آخرین نفس های زاینده رود در مهرماه 98

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری است با توجه به هرج و مرج موجود در برداشت آب به ویژه در بالادست دستگاه قضایی ورود جدی‌تری داشته باشد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص بازدید از حریم زاینده‌رود و ضرورت شفافیت در برداشت‌ها و مصارف و عمل به قانون اظهار داشت: زاینده‌رود مهم‌ترین و اصلی‌ترن مسئله امروز اصفهان است و در بازدید از مسیر زاینده‌رود، تأسیسات پایین‌دست تا سد زاینده‌رود بررسی شد.

وی افزود: اولین تأسیسات پس از خروج از شهر اصفهان مربوط به بند نکوآباد در شهرستان مبارکه است که آب را در شرق و غرب اصفهان تقسیم می‌کند و به باغات خمینی‌شهر و فلاورجان و قهدریجان می‌رسد.

وضعیت وخیم بالادست زاینده‌رود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تأسیسات بعدی مربوط به برداشت فولاد مبارکه، ذوب آهن و سپس سد چم آسمان است که آب شرب اصفهان جدا می‌شود و آن قسمتی که برای استان یزد ارسال می‌شود از همین سد چم آسمان است و بعد از آن سد تنظیمی است که محل طرح مناقشه برانگیز بن بروجن است و لوله‌ها در کنار آن مشخص است.

وی با اشاره به بُعد اقتصادی فاجعه منابع مشترک، تصریح کرد: متأسفانه به جای استفاده پایدار از این منابع به دنبال کسب هرچه بیشتر از این منبع مشترک و دست‌اندازی هستند و هرچه به سمت بالادست حرکت کنیم این وضعیت شدیدتر و بدتر است.

عدم وجود قدرت بازدارنده در برداشت بی‌رویه آب

طغیانی تاکید کرد: هیچ قدرت بازدارنده‌ای در این مسیر وجود ندارد و به این وضعیت هرج و مرج مطلق در بالادست و به ویژه استان مجاور در پی استفاده از این منابع بیشتر به چشم می‌خورد. در بالادست به صورت مجاز و غیر مجاز برداشت‌های وحشتناکی اتفاق می‌افتد که تمام کوه‌ها و پشت کوه‌ها یک سره سبز است.

وی با بیان اینکه مطالعات علمی در راستای برداشت‌های کشاورزی در استفاده از آب زاینده‌رود وجود ندارد، گفت: دست‌اندازی‌های شدید بر زاینده‌رود و عدم شفافیت از مهم‌ترین معضل زاینده‌رود است و حاکمیت وزارت نیرو در استان مجاور چشم بسته و همین مشوق بدتر شدن وضعیت است.

جریان آب به اسم شرب در کشاورزی و صنعت یزد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پایین‌دست به ویژه در شبکه‌های توزیعی دریچه‌ها توسط برخی از کشاورزان شکسته می‌شود و نزدیک به ۱۴ اکیپ نظارتی بر مصرف آب البته وجود دارد که با این برداشت‌ها مقابله کنند و ممکن است یک دریچه ۱۳ بار شکسته شود که این نشان از ضعف اداره حکومتی دارد.

وی کسری شدید تابلو منابع و مصارف را از دیگر مشکلات دانست و افزود: علی رغم اینکه کوهرنگ سه به زاینده‌رود ملحق نشده است، آب به اسم آب شرب در کشاورزی و صنعت یزد جریان دارد و محل برداشت، تصفیه‌خانه و مقدار آن در اختیار یزد است و تنها یک عدد را اعلام می‌کنند که چون نظارتی نیست با شک و شبهه همراه است.

طغیانی معتقد است که باید آب یزد به صورت پلکانی کم شود مگر اینکه آب کوهرنگ ۳ به زاینده‌رود ملحق و به همان میزان برداشت شود و توسط نمایندگان و مسئولان استان پیگیری شود.

وی افزود: مدیر آب منطقه‌ای استان چهارمحال بختیاری می‌نویسد که برای ۳۰ طرح منبع فراهم کنند و دستگاه قضائی هم برای آن حکم می‌کند که در واقع از طریق قانون‌شکنی به اسم قانون در استان مجاور این اقدامات ناشایست صورت می‌گیرد.

نماینده مردم اصفهان خواستار شد که احکام بازدارنده دستگاه قضائی به کمک نمایندگان بیاید تا هرچ و مرج بالادست هرچه سریع‌تر حل شود و با توجیهات عجیب و غریب تعلل نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =