روابط عمومی

روابط عمومی تخصصی در دنیای تخصصی امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این میان روابط عمومی تخصصی در عرصه تولید و به طور کل صنعت به دلیل شرایط روز کشور و جایگاه تولید در اقتصاد، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. بنابراین فعالان این عرصه باید با استفاده از روش‌های گوناگون در راستای تعالی سازمانی و رشد تولید بکوشند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شرکت‌های صنعتی همواره به دنبال راه‌هایی برای به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان وفادار خود هستند به همین دلیل باید راه‌هایی را پیدا کنند تا در چشم‌اندازی رقابتی، در ذهن مشتریان خود باقی بمانند.

از تولید ویدیوها و ایجاد راهنماهای ارزشمند گرفته تا حضور در هر جایی که مشتریان حضور دارند و حتی انتخاب یک نام تجاری مناسب جزو اقداماتی محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر تاکتیک‌های بازاریابی، شرکت را در موقعیتی قرار دهد که مشتریان بیشتری نصیب کسب‌وکار شود.

روابط عمومی که به اختصار PR نامیده می‌شود، می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا آگاهیشان را از برند خود افزایش دهند، اعتبار بیشتری پیدا کنند و در نهایت فروش خود را افزایش دهند.

یک روابط عمومی حرفه‌ای با متدهای پیشرفته، از چند روش برای ایجاد ارتباط موثر و سازنده استفاده می‌کند:

۱. آموزش می‌دهد: روابط عمومی به مخاطبان درباره اینکه شرکت چه اقداماتی انجام می‌دهد و اینکه چرا این فعالیت اهمیت دارد، آموزش می‌دهد. به علاوه می‌تواند آموزش‌های لازم برای یک محصول یا راهکار جدید را فراهم کند.

۲. وجهه و شهرت مطلوب ایجاد می‌کند: روابط عمومی می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا از طریق رهبری فکری، شهرت مطلوبی به دست آورد. این مسئله به برند شرکت اعتبار می‌بخشد.

۳. آگاهی و میزان دیده شدن را افزایش می‌دهد: روابط عمومی مشتریان بالقوه را از وجود برند آگاه می‌کند.

۴. علاقه ایجاد می‌کند: روابط عمومی نه تنها آگاهی، بلکه علاقه ایجاد می‌کند. این مسئله می‌تواند باعث افزایش جذابیت موضوع برای مشتریان بالقوه شود. به علاوه برای جذب نامزدهای یک پست شغلی نیز موثر محسوب و در نهایت باعث استخدام بهتر کارکنان می‌شود.

این مسئله هنگامی که روابط عمومی‌ها در کنار همتایان خود، به بازاریابی محتوا و رسانه‌های اجتماعی مشغول هستند، می‌تواند نتایج قدرتمندی را به وجود آورد.

روابط عمومی تخصصی در حوزه صنعت از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. روابط عمومی برای ایفای موثرتر وظایف خود در این حوزه از تکنیک‌های مختلفی بهره می‌جوید که به بخشی از آن‌ها در ادامه پرداخته شده است.

مطالعات موردی و داستان‌های موفقیت

بر اساس آنچه در مقاله‌ای تحت عنوان «چرا روابط عمومی برای تولیدکنندگان اهمیت دارد؟» منتشر شده است، یک برنامه از پیش تعیین شده و هدفمند در حوزه روابط عمومی می‌تواند به افزایش با ارزش‌ترین دارایی شرکت یعنی مشتریان کمک کند.

به عنوان مثال، نوشتن یک مطالعه موردی یا داستان موفقیت در مورد نحوه استفاده مشتری از محصولات شرکت برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه، یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن ارزش خرید کالا یا خدمات شرکت محسوب می‌شود.

بر اساس یک پژوهش انجام شده، ۷۳ درصد از خریدارانی که از شرکت‌های B۲B خرید می‌کردند، گفته‌اند که برای تصمیم‌گیری‌های خود به چنین مطالعاتی هستند.

صحبت و برگزاری جلسه با افراد تاثیرگذار در حاشیه نمایشگاه‌ها نیز می‌تواند به ایجاد رابطه‌ای پایدار و مفید کمک کند بنابراین لازم است رویدادها و وبینارهای آینده را که می‌توانند به کسب‌وکار کمک کند، بررسی شود.

رهبری فکری

راه دیگری که روابط عمومی‌ شرکت‌های صنعتی می‌توانند استفاده کنند، استفاده از مقالات و پست‌های مهمان است.

نشریات تجاری به دنبال محتوایی برای پر کردن شماره‌های نشریه‌های خود هستند. با کوچک بودن تحریریه، آنها نمی‌توانند همه مطالب را خودشان بنویسند. در اینجا افرادی خارج از سازمان می‌توانند به آن‌ها در تولید محتوا کمک کنند. شرکت‌هایی که می‌توانند گزارش‌ها یا داستان‌هایی روندی را ارائه کنند، می‌توانند در نهایت خود را به عنوان رهبران فکری صنعت معرفی کنند.

پس از تهیه و تولید این داستان‌ها و گزارشات، می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وبسایت یا خبرنامه شرکت، آن را برای مخاطبان سازمان به اشتراک گذاشت.

بیانیه‌های مطبوعاتی

خبرنگاران در نشریات تجاری از بیانیه‌های مطبوعاتی در بخش «محصول جدید» استفاده می‌کنند. استفاده از یک عکس چشم‌نواز با وضوح بالا می‌تواند باعث افزایش جذابیت اخبار برای سردبیران و مخاطبان شود. یک فرآیند بازاریابی موثر برند می‌تواند باعث برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان شود.

مشتریان محصولات صنعتی همواره در وبسایت شما در پی بیانیه‌ها هستند بنابراین باید سازوکار مناسبی برای یافتن این بیانیه‌ها پیدا کرد.

برای مثال «ادغام» و «اکتساب» دو موردی است که باید افشا شود. هپاکو شرکتی پیشرو در خدمات پاسخگویی محیطی و اضطراری است که اخیراً خدمات میدانی Summit را از Summit Environment Services LLC خریداری کرده است. این خرید ششمین خرید هپاکو از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. این سرمایه‌گذاری مشترک، تعداد کارکنان شرکت را به حدود ۷۵۰ کارمند در ۴۶ نقطه آمریکا گسترش می‌دهد. خریدی با این ماهیت حتما باید افشا شود زیرا کسب‌وکار را توسعه و رشد می‌دهد و از سوی دیگر کارشناسان و منابع ارزشمندی را به تیم اضافه می‌کند.

مشاوره روابط عمومی برای شروع

فعالیت قدرتمند روابط عمومی می‌تواند برای برند مفید باشد اما پیش از شروع باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه باید اهداف مشخصی در این زمینه تعریف کرد. اگر بدانید می‌خواهید از طریق روابط عمومی به چه چیزی برسید، اندازه‌گیری نتایج و سنجش موفقیت تلاش آسان‌تر خواهد بود.

علاوه بر تعریف اهداف مشخص، خود اهداف تعیین شده نیز باید اولویت‌بندی شود. یک فرد نمی‌تواند به طور همزمان روی همه چیز تمرکز کند بنابراین باید به اهداف کوتاه مدت و رویکردهای روابط عمومی فکر کرد.

در صورت نیاز به کمک باید افراد جدیدی استخدام کرد. فقط باید مطمئن بود فردی که استخدام می‌شود تجربه کار با شرکت‌های صنعتی و تولیدی را داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اقدامات انجام شده یک شبه نتیجه نخواهد داد. انتظارات و اهداف باید به طور مشخص و بر این اساس تنظیم شود تا به طور موثر با مشتریان احتمالی روابط معنادار ایجاد کند.

به علاوه توجه کنید که دست کم وب‌سایت یک مجموعه باید مدرن و به روز و به همه شبکه‌های اجتماعی یا راه‌هایی که مشتریان با استفاده از آن به مجموعه مرتبط می‌شوند، پیوند داده شده باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =