گاز روسیه

فدراسیون روسیه اعلام کرد به دنبال تصمیم دانمارک برای توقف واردات نفت از این کشور، گام جدیدی برای کاهش صادرات گاز به این اتحادیه بر می‌دارد. روز دوشنبه، رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند که واردات نفت روسیه از اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۹۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روسیه روز سه‌شنبه با قطع کردن گازپروم (GAZP.MM) گام دیگری در نبرد اقتصادی بین مسکو و بروکسل و افزایش قیمت گاز اروپا برداشت و حجم گاز صادراتی خود به اروپا را کاهش داد.

این اقدام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دانمارک پایان احتمالی عرضه گاز روسیه و سخت‌ترین اقدام اتحادیه اروپا علیه روسیه را برای تهاجم این کشور به اوکراین، توافقی برای توقف واردات نفت از طریق دریا، اعلام کرد.

GasTerra که از طرف دولت هلند به معامله گاز می‌پردازد، اعلام کرد که برای تامین ۲ میلیارد متر مکعب گازی که انتظار داشت تا اکتبر از شرکت گازپروم دریافت کند قرار دیگری با شرکتی متفاوت امضا کرده است.

پیتر تن بروگنکت، سخنگوی وزارت اقتصاد گفت:« این هنوز به عنوان تهدیدی برای منابع تلقی نمی‌شود.»

شرکت دانمارکی Orsted روز دوشنبه هشدار داده بود که صادرات گازپروم نیز می‌تواند عرضه خود را متوقف کند و چنین اقدامی فوراً عرضه گاز دانمارک را به خطر نمی‌اندازد.

جریان گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم به آلمان در روز سه‌شنبه کاهش یافت که به گفته تحلیلگران احتمالاً به دلیل قطع ارتباط با هلند است.

مسکو پیش از این، عرضه گاز طبیعی به بلغارستان، لهستان و فنلاند را به دلیل امتناع آن‌ها از پرداخت به روبل روسیه متوقف کرده بود؛ درخواستی که در پاسخ به تحریم‌های غرب که روسیه را منزوی کرده از جمله قطع آن از سیستم پیام‌رسانی بانکی بین‌المللی سوئیفت، مطرح شد.

کاهش عرضه گاز باعث افزایش قیمت‌های فعلی گاز، تورم توربوشارژ و ترغیب دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی به تعقیب عرضه جایگزین و زیرساخت‌های مدیریت آن، از جمله واحدهای ذخیره‌سازی شناور و تبدیل مجدد به گاز (FSRU) شده است.

بر اساس آنچه رویترز منتشر کرده، اروپا به دلیل نگرانی از کاهش عرضه گاز روسیه، در تلاش است تا سایت‌های ذخیره‌سازی گاز خود را پر کند. روسیه حدود ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند.

بررسی داده‌های زیرساخت گاز اروپا نشان می‌دهد ذخیره گاز هلند در حال حاضر حدود ۳۷ درصد مخازن این کشور پر است.

دولت هلند هفته گذشته اعلام کرد که یارانه‌ها را به ۴۰۶ میلیون یورو افزایش می‌دهد تا شرکت‌ها را برای پر کردن تأسیسات برگرمیر، یکی از بزرگترین تأسیسات ذخیره‌سازی گاز با دسترسی آزاد در اروپا، تشویق کند.

روز دوشنبه، رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند که واردات نفت روسیه از اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۹۰ درصد کاهش دهند و فشار بر روسیه را به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین افزایش دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =