سبحانی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: مصوبه اعمال عوارض صادراتی پلکانی دارای ایرادات اساسی است و باعث قفل صادرات و تحمیل زیان سنگین بر محصولات زنجیره فولاد می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در برنامه میز اقتصاد بخش خبر درباره اعمال عوارض صادراتی پلکانی بر محصولات زنجیره فولاد، اظهار کرد: کشورها رویکردهای مختلفی درباره صادرات دارند، به عنوان مثال چین به دلیل فاصله زیاد با اروپا بخشی از هزینه‌های جابه‌جایی را برای تولیدکنندگان خود پوشش می‌دهد و برخی دیگر از کشورها از صادرات مواد خام جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: از هر زاویه‌ای به مصوبه اعمال عوارض صادراتی پلکانی نگاه کنیم، ایرادات اساسی به آن وارد است و با صادرات محصولات منافات دارد. این مصوبه را ابلاغ کردند و گفتند از همین فردا صبح اعمال کنید؛ نمی‌شود که شرکت‌های فولادی یک مصوبه را یک شبه اجرایی کنند، حداقل باید چند ماهی به آن‌ها وقت داد.

اطلاعات غلط؛ مبنای تصمیم‌گیری برای وضع عوارض صادراتی پلکانی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید: اگر ریشه این مصوبه ستاد تنظیم بازار است، اطلاعات غلط به آن‌ها داده‌اند. این مصوبه قفل بر صادرات می‌زند. این مصوبه ایرادات بسیاری دارد، به عنوان مثال آهن اسفنجی که خوراک فولادسازی است، تعرفه‌ای کمتر از فولادسازی دارد و افراد را به فروش مواد خام تشویق می‌کند!

سبحانی افزود: از طرفی این عوارض باید بر مازاد بر قیمت مبنا قیمت گذاری شود، مثلا اگر قیمت تمام شده یک کالا ۶۰۰ دلار و قیمت صادراتی آن ۷۰۰ دلار عوارض باید روی ۱۰۰ دلار اختلاف گرفته شود، نه روی ۷۰۰ دلار!

وی خاطرنشان کرد: به عنوان رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد متوجه هدف این مصوبه نمی‌شوم، صحبت‌هایی که مدیران وزارت صمت انجام می‌دهند هدف این عوارض را مشخص نمی‌کند. بر اساس این مصوبه باید ۱۰۰ درصد محصول را در بورس عرضه و اگر خرید نشد صادر شد. این چه فیلتر مضاعفی است که روی صادرات گذاشته شده است.

تولید سی میلیون تن فولاد و مصرف ۱۶ میلیون تن از آن در کشور 

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر این تصمیم در ستاد تنظیم بازار گرفته شده، دلیل آن دادن اطلاعات غلط است. وزارت صمت را در این اتفاق مقصر می‌دانیم، زیرا متولی اصلی این موضوع وزارت صمت است. آیا این مجموعه خبر دارد که ۳۰ میلیون تن تولید فولاد و تنها ۱۶ میلیون مصرف در داخل کشور داریم.

سبحانی با بیان اینکه «چرا باید تاوان کم کاری وزارت‌خانه‌ای که انرژی را باید تامین کند، تولید کننده بدهد» تصریح کرد: سال گذشته چهار ماه برق و چهار ماه گاز قطع بود و تولیدکنندگان فولاد ضرر دادند. الان هم بازار به‌خاطر شرایط جنگ روسیه و اوکراین برای صادرات فولاد مطلوب شده و اجازه نمی‌دهند این ضرر با صادرات جبران شود. الان هم می‌گویند چون در فصل گرم برق نداریم، پس عوارض ببندیم که تولید فولاد کاهش پیدا کند؛ باید این خسارت را از وزارت نیرو که به تعهدات خود عمل نکرده دریافت کنند.

وی اظهار کرد: حقوق و دست‌مزد ۵۶ درصد، گاز ۳۰۰ درصد و حمل نقل چندین درصد افزایش قیمت داشته است، چطور این افزایش قیمت‌ها را در این طرح و مصوبه در نظر نگرفتند. وقتی قرار است تولیدکنندگان ۳۰ میلیون تن فولاد خود را وارد بازار سرمایه کنند و مازاد آن را که مشتری نداشت به فروش برسانند، بسیاری از دغدغه‌های تنظیم بازار حل می‌شود.

محدودیت‌های انرژی، چالش بزرگ فولادسازان برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ 

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند توسعه ۱۴۰۴ تاکید کرد: در این سند بسیاری از پیش‌نیازهای این تولید پیش بینی شده و برای رسیدن به این افق تنها سه سال فرصت باقی است. اما امروز برای تولید ۳۰ میلیون تن فولاد، برق و گاز نداریم. زمانی که انرژی وجود ندارد، نباید گوش فولادساز را بکشند و از او عوارض بگیرند!

بهرام سبحانی در پایان تصریح کرد: حدود شش میلیون تن اسلب در کشور تولید می‌شود که دو میلیون تقاضای داخلی بیشتر نداریم و بقیه آن باید صادر شود اما مصوبه عوارض صادراتی پلکانی از این موضوع جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =