نمای کلی فولاد مبارکه

فولاد مبارکه با کسب رکوردهای ماهیانه در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نشان داد که برای تحقق جهش تولید در کشور و عمل به شعار سال آماده است.

پایگاه خبری ایراسین – محمد جواد قائدی: ماه‌های آخر سال ۱۴۰۰ از سخت‌ترین ایام برای صنعت کشور بود. از سویی مشکلات اقتصادی بازار و چالش‌هایی که برای معیشت مردم به وجود آمده بود و از سوی دیگر محدویت‌های مربوط به ویروس منحوس کرونا نیز این سختی‌ها را دوچندان کرده بود. اما این پایان ماجرا نبود؛ بسیاری از صنایع به‌ویژه صنعت فولاد با محدودیت‌های انرژی یعنی قطعی گاز مواجه بودند.

نبود انرژی در صنعت فولاد به ویژه گاز در فصل زمستان که به خاطر بالا رفتن مصارف خانگی اتفاق می‌افتد موجب می‌شود تا واحدهای احیاء مستقیم در عمل از کار بیافتند و این یعنی مرگ تولید در یکی از مهم‌ترین گام‌های زنجیره فولاد. فرمان قطع برق صنایع در اواخر بهار و اوایل تابستان نیز موجب می‌شود تا ماشین‌آلات متعددی علاوه بر کوره‌های قوس الکتریکی از کار بایستند که این اتفاق موجب توقف یکی از بزرگترین پیشرانان اقتصاد کشور و این صنعت پیشگام در اقتصاد غیرنفتی کشور شود.

رکورد در پی رکورد/ تلاش و همدلی رمز موفقیت فولادمردان

از همه این‌ها که بگذریم گروه فولاد مبارکه در ۳۰ روز از اولین ماه سال ۱۴۰۱ موفق شد به کسب ۳۰ رکورد در حوزه تولید شد. جالب است که این روند در اردیبهشت‌ماه نیز ادامه پیدا کرده و در بسیاری از شرکت‌های این گروه افتخارات ماه قبل دوباره تکرار شد.

در فولاد مبارکه رسیدن به رکورد ماهانه تولید آهن اسفنجی به میزان ۵۰۱۳۹۰ تن آهن اسفنجی در واحد احیاء مستقیم۱ و ۲۸۱۸۹۰ تن آهن اسفنجی در واحد احیاء مستقیم۲ که در مجموع منجر به تولید ۷۸۳۲۸۰ تن آهن اسفنجی با کیفیت بسیار زیاد در این شرکت شده است گامی مؤثر برای زمینه‌سازی جهت رسیدن به رکورد تولید در نواحی فولادسازی، نورد گرم و دیگر نواحی تولید شده است. لازم بذکر است رکورد قبلی تولید ماهانه قبلی مربوط به فروردین‌ماه امسال بود که مقدار رکورد کنونی بیش از ۳۰ هزار تن افزایش تولید را نشان می‌دهد.

فولاد سخت در دستان فولادمردان مثل موم شد/ تبلور تلاش جدی فولاد مبارکه برای تحقق جهش تولید فولاد در کشور

این رکوردشکنی‌ها باعث شد تا در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز رکوردهای متعددی به وقوع بپیوندد که در صدر آن رکورد تولید ۷۸۲۷۵۲ تن تختال بسیار قابل توجه است. مقایسه رکورد قبلی تولید تختال مربوط به این ناحیه در فروردین‌ماه امسال نشان از افزایش بیش از ۳۰ هزار تنی تولید تختال در فولاد مبارکه است که این موضوع باعث افزایش تولید در نواحی نورد گرم و نورد سرد فولاد مبارکه و در نتیجه صنایع پایین‌دستی خواهد شد.

فولاد سخت در دستان فولادمردان مثل موم شد/ تبلور تلاش جدی فولاد مبارکه برای تحقق جهش تولید فولاد در کشور

اما این آخرین موفقیت فولاد مبارکه نبود. فولادمردان ناحیه نورد گرم به پشتوانه تلاش‌های انجام شده در نواحی آهن‌سازی و فولادسازی فولاد مبارکه و با همکاری دیگر واحدها و قسمت‌های مربوطه موفق به شکستن رکورد تولید کلاف گرم شدند. میزان تولید کلاف گرم در ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه در ماه جاری ۵۰۶۳۹۵ تن بود که این حجم از تولید نشان از برنامه‌ریزی جدی ناحیه نورد گرم فولادمبارکه برای جهش تولید در کشور است. در حقیقت فولاد مبارکه به عنوان تأمین‌کننده بیش از ۷۰ درصد از کلاف فولادی گرم در کشور با رسیدن به این میزان از تولید کلاف گرم موفق شد نسبت به ماه قبل۲۰۰۰ تن کلاف گرم بیشتری را تولید کند.

فولاد سخت در دستان فولادمردان مثل موم شد/ تبلور تلاش جدی فولاد مبارکه برای تحقق جهش تولید فولاد در کشور

فولادمردان مجتمع فولاد سبا نیز موفق شدند با تولید ۱۳۴۵۰۰ تن آهن اسفنجی در این مجتمع گام دیگری را برای تحقق جهش تولید در این مجتمع بردارند. البته در ماه گذشته نیز باز هم شاهد رکوردزنی این غیور مردان جبهه صنعت کشور بودیم که با تلاش‌هایشان موفق به تولید ۱۳۳۰۶۹ تن آهن اسفنجی شده بودند.

فولاد سخت در دستان فولادمردان مثل موم شد/ تبلور تلاش جدی فولاد مبارکه برای تحقق جهش تولید فولاد در کشور

چند رکورد و چند نکته:

همه این اتفاقات چند نکته مهم را به ما یادآور می‌شود:

۱- تولید با استفاده از حداکثر ظرفیت موجود یکی از مهم‌ترین سیاست‌های فولاد مبارکه در حوزه تولید است که این موضوع با افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، بهینه‌سازی ماشین‌آلات، استفاده از فناوری‌ دیجیتال و.... محقق شده است. فولاد مبارکه به عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری و الگوی ملی تولید نشان داده که بسیاری از مشکلات کشور تنها با فعال کردن همین ظرفیت‌های موجود قابل حل است و عملکرد این شرکت در عرصه‌های مختلف در این حوزه گواهی بر این مدعاست.

۲- ایجاد جریان مدیریت دانشی، ورود به حوزه‌های نوآوری، ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و ... گوشه‌ای از اقداماتی است که در حوزه دانشی در گروه فولاد مبارکه با جدیت در حال پیگیری است. این استراتژی‌ها باعث می‌شود تا در فولاد مبارکه در حوزه تولید خبرهای خوش بیشتری به گوش مردم جامعه برسد تا فولاد مبارکه سهم خود را در امیدآفرینی میان مردم جامعه به خوبی انجام دهد.

۳- نگاه فولاد مبارکه به کارکنان نه به عنوان نیروی انسانی بلکه به عنوان سرمایه‌های انسانی است. بها دادن به سرمایه‌های انسانی به ویژه در حوزه آموزش باعث شده تا گنج‌های وجودی این سرمایه‌های‌ بزرگ فولاد مبارکه کشف شده و شکوفایی تولید را به بار آورد. اقدامات موجود در زمینه سرمایه‌های انسانی باعث شده مدیران فولاد مبارکه همواره همدلی و شوق کارکنان فولاد مبارکه را عاملی مهم برای رسیدن به این موفقیت‌ها بدانند.

فولاد مبارکه با رسیدن به این رکوردهای تولید که حقاً قابل چشم‌پوشی نیست ثابت کرده است در صورتی که بسترسازی‌ها برای حمایت از این صنعت انجام شود و دیگر شاهد محدودیت‌های در حوزه انرژی برق و گاز و مشکلات مواد اولیه نباشیم می‌تواند با استفاده حداکثری از وضعیت موجود جهش فولاد در کشور را رقم بزند. فرهنگ سازی در مصرف انرژی و استفاده از دستگاه‌های بهینه که باعث کم شدن مصارف خانگی می‌شود دو گام مؤثر در زمینه صرفه‌جویی انرژی است. فراموش نکنیم که با صرفه‌جویی ۲۰ درصدی مصارف خانگی در حوزه برق و گاز دیگر شاهد توقف تولید صنایع نخواهیم بود؛ صنایعی که اشتغال‌آفرین هستند و نبود آن‌ها زیان اقتصادی زیادی را به کشورمان وارد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =