بودجه

نماینده مردم شیراز در مجلس تاکید کرد که میزان اعتبارات عمرانی در مقایسه با نیازهای کشور به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، اندک است. پیشتر برخی مسئولان از افزایش پیش‌بینی یا تحقق و حتی ثبت رکورد تخصیص بودجه‌ عمرانی کشور خبر داده بودند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، علیرضا پاکفطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس، روز شنبه ۲۰ فروردین در بازدید از فرآیند اجرایی پروژه آزاد راه شیراز _ اصفهان با بیان اینکه میزان اعتبارات عمرانی در مقایسه با نیازهای کشور به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها اندک است، اظهار کرد: در دهه ۹۰ میزان استهلاک سرمایه‌ها از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است.

وی افزود: میزان بودجه کشور در موضوعات عمرانی به طور قابل توجهی اندک است که ما را از دستیابی به زیرساخت‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور محروم کرده زیرا آبادانی، پیشرفت و توسعه در تمامی ابعاد آن در تمامی نقاط کشور لازم بوده و نیاز است تا ما هم مانند کشورهای چین، ژاپن، آلمان و دیگر نقاط جهان در زمینه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و همچنین سدسازی و پل‌سازی و ... به شرایط ایده‌آل مدنظر دست پیدا کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف عمده بودجه کشور در زمینه هزینه‌های جاری دولت‌ها، افزود: متاسفانه ایران با جمعیت ۵ میلیون نفری کارمند دولتی از ۸۰ میلیون نفر جمعیت کل کشور مواجه است، در حالی که در کشور ژاپن با ۱۳۰ میلیون نفر جمعیت حدود ۳۶۰ هزار نفر کارمند در بدنه اجرایی دولت دارد. جالب است عمده مصارف بودجه‌ای ما که باید در امور زیرساخت‌های عمرانی هزینه شود به پرداخت حقوق و دستمزد تعلق می‌گیرد.

پاکفطرت با بیان اینکه بخشی دیگر از بودجه کشور هم صرف پرداخت حقوق بازنشستگان می‌شود، گفت: ما حدود ۴ میلیون نفر بازنشسته در کشور داریم که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا منابع مالی در نظر گرفته شده پرداخت حقوق آن‌ها پس از پایان دوره خدمت از طریق صندوق‌های بازنشستگی تامین شود اما متاسفانه این موضوع هم به دلائل ضعف مدیریتی بعضا از همین بودجه داده می‌شود که در کاهش میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی کشور تاثیرگذار است.

این در حالی است که پیشتر محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از افزایش اعتبار عمرانی کشور به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خبر داده بود.

به علاوه علیرضا نعمتی، معاون هماهنگی استان‌های سازمان برنامه و بودجه، نیز با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استان‌ها به ۳۴ درصد رسیده است، گفته بود: ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در سال گذشته به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد ۲۷ درصدی بودجه دستگاه‌های مشمول هزینه‌ای در سال جاری، اظهار کرده بود: مدیران دغدغه منابع هزینه‌ای نداشته باشند و بتوانند اهداف را محقق کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =