روغن موتور

یک فعال عرصه صنعت گفت: افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های بزرگ اشاره کرد که از ۹ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است که این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت روغن موتور است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حامد عربیان، جانشین مدیر عامل شرکت نفت لیان، در خصوص افزایش قیمت روغن موتور اظهار کرد: افزایش قیمت اعلام شده به صورت رسمی ۲۵ درصد بوده در حالی که درخواست شرکت‌های این حوزه ۷۹ درصد افزایش قیمت بوده است.

وی افزود: از جمله دلایل افزایش قیمت روغن می‌توان به افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های بزرگ اشاره کرد که از ۹ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت تقریبا دو برابر شده است.

این فعال عرصه صنعت بیان کرد: از طرفی بحث هزینه‌های گمرکی که از دلار ارز دولتی به دلار آزاد رسید و البته افزایش هزینه‌های کارگری و قیمت بسته‌بندی هم مورد توجه است.

عربیان گفت: در حقیقت باید ۱۰۰ درصد افزایش قیمت در روغن موتور می‌داشتیم اما این اتفاق نیفتاد و الان رسما ۲۵ درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده است که البته این اسمی است و در حال حاضر روغن به صورت قطره چگانی توزیع می‌شود و وقتی روغن کم باشد دلالان یا همان عاملین حاشیه سودی که باید به تولید کننده برسد را به دست می‌آورند.

وی اضافه کرد: پس تولیدکننده متضرر می‌شود، چرا که هرچه بیشتر تولید می‌کند سود حاصله به دلال میرسد بنابراین تولید کاهش می‌یابد.

جانشین مدیر عامل شرکت نفت لیان تصریح کرد: به یک عنوان تولیدکننده معتقدم باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت اعمال شود تا این زیان جبران شود.

عربیان گفت: باید قیمت‌گذاری‌های دستوری از بازار برچیده شود چرا که هرجا قیمت دستوری باشد آن جا منشأ فساد است.

وی ادامه داد: ما به جای حمایت از مصرف‌کننده، قیمت دستوری وضع می‌کنیم در حالی که نه تنها مصرف‌کننده منفعتی نمی‌برد بلکه عده‌ای مشغول به احتکار و توزیع قطره چکانی می‌شوند.

این فعال صنعتی افزود: باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و عرضه و تقاضا ایجاد شود، چرا که در زمینه روغن موتور تعدد برند زیاد است و کیفیت‌ها متفاوت است و مصرف‌کننده باید بر اساس کیفیت برند مورد علاقه خود را استفاده کند و این رقابت ایحاد شود.

عربیان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ برند در ایران در زمینه روغن موتور در حال فعالیت هستند و وقتی رقابت ایجاد شود و قیمت گذاری آزاد باشد، قیمت‌گذاری بر اساس تقاضا انجام خواهد شد و آن وقت نه رانتی وجود خواهد داشت و نه دلالی انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =