معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در میز اقتصادی

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: اعمال عوارض صادراتی پلکانی بر محصولات زنجیره فولاد، برای حفظ موجودی کالا در داخل کشور و افزودن ارزش افزوده به کالای پایه شده است و نمی‌خواهیم افزایش صادرات کالاهای پایه‌ را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درباره اعمال عوارض صادراتی پلکانی بر محصولات زنجیره فولاد بیان کرد: تنظیم این بسته مقرراتی در آذرماه سال ۱۴۰۰ انجام شد و مجموعه تنظیم کننده این مقررات، مجموعه‌ای از وزارت صمت و بازار سرمایه بود که با پیگیری‌ و اخذ مصوبات و دستورات لازم ابلاغ گردید.

وی درباره نحوه ابلاغ سریع این طرح گفت: هر زمانی مصوبه ابلاغ شود، دستگاه‌های اجرایی وظیفه اجرا دارند. این مصوبه با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و کاهش شدید تولید فولاد در دنیا در جلسه سران قوا مطرح شد.

معاون وزیر صمت افزود: روسیه و اوکراین دو تولید کننده عمده فولاد و دانه‌های ذرتی هستند و به دلیل شرایط خاص جنگ تولید ندارند و یا صادرات را ممنوع اعلام کرده‌اند.

محتشمی‌پور افزود: یکی از بندهای بسته مقرراتی کاهش اثر بحران‌های خارجی در بازار داخلی است. این انتظار وجود دارد که دولت‌ها تمهیدی برای کاهش شدت این اثرات انجام دهند. یکی از این تمهیدات عوارض بر صادرات فولاد بود که مصوبه ستاد تنظیم بازار را دارند.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت تاکید کرد: این موضوع از صفر تا صد آن در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و این ستاد جایگاه و رویکرد درآمدی ندارد. این مصوبه برای حفظ موجودی کالا در داخل کشور و افزودن ارزش افزوده به کالای پایه شده است و نمی‌خواهیم افزایش صادرات کالاهای پایه‌ را داشته باشیم.

وی مصوبه اعمال عوارض صادراتی پلکانی را یک دستورالعمل جهت مداخله در شرایط بحران دانست و افزود: دلیل ابلاغ سریع این مصوبه نیز شرایط بحرانی فولاد در دنیا است همه اعضای ستاد تنظیم بازار از جمله وزارت اقتصاد موافق این مصوبه بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =