اقلیما

پدر مددکاری اجتماعی ایران گفت: مسئولیت اجتماعی در بسیاری از صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و دولت در شرایط فعلی فراموش شده و بهتر است که نظارت اجتماعی این خلاء را پوشش دهد.

مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه در کشورهای دنیا و در شهرهای کوچک شاهد وجود نظارت اجتماعی بر فعالیت‌های جامعه هستیم، اظهار داشت: این امر ناشی از اجرای درست قوانین است که در نهایت منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی و تخلفات نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ایران به دلیل هرج ومرج در اجرای قانون شاهد تخلفات زیادی در حوزه عرضه کالاهای اساسی هستیم، ابراز داشت: در این زمینه باید یاد آور شد که ریشه همه این تخلفات عدم اجرای درست قانون است و در این وضعیت هر کس به خود اجازه رفتار سلیقه‌ای را می‌دهد.

کشورهای خارجی با داشتن بدترین قانون تخلفی ندارند

پدر مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه در کشورهای خارجی دولت در ابتدای سال میزان افزایش قیمت‌ها را اعلام می‌کند و علی رغم داشتن بدترین قانون هیچ کس به خود اجازه تخلف نمی‌دهد، ابراز کرد: این در حالی است که در کشور بهترین قانون را داریم و درست اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان واحدهای صنفی را به دلیل گران فروشی متهم کرد، افزود: در واقع باید توجه داشت که واحدهای تولیدی قیمت را بر روی کحالا درج می کنند و فروشنده نیز با همان قیمت مجبور به فروش است.

اقلیما با بیان اینکه بی توجهی به مسئولیت اجتماعی منجر به فروش کالاهای تولید قبل موجود در انبارها به قیمت امروزی و افزایش یافته شده است، افزود: زمانی که به نهادهای دولتی این موضوع مخابره می‌شود و حتی دیوان عالی کشور نیز رای بر برخورد با این افراد می‌دهد کسی درصدد اجرای حکم نیست، چرا که قدرت دست افرادی است که از نظر وضعیت اقتصادی در شرایط مناسبی هستند.

برخورد با تخلفات خرد و چشم پوشی از برخی از تخلفات کلان

وی با بیان اینکه این روزها شاهد برخورد با تخلفات خرد و چشم پوشی از برخی از تخلفات کلان هستیم، تصریح کرد: شرایط فعلی مردم را به سمت آسیب‌ها کشانده به گونه‌ای که بر اساس اعلام پلیس ۵۰ درصد از سارقانی که اخیرا دستگیر شده اند برای اولین بار دست به سرقت زده اند و این به معنای برخی از کم کاری ها در جامعه است.

پدر مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه دولت مجوز گرانی‌ها را صادر کرده است، افزود: از سوی دیگر نیز افزایش حقوق‌ها مطابق با تورم نیست و به همین دلیل مردم تحت فشار هستند.

وی با بیان اینکه این شرایط را در همه بخش‌های امرار معاش، خرید و اجاره مسکن، خرید خوردو و ... شاهد هستیم، افزود: به دلیل بی توجهی به آموزش مسئولیت اجتماعی از کودکی و درون خانواده شاهد گم شدن اخلاق حرفه‌ای در بازار هستیم.

اقلیما با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به شایسته سالاری تاکید کرده و این امر باید همواره مورد توجه مسئولان باشد، تصریح کرد: این در حالی است که نخستین شاخصه شایسته سالاری یعنی شفافیت را در برخی از بخش ها شاهد نیستیم و این امر می‌تواند بی اعتمادی در ساختار خانواده و جامعه تقویت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط فعلی که در آن فقر و بیکاری موج می‌زند اجازه تحقق مسئولیت اجتماعی را نمی‌دهد، گفت: باید توجه داشت که رعایت حقوق افراد نیز در جامعه تحت تاثیر قرار دارد و ضروری است که در شرایط فعلی نظارت اجتماعی جای خالی مسئولیت اجتماعی را پر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =