• ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
  • کد خبر: 25566
  • readingTime: ۱ دقیقه
نفت

هندوستان پس از اعلام تخفیف‌های قابل توجه روسیه در قیمت نفت، واردات نفت خود از این کشور را به بیش از سه برابر افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس داده‌های Refinitiv Eikon، هند از زمان حمله مسکو به اوکراین، ۳۴ میلیون بشکه نفت روسیه را با تخفیف دریافت کرده است که در مقایسه با ارزش کل واردات از روسیه، از جمله سایر محصولات نسبت به مدت مشابه ۲۰۲۱ بیش از سه برابر شده است.

حجم واردات نفت خام هند از روسیه از مسیر بندری در دریای سیاه شامل نفت نوع «سی‌پی‌سی بلند CPC Blend» نمی‌شود، این نوع نفت خام از سوی شرکت‌های تابع قزاقستان در کشورهای غربی به‌عنوان حجم ترانزیتی عرضه می‌شود.

واردات نفت هند از روسیه از ماه فوریه تاکنون در حال افزایش است زیرا سومین اقتصاد بزرگ آسیا و سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، برای کاهش هزینه واردات خود به نفت تخفیف‌دار روسیه که عمدتا نفت خام اورال است، روی آورده است.

این کشور در ماه جاری بیش از ۲۴ میلیون بشکه نفت خام روسیه را وارد کرده است که از ۷.۲ میلیون بشکه در ماه آوریل و حدود ۳ میلیون بشکه در ماه مارس بیشتر است و بر اساس جریان‌های نفتی Refinitiv Eikon قرار است در ژوئن حدود ۲۸ میلیون بشکه دریافت کند.

بر اساس آنچه رویتزر منتشر کرده است، ارقام دولتی مشاهده شده نشان می‌دهد، واردات انرژی به کل واردات کالاهای هند از روسیه در فاصله ۲۴ فوریه تا ۲۶ مه به ۶.۴ میلیارد دلار رسیده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱.۹۹ میلیارد دلار بود.

با این حال، صادرات هند به روسیه در آن دوره تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته و به ۳۷۷.۰۷ میلیون دلار رسید است.

از آنجایی که غرب با رگبار تحریم‌ها به حمله مسکو پاسخ داد، هند به دلیل ادامه خرید انرژی از روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است. دهلی نو انتقادات را رد کرد و گفت که این واردات تنها کسری از نیاز کلی کشور را تامین می‌کند و گفته است که به خرید نفت «ارزان» روسیه ادامه خواهد داد. استدلال این کشور این است که توقف ناگهانی واردات نفت از روسیه هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد.

شرکت‌های انرژی روسیه و هند نیز در مورد توافق‌نامه‌های مدت‌دار عرضه و خرید احتمالی سهام در پروژه‌های نفت و گاز روسیه جلسات مختلفی را برگزار کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =