• ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
  • کد خبر: 24953
  • readingTime: ۲ دقیقه
خودرو هایما

اگرچه خودروهای وارداتی در ۱۴۰۱ هنوز هم محل بحث و تشکیک بسیاری از مردم و مسئولان است و گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد آن مطرح می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خودروها تعیین تکلیف شده‌اند.

به گزارش ایراسین به نقل از رصد روز، بعد از اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو گفته شد که محدودیت واردات با دو شرط سقف قیمت خودرو تا هفت هزار دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی است. جلال رشیدی کوچی در توییتی نوشت: « در تنظیم آیین نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ ۱-سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار! ۲-حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی! اگر وزیر صمت این توهین آشکار به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح باشد.» اما خیلی زود این محدودیت تکذیب شد.

محمدجواد حاجی حسینی معاون پارلمانی وزارت صمت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آیین‌نامه مصوبه هیئت دولت در خصوص لغو ممنوعیت واردات خودرو توسط وزارت صمت با استفاده از دیدگاه‌های تخصصی و کارشناسی در دست اقدام است و شایعات منتشرشده در خصوص محدودیت قیمت و حجم موتور صحت ندارد.»

با این حال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در توییتی به نقل از وزارت صمت نوشت: «از وزارت صمت با بنده تماس گرفته شد که به نظر می‌رسد در تصمیم جدید، شرایط به شرح ذیل تغییر کرده است؛ ۱. حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی. ۲. سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار.» با این حساب و با توجه به قیمت ۳۰ هزار تومانی دلار، امسال شاهد واردات خودرو تا سقف قیمتی ۷۵۰ میلیون تومان خواهیم بود.

تعرفه واردات خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

واردات خودرو تا سقف قیمت ۲۰ یا ۲۵ هزار دلار به این معنا نیست که خودرو در بازار ایران هم به همین قیمت فروخته می‌شود. یکی از مولفه‌هایی که باعث گران‌تر شدن خودروهای وارداتی در کشورمان می‌شود تعرفه‌های بالای وارداتی است. البته به گزارش مهر به نقل از معاون وزیر صنعت درباره تعرفه واردات خودرو، این تعرفه امسال بین ۴۰تا ۷۵‌درصد بر اساس حجم موتور خودرو متغیر خواهد بود. یعنی هرچه خودرو حجم موتور بالاتری داشته و گران‌تر باشد، درصد تعرفه واردات هم بالاتر خواهد رفت.

با این حساب برای خودروی هفت هزار دلاری(۲۱۰ میلیون تومان) ۴۰ درصد هزینه گمرک باید پرداخت شود که می‌شود دو هزار و ۸۰۰ دلار(۸۴ میلیون تومان) و این یعنی این خودرو تا وارد کشور شود ۹ هزار و ۸۰۰ دلار (۲۹۴ میلیون تومان) تمام می‌شود؛ اما رقم تعرفه برای خودروهای ۲۵ هزار دلاری (۷۵۰ میلیون تومانی)، ۷۰ درصد خواهد بود که می‌شود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار (۵۲۵ میلیون تومان) و این یعنی قیمت تمام شده این خودرو در داخل کشور ۴۲ هزار و ۵۰۰ دلار (یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان) خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =