دلار یا ۱.۶ درصد افزایش به ۱۱۱.۳۶ دلار در هر بشکه رسید که افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به روز گذشته را نشان داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۹ دلار یا ۱.۷ درصد افزایش، به ۱۱۶.۹۹ دلار رسید که در جلسه قبل ۱.۷ درصد افزایش یافت.

امارات و عربستان سعودی تنها دو کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت مشهور به اوپک، با ظرفیت مازاد برای جبران عرضه از دست رفته روسیه و تولید ضعیف سایر کشورهای عضو دیده می‌شوند.

توبین گوری، تحلیلگر کالاهای بانک مشترک المنافع، در یادداشتی گفت: « مجموعه ای از اخبار عرضه فشرده بازار را تقویت کرد. گفته می شود که دو تولیدکننده بزرگ، عربستان سعودی و امارات، در محدودیت های نزدیک مدت ظرفیت یا بسیار نزدیک به آن هستند.»

سهیل‌المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز دوشنبه اعلام کرد که امارات متحده عربی بر اساس سهمیه ۳.۱۶۸ میلیون بشکه در روز خود بر اساس توافق با اوپک و متحدانش به نام اوپک پلاس، نزدیک به حداکثر ظرفیت تولید می کند.

اظهارات وی اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را تأیید کرد که در حاشیه نشست گروه هفت به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که امارات با حداکثر ظرفیت تولید می کند و عربستان سعودی می تواند تولید خود را تنها ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد که بسیار کمتر از ظرفیت تولید خود است. ظرفیت حدود ۲ میلیون بشکه در روز ادامه مطلب

تحلیلگران همچنین هشدار دادند که ناآرامی‌های سیاسی در اکوادور و لیبی می‌تواند عرضه نفت در بازارهای انرژی را بیشتر محدود کند.

شرکت ملی نفت لیبی روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است ظرف سه روز آینده در منطقه خلیج سرت، وضعیت فورس ماژور اعلام کند، مگر اینکه تولید و حمل و نقل در پایانه‌های نفتی آنجا از سر گرفته شود.

وزارت انرژی اکوادور اعلام کرد که این کشور می‌تواند تولید نفت خود را ظرف دو روز آینده به دلیل اعتراضات ضد دولتی به طور کامل متوقف کند. این کشور سابق اوپک قبل از اعتراضات روزانه ۵۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

این عوامل بر کمبودها در بازار تأکید می‌کند که منجر به بهبودی در این هفته شد و با رکود اقتصادی که در دو هفته گذشته بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته بود، مقابله کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران Haitong Futures گفتند که احساسات بازار همچنان شکننده است و مردم منتظر راهنمایی واضح تر برای حرکت بعدی هستند و عوامل ژئوپلیتیکی در کانون توجه قرار دارند.

رهبران گروه ۷ در حال بحث در مورد سقف بالقوه قیمت نفت روسیه هستند که به سینه جنگی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضربه بزند و در عین حال قیمت انرژی را نیز کاهش دهد.

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه همچنین از قدرت های جهانی خواست تا همه گزینه‌ها را برای کاهش فشار روسیه بر عرضه انرژی که قیمت‌ها را افزایش داده است، بررسی کنند، از جمله گفتگو با کشورهای تولیدکننده مانند ایران و ونزوئلا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =