جعفری

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: اطاله دادرسی چالش جدی دستگاه قضایی است که به دلیل کمبود فضا و نیروی انسانی اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ایراسین،، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری ظهر چهارشنبه اول تیر ماه در نشست خبری هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه این ایام به دلیل بزرگداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و به ویژه شهید دکتر بهشتی نامگذاری شده است، اظهار کرد: ما قصد داریم در این هفته دیدگاه‌ها و اندیشه‌های شهید بهشتی را برای همگان تبیین کنیم و این در حالی است که هنوز آنطور که باید شخصیت و ایده‌آل‌های این شهید برای جامعه به خوبی بیان نشده است.

وی با بیان اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره بر شناخت و الگوسازی شخصیت شهید دکتر بهشتی تاکید داشته و دارند، افزود: باید توجه داشت که اندیشه‌های این شهید بزرگ برای عدالت محوری و ظلم ستیزی بیشترین تاثیر را دارد .

رئیس دستگاه قضا در استان اصفهان در ادامه با اشاره به نحوه شهادت دکتر بهشتی گفت: شهادت این شهید ناشی از فعالیت‌ فرقه‌های ضاله در کشور بود، این شهید با جدیت با عاملان این فرقه‌ها مبارزه کرد و در نهایت در این راه جان خود را فدا کرد، شهید بهشتی و ۱۷ هزار شهید ترور که در بین آنها شهید بهشتی، شهید رجایی، فرماندهان نظامی و انتظامی و شهروندان عادی بوده‌اند همه حاصل فعالیت این فرقه‌های ضاله و به ویژه مجاهدین خلق بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در هفته قوه قضائیه که از امروز آغاز شده است برنامه‌هایی همچون حمایت از تولید دانش بنیان، کاهش جرایم، برنامه ریزی برای کاهش جمعیت زندانیان با استفاده از ابزاری مانند پابند الکترونیک را در دستور کار داریم، اضافه کرد: امسال شعار قوه قضائیه در مسیر تحول و خدمت به مردم است، و این امر را بر اساس سند تحول قضایی، دستورالعمل ابلاغی از سوی قوه و دستورات رئیس قوه قضائیه محقق خواهیم ساخت.

اشتغال زندانیان را به ۵۰ درصد افزایش می دهیم

جعفری با اشاره به برنامه کاهش ورودی پرونده‌ها و ساماندهی آمار، کاهش زمان رسیدگی و کاهش پرونده‌های معوق، افزود: اتقان آراء و استخراج آمار واقعی نقض و تأیید قرارها و آراء در دادسراها و دادگاه‌ها، تسریع در اجرای احکام مدنی و کیفری و ساماندهی بایگانی‌های اجرای احکام و اصلاح مجرمان و کاهش جمعیت کیفری، همچنین ترویج استفاده از نهادی ارفاقی، افزایش آزادی تحت سامانه‌های الکترونیکی و افزایش ۵۰ درصدی اشتغال زندانیان از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه تحولی سال ۱۴۰۱ دادگستری‌ها است.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری در پیشگیری از عناوین مجرمانه‌ای که دارای بیشترین فراوانی است از اولویت‌های دستگاه قضایی در استان اصفهان است، ادامه داد: سه اتهام تهدید علیه اشخاص و اموال مردمی و ناشی از بیکاری، مشکلات اقتصادی و فرهنگی و تربیتی است که متولیان امر باید نقش خود را در این خصوص ایفا کنند.

رئیس کل دادگستری با بیان اینه اطاله دادرسی چالش جدی در قوه قضائیه است، اضافه کرد: این امر در استان اصفهان آسیب‌شناسی شده است و اقدامات خوبی برای کاهش زمان دادرسی‌ها انجام شده است. البته باید توجه داشت که استاندارد تعریف شده برای استان اصفهان ۹۲۳ شعبه قضایی است که ۵۹۶ شعبه فعال است و به دلیل کمبود نیروی قضایی، نیروی اداری و فضا ۳۵ درصد از شعب ما غیر فعال است.

وی افزود: با توجه به میزان کمبودها در اصفهان از رئیس قوه درخواست کردیم که به صورت غیر رسمی به اصفهان سفرکند، وی پذیرفت و در سفر یک روزه همه کمبودها را دید و برای رفع کمبودها دستورات ویژه را داد. از این رو با دستور رئیس قوه قضائیه برای شعب غیر فعال استان مجوز اختصاصی برای جذب قضات دریافت شده و با همکاری دانشگاه ها و با استفاده از دانشجویان بومی اصفهان و برگزاری آزمون و طی دوره‌های آموزشی تا ۲۰۰ نفر را جذب خواهیم کرد.

جعفری با بیان اینکه سهمیه استان اصفهان در زمینه نیروی اداری نیز به ۷۰۰ نفر افزایش یافت، افزود: آزمون برگزار شده و به زودی نیروها به ما تزریق می‌شود.

وی در خصوص عملکرد دستگاه قضایی استان اصفهان در زمینه بررسی پرونده‌ها ابراز داشت: یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۹۵ پرونده طی یک سال گذشته ورودی داشتیم و یک میلیون و ۴۳۲ هزار ۳۴۲ پرونده مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص پرونده‌های ۴۷۷ نیز ادامه داد: ۴ هزار و ۹۲۰ درخواست داشتیم، با تعیین قضات در کارگروه حقوقی و کیفری به سه هزار و ۴۴۲ مورد پاسخ داده شد. در این زمینه بعد از پایان تیر دیگر اطاله دادرسی نخواهیم داشت و حداکثر زمان بررسی پرونده در این بخش دو ماه خواهد بود.

کمک ۵۰ میلیارد تومانی اصفهانی‌ها برای آزادی زندانیان

وی با بیان اینکه در ماه رمضان امسال با ۵۰ میلیارد تومان کمک، ۳۴۰ زندانی را آزاد کردیم گفت: اصفهان رتبه اول را دارد و پس از آن کمک هفت میلیاردی را داشتیم.

جعفری با اشاره به وجود ۴۴ فقره پرونده با موضوعات کلاهبرداری شبکه‌ای منتهی به اختلال در نظام اقتصادی کشور، قاچاق سوخت، اخلال در نظام ارزی، اخلال در سهمیه آرد یارانه‌ای و ... در سال جاری در دستگاه قضایی استان اصفهان بررسی شده است، افزود: برابر تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی کسانی که اختلال در نظام اقتصادی کشور بیش از یک میلیارد ریال داشته باشند رسانه‌ای خواهد شد، در این زمینه ۲۷ نفر در حوزه شرکت‌های نفتی دستگیر و مجازات برای آنها در نظر گرفته شد و در زمینه اخلال در نظام پولی هشت نفر مشمول ماده ۳۶ شدند.

در زمینه مبارزه جدی با فساد اداری و مفسدان اقتصادی عهد بستیم

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه مبارزه جدی با فساد اداری و مفسدان اقتصادی عهد بستیم، گفت: پرونده های دادگاه ویژه اقتصادی با سرعت در حال رسیدگی است.

وی در خصوص پرونده‌های امنیتی گفت: برخی افراد در مرکز و شهرستان‌ها به دنبال اعمال مجرمانه هستند، کسانی که درگیری‌های خیابانی ایجاد می‌کنند و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، شناسایی شده‌اند، کنترل و مهار آنها با همکاری نیروی انتظامی در دستور کار است، محل اختفای آنها را شناسایی کرده‌ایم در صورت هر گونه ناامنی شدیدترین برخوردها را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه همه ما باید نسبت به انجام قانون توجه داشته باشند، ادامه داد: همه باید خطوط قانونی را در حوزه شهروندی رعایت کنند، در اصفهان پدیده دور دور کردن را داریم، به نیروی انتظامی دستور ورود داده‌ایم تا در هر منطقه‌ای با آنها برخورد کند، باید خودروها توقیف شود و برای آزادی آن توصیه پذیر نباشد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان غلات آلوده نداریم، افزود: در کشور دو مرکز در زمینه تولید الکل از این غلات را انجام می‌دهند و از همه کشور غلات به این دو مرکز با رعایت فرایندهای امنیتی ارسال می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =