علیرضا دلیری دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ارزش دارایی‌های نامشهود یا فکری بسیار بیشتر از دارایی‌های مشهود است، گفت: در گذشته شرکت‌های بزرگ دنیا در صنایع خودروسازی و پتروشیمی حضور داشتند اما امروز شرکت‌های برتر دنیا در حوزه فناوری هستند که دارایی‌های نامشهود دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین علیرضا دلیری، دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، عصر امروز در اولین گردهمایی بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها با موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، دارایی‌های فکری و ارزشگذاری اظهار کرد: در چند دهه گذشته باسواد به کسانی گفته می‌شد که تنها خواندن و نوشتن بدانند. بعدا این تعریف دچار تغییر شد و با سواد به کسی اطلاق می‌شد که یک زبان خارجی و کار با کامپیوتر را بداند اما بعدا بر اساس تعریف یونسکو اعلام شد ۱۲ مهارت برای با سواد شناخته شدن افراد لازم است.

وی ادامه داد: در جدیدترین تعریف سواد، سازمان یونسکو می‌گوید هر کس که بتواند در جامعه تغییر ایجاد کند، با سواد است. اگر با هر سطح مدرک دانشگاهی موفق به تولید محصول نشویم، با سواد نیستیم.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در گذشته شرکت‌های بزرگ دنیا در صنایع خودروسازی و پتروشیمی حضور داشتند اما امروز شرکت‌های برتر دنیا در حوزه فناوری هستند که دارایی‌های نامشهود دارند.

دلیری افزود: از سوی دیگر ارتباط کشورها با یکدیگر برقرار است و نمی‌توان درب کشورها به روی کشورهای دیگر بست و رابطه خود را با آن‌ها قطع کرد بنابراین کشورها باید بتوانند خود را با این فضا هماهنگ کنند.

به زودی دنیا را پلتفرم‌های بین‌المللی مدیریت می‌کنند

وی ادامه داد: در افق نه چندان دور، دنیا را پلتفرم‌های بین‌المللی نظیر بلاکچین مدیریت می‌کنند. به بیان دیگر در آینده کالا و خدماتی نظیر ارتباطات و بانکداری به صورت مجازی خواهد بود.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مجری و متولی این فعالیت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و افرادی هستند که با تلاش، مطالعه و تفکر چنین دارایی‌ها را تولید کنند.

دلیری گفت: ایران زیرساخت علمی خوبی دارد. این کشور از نظر تولید علم در منطقه جایگاه اول و در جهان رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده است اما نتوانسته‌ایم افراد را به درستی مدیریت کنیم. اکنون که از نظر شاخص نوآوری بهبود یافته‌ایم، از رتبه ۱۲۰ به ۶۰ رسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: فضای کسب‌وکار کشور با قبل بسیار متفاوت است. فضای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در چند سال اخیر تغییر کرده است. این شرکت‌ها در سال‌هایی که کسب‌وکارهای سنتی رشد چندانی نداشتند، تیک آف کردند. علت این رشد قابل توجه نیز وجود تحقیق و توسعه در فرآیند این نوع کسب‌وکارها است.

ارزش دارایی‌های نامشهود بسیار بیشتر از داریی‌های مشهود است

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: من هرگز دارایی‌های شرکت‌هایی مانند «تپسی» و «بازار» را با شرکت‌های پتروشیمی عوض نمی‌کنم. ارزش دارایی‌های نامشهود بسیار بیشتر از دارایی‌های مشهود است. دارایی‌های مشهود می‌تواند با مشکلاتی نظیر سیل و زلزله به کلی از بین برود اما دارایی‌های نامشهود چنین ریسکی را ندارند.

دلیری خاطرنشان کرد: ارزش و دانش، جزو امروز دارایی‌های نامشهود است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عرضه اولیه «تپسی» هفته آینده انجام می‌شود

وی با بیان اینکه در هفته آینده شرکت تپسی به عنوان اولین شرکت حمل‌ونقلی به بورس وارد می‌شود، اظهار کرد: ۷۴ درصد دارایی‌های این شرکت نامشهود است.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در دنیا هنگام ثبت اختراع، ارزش آن هم مشخص می‌شود و بر اساس این ارزش ‌می‌تواند به عنوان اوراق بهادار جهت دریافت وام یا ضمانت‌نامه مورد استفاده قرار گیرد. ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =