• ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
  • کد خبر: 24212
  • readingTime: ۶ دقیقه
اشتغال شغل کارگر

عوارض صادراتی پلکانی که ۸ روز پیش توسط وزارت صمت ابلاغ شد سیلی از اعتراضات فعالان صنایع مشمول این بخشنامه را به دنبال داشته است. این اعتراضات که پیوسته تاکنون ادامه داشته، اعمال این عوارض را مانع صادرات و حتی عامل تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی می‌داند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین-محمد رضایی‌فرد: هشت روز از ابلاغ بخشنامه وضع عوارض صادراتی پلکانی بر محصولات زنجیره ارزش فولاد از سنگ آهن تا شمش فولاد و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره فلزات اساسی مس، آلومینیوم، روی از کنسانتره تا فلز و محصولات پایین دست، محصولات زنجیره پتروشیمی و شیمیایی، شیشه، کلینگر، سیمان و انواع فروآلیاژها توسط وزارت صمت می‌گذرد.

تبعات اتخاذ این تصمیم چنان پررنگ بوده است که بسیاری از شرکت‌ها و فعالان صنعتی هدف این بخشنامه به صراحت اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کرده‌اند. اگرچه وزارت صمت معتقد است این تصمیم به نفع صنعت کشور است اما بسیاری از فعالان از جمله رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران معتقدند این تصمیم به هیچ عنوان مناسب نیست.

سعید صمدی در همین خصوص گفته این تصمیم اصلاً نتایج مناسبی برای صادرات مواد معدنی نخواهد داشت و جذابیت صادرات این محصولات را از بین می‌برد.

وی با اعتراض نسبت به اتخاذ این تصمیم غیرکارشناسی اظهار کرد: متاسفانه به‌جای این که صادرکننده را تشویق کنند، قوانین محکم و سختگیرانه‌ای را به او تحمیل می‌کنند. به نظر می‌رسد این موضوع موجب می‌شود تا صادرات محصولات معدنی برای فعالان این حوزه جذاب نباشد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه‌های سربار برای تولید افزایش پیدا کرده و بخش معدن در شرایط خوبی به سر نمی‌برد؛ به نظر می‌رسید در سال جاری حمایت ویژه‌ای از بخش معدن شود اما متاسفانه همچنان تصمیمات ضد تولید توسط وزارت صنعت گرفته می‌شود.

فعالان صنعتی دیگر از جمله مسئولان شرکت غلتک‌سازان سپاهان نیز این تصمیم را مناسب نداسته‌اند. شرکت مذکور در اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال منتشر کرده به وضوح از تعطیلی واحدهای صنعتی در اثر این تصمیم ستاد تنظیم بازار خبر داده است. این شرکت نوشته است:« با وضع عوارض صادراتی پلکانی بر محصولاتی از جمله شمش فولادی، پیش‌بینی می‌شود صادرات این محصول در آینده نزدیک توجیهی نخواهد داشت و طبیعتا محصولات تولیدی روزانه بازار داخلی خواهد شد و با توجه به اینکه تولید شمش فولادی در داخل کشور بیش از نیاز و تقاضا کشور است، عرضه بیش از پیش و عدم کشش بازار داخل برای جذب مازاد عرضه باعث کاهش محسوس نرخ داخلی شمش، فشار مضاعف بر حاشیه سود شرکت‌های کوچک و متوسط و نهایتا تعطیلی آن‌ها خواهد شد

فارغ از این شرکت، بسیاری از شرکت‌های دیگر به ویژه در بخش فولاد و صنایع معدنی هم به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به زیان حاصل از وضع عوارض صادراتی پلکانی اشاره کرده‌اند.

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

افزایش ۲۶۰۰ میلیارد ریالی هزینه‌های چادرملو

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با انتشار اطلاعیه‌ای به منظور شفاف‌سازی اعلام کرد: با شرایط موجود و قیمت‌های جهانی و حسب نیاز ارز بابت طرح‌های توسعه، این شرکت در نظر دارد حدود ۱۵۰ هزار تن صادرات بیلت در سال ۱۴۰۱ را انجام دهد.

بر این اساس نرخ جهانی بیلت ۶۵۰ دلار، نرخ تسعیر ارز ۲۴۵ هزار ریال، پیش‌بینی مقدار صادرات بیلت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۵۰ هزار تن، عوارض صاداتی ۱۵۰،۰۰۰ تن *دلار ۶۵۰ *۲۴۵۰۰۰ ریال *۱۱ درصد برابر با ۲۶۰ میلیارد تومان است.

با توجه به محاسبات فوق‌الذکر و در صورت اعمال عوارض ۱۱ درصدی براساس جدول پلکانی بر صادارت بیلت، با حفظ قیمت کنونی مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان عوارض بر صادرات، به هزینه‌های شرکت اضافه می‌شود.

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

کاهش ۱۸۰۰ میلیارد تومانی سود سهامداران فملی

شرکت ملی صنایع مس ایران که با نماد فملی در بازار سرمایه معامله‌ می‌شود، با انتشار اطلاعیه‌ای به منظور شفاف‌سازی اعلام کرد: به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر وضع تعرفه بر مس کاتد جهت اخذ عوارض صادراتی به استحضار می‌رساند درصورت اعمال عوارض مذکور با حفظ قیمت‌های کنونی، ماهانه ۱۵۱ میلیارد تومان از سود سهامداران شرکت، کاهش خواهد یافت.

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

کاهش ۴۵۹ میلیارد ریالی سود «آلومراد»

شرکت آلومراد که سهام با نماد فمراد در بازار سرمایه در حال معامله است، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار در مورد وضع عوارض صادراتی به استحضار می‌رساند درصد عوارض صادراتی محصولات این شرکت شامل «راد» و «بیلت» به ترتیب میزان ۸ و ۱۱ درصد تعیین شده است که بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های شرکت در خصوص فروش‌های صادراتی این محصولات در سال ۱۴۰۱، اقار مالی آن بر کاهش سود پیش‌بینی شده‌ طبق مفروضات مبلغ ۴۵۹ میلیارد و ۱۱۲ میلیون ریال خواهد بود.

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

کاهش ۱۱ درصدی سود «معادن بافق»

شرکت معادن بافق با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« بازگشت به نامه شماره پیگیری ۸۶۹۹۰۰ به استحضار می‌رساند با توجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار به شماره ۶۰/۲۶۹۷۶ تاریخ ۲۰ فروردین ماه سال جاری در خصوص عوارض صادراتی به استحضار می‌رساند تاثیر عوارض موصوف بر سود عملکرد سال جاری تابع سیاست‌های فروش این شرکت است و بر اساس برآوردهای انجام شده برای فروش محصولات، در شرایط کنونی ۱۱ درصد از سود عملکرد سال جاری کاسته خواهد شد.

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

زیان ۱۰ هزار میلیارد ریالی «سنگ آهن گهرزمین»

شرکت سنگ آهن گهر زمین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« با توجهبه دستورالعمل جدید وزارت صمت در خصوص عوارض صادراتی، به استحضار می‌رساند که با قیمت‌های کنونی جهانی و پیش‌بینی صادرات ۲ میلیون تن گندله در سال ۱۴۰۱، محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با در نظر گرفتن اعمال عوارض ۱۴ درصدی روی صادرات گندله، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال از سود سهامداران این شرکت از دست خواهد رفت.

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

کاهش سود شرکت آلومینیوم ایران

شرکت آلومینیوم ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« علی‌رغم وجود ابهام و سوالات متعدد که در رابطه با نحوه محاسبه روش پلکانی و عدم ابلاغ هیچگونه دستورالعمل یا شیوه نامه به شرکت‌های مشمول، طبق یافته‌های اولیه برآورد می‌شود با توجه به پیش‌بینی مقدار ۸۴ هزار تن صادرات با نرخ متوسط هر تن ۲۷۸۶ دلار و نرخ تسعیر ۲۵۰ هزار ریالی و در نتیجه مبلغ ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال فروش صادراتی پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۱ و همچنین اعمال عوارض صادراتی سال ۱۴۰۱ برای شمش آلومینیوم به نرخ ۱۱ درصد، پیش‌بینی می‌شود سود برآوردی سال مذکور به مبلغ ۶ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال کاهش یابد.»

کاهش ۴۴ میلیارد ریالی سود شرکت نورد آلومینیوم

شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:« وضع عوارض صادراتی پلکانی با توجه به پیش‌بینی صادرات ۵۵۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ و همچنین نرخ ۸ درصدی عوارض، کاهش ۴۴ میلیارد و ۴۸ میلیون ریالی سود این شرکت را به دنبال دارد.»

تبعات عوارض صادرات پلکانی بر صنعت

کاهش ۲۴۵ میلیارد ریالی سود «فروسیلیس ایران»

شرکت فروسیلیس ایران نیز اعلام کرده است: به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض بر صادرات محصولات زنجیره ارزش فولاد و محصولات پایین دست آن طبق نامه ۶۰/۲۶۹۷۶ مورخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، درصد عوارض صادراتی محصول فروسلیس به میزان ۸ درصد تعیین شده است که بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های شرکت در خصوص فروش‌های صادراتی این محصول در سال ۱۴۰۱، آثار مالی آن بر کاهش سود و زیان پیش‌بینی شده طبق مفروضات و محسابات ذیل مبلغ ۲۴۵ میلیارد و ۶۲۵ میلیون ریال و به ازای هر سهم طبق آخرین سرمایه ثبتی، حدود ۶۱ ریال خواهد بود.

بررسی موارد فوق نشان می‌دهد تبعات تصمیم ستاد تنظیم بازار بر صنعت کشور قابل توجه است. در اینجا باید پرسید چرا در سالی که توسط رهبر انقلاب به نام «تولید» معرفی شده، باید شاهد چنین تصمیماتی در عرصه تولید کشور باشیم؟!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =