مواد غذایی

متخصصان حوزه سلامت مصرف برخی از مواد غذایی رابرای کاهش تاثیرات ناشی از آلودگی هوا و گرد و غبار توصیه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آلودگی هوا به عنوان خطرناک ترین عامل تهدید سلامت انسان شناخته می‌شود که متأسفانه در مقابله با این معضل زیست محیطی، همچنان با مشکلات و چالش های جدی مواجه هستیم‌.

آلودگی هوا یکی از پدیده‌های شهرهای صنعتی است. وجود گرد و غبار و آلودگی هوا یکی از معضلات جوامع پیشرفته است که به دلیل آلاینده‌ها و دودها در هوای تنفسی سبب بروز بیماری‌های بسیار می‌شود.

دودها عوامل بیماری زا هستند که تا مدتی بعد از خروج منبع مولدشان به عنوان دودهای تازه، کیفیت گرم و خشک دارند و آثار زودرسی را به جای می‌گذارند. مانند خارش، سوزش و گزش راه‌های تنفسی و چشم. خشکی پوست، عطسه و آبریزش بینی. سردردهای ضربان دار، زود خشمی، تندی ضربان قلب، بی قراری‌های حسی و حرکتی. اما اگر این دودها مدتی در هوای راکد انباشته شوند و حرارتشان کم شود، کیفیت خشک می‌شود و به عنوان دودهای مانده آثار دیگری را از خود به جای می‌گذارند مانند خستگی پذیری، کاهش سطح هشیاری، رخوت، خلق افسرده، کاهش حافظه و تمرکز.

به طور کلی تغییرات ناشی از هر دو نوع دود منجر به عواقب مشابهی مانند کاهش نیروی قلب، مغز و کبد به عنوان اعضای رئیسه بدن می‌شود. تغییر در مزاج اعضای دیگر بدن که باعث می‌شود عملکرد آنها به خوبی انجام نشود و در نهایت خشکی مزاج منجر به یبوست، خشکی و بدرنگی پوست، بدخلقی و کج خلقی، وسواس، بی خوابی و کم خوابی و سردردهای مکرر و اسپاسم های عروقی و عضلانی می‌شود.

طب ایرانی برای برطرف کردن عوارض ناشی از آلودگی هوا راهکارهایی را در قالب پرهیزات و توصیه‌های عمومی پیشنهاد می‌کند. اولین توصیه در روزهای آلوده، دوری کردن از مواد خشکی زا مانند ساندویچ‌ها، فست فود، انواع سس‌ها، تنقلات شور، چیپس و سیب زمینی سرخ کرده است. مصرف سیگار و قلیان در این روزها برای افرادی که مصرف این مواد را دارند برای خود و اطرافیان مضر می‌باشد. حتی استفاده از حشره کش‌ها نیز در این روزها باید محدود شود.

همچنین باید از بوهای تحریک کننده بدن مانند عطرها و ادکلن ها و حتی بوی سرخ کردنی دوری کنیم و یادمان نرود در این ایام از آرایش‌های غلیظ و مواد آرایشی ناسالم و غیر استاندارد استفاده نکنیم. مواد تولید کننده بلغم و سودا را باید در این دوره محدود کنیم مانند مصرف بی رویه لبنیات، آب یخ، سرکه و آبغوره به مقدار زیاد و حتی خوراکی‌های ترش.

با توجه به ازدیاد مواد آلاینده و سمی در بدن و غلیظ شدن خون باید از خوراکی‌های افزاینده غلظت خون دوری کنیم و غذاهای چرب و غلیظ مانند کله پاچه و حلیم دوری کنیم. عدس و بادمجان به مقدار زیاد، مصرف سوسیس و کالباس، گوشت گاو و غذاهای خمیری پرهیز کنیم.

یبوست در همه فصل‌ها می‌تواند مادر بیماری‌ها باشد و به همین دلیل از مواد یبوست آور مانند به ترش، انار ترش، موز و سنجد به میزان زیاد، ادویه‌های گرم مانند فلفل در این ایام کمتر استفاده کنیم. استفاده زیاد از موبایل و تبلت، زیاده روی در امور جنسی، خواب ناکافی و ورزش‌های سنگین در این روزهای آلوده سال توصیه نمی‌شود. بوییدن میوه‌هایی مانند سیب شیرین، انار شیرین، پرتقال شیرین، گلابی شیرین و یا برگ‌هایی مانند بهار نارنج و یا عرق آنها می‌تواند به ما کمک کند.

همچنین بوییدن برگ شمعدانی نیز می‌تواند در این ایام بسیار مؤثر باشد. همچنین می‌توانیم این مواد را به دمنوش ها و چای طبیعی خود اضافه کنیم به خصوص در روزهایی که احساس خستگی و کاهش سطح هشیاری می‌کنیم.

متخصصان طب سنتی عنوان می‌کنند در مورد خوردنی‌ها نیز باید به این موارد توجه کنیم که غذاهای روزهای آینده باید راحت الهضم، سریع الهضم و سبک باشد. بنابراین غذاهایی مانند سوپ و سالاد کاهو به همراه هویج و کرفس و روغن زیتون و سبزیجات معطر می‌تواند انتخاب خوبی برای وعده‌های ظهر باشد که برای افرادی که دارای یبوست هستند، و چربی خون دارند و کبد چرب داشته و چاق هستند، بسیار مؤثر است.

همچنین خوردن سوپ‌های کم رشته و کم غلات و پر سبزی نیز می‌تواند مفید باشد. خوردن آش‌های ترش مثل آش آبغوره، آش تمرهندی و… مؤثر است. شلغم و لبو که مزاج گرم و تر دارند، مؤثر است و مناسب برای افراد مستعد سرما خوردگی است.

در مورد نوشیدنی‌ها نیز توصیه می‌شود دمنوش های ترکیب سنبل الطیب، گل گاوزبان و اسطوخدوس مناسب برای کوفتگی، خستگی، تپش و ضعف دما مناسب است. به خصوص برای افرادی که می‌خواهند کار فکری انجام دهند. دمنوش بابونه، مرزنجوش و آویشن شیرازی برای افرادیکه اسم و برونشیت دارند و ضعف سیستم ریوی دارند، بسیار مؤثر است. دمنوش آویشن و عناب نیز برای کسانی که خسته و کوفته هستند می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =