نفت

آژانس بین‌المللی انرژی قصد دارد ۱۲۰ میلیون بشکه نفت را طی ۶ ماه برای کاهش قیمت‌ها آزاد کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه حجم کمک‌های اعضای خود را در آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ذخایر اضطراری با هدف کاهش قیمت‌های جهانی نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین فهرست کرد.

این آزادسازی ذخایر نفتی توسط اعضای آژانس بین‌المللی انرژی که متشکل از ۳۱ کشور عمدتا صنعتی به جز روسیه است، دومین همکاری هماهنگ اعضا در یک ماه گذشته و پنجمین مورد در تاریخ آژانس برای مقابله با اختلالات بازار نفت خواهد بود.

به علاوه این حجم آزادسازی ذخایر نفتی، بزرگ‌ترین آزادسازی توسط کشورهای غیرآمریکایی آژانس بین‌المللی انرژی و حتی بیشتر از بزرگ‌ترین آزادسازی توسط ایالات متحده است.

ایالات متحده در برداشت ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای خود از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده که در ماه مارس اعلام شد، با ۶۰ میلیون بشکه برداشت کشورهای دیگر عضو آژانس بین‌المللی انرژی مطابقت خواهد داشت.

قیمت‌های جهانی نفت به سمت دومین کاهش هفتگی در حال حرکت است. از زمانی که ایالات متحده بزرگ‌ترین برداشت خود از ذخایر نفتی را در اواخر ماه مارس اعلام کرد، قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت. البته در هنگام تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت برنت ۱۰۲ دلار است.

این کاهش قیمت نفت برنت در حالی است که قیمت‌ها در ماه گذشته به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته رسید. علت این رکورد ۱۴ ساله نیز تحریم‌های غرب علیه روسیه بود که باعث اختلال در صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی از صادرکننده شماره دو نفت خام جهان شد.

جزئیات برنامه آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی

آزادسازی ذخایر نفتی در ۶ ماه

آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرده است: تعهدات کشورهای عضو به ۱۲۰ میلیون بشکه رسیده است که در یک دوره شش ماهه آزاد می‌شود.

ژاپن که دومین تامین کننده بزرگ نفت است، اعلام کرد رکورد برداشت ۱۵ میلیون بشکه‌ای نفت از ذخایر خود را خواهد زد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، اواخر روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که حمله روسیه به اوکراین «نابخشودنی» است و این برداشت به کاهش قیمت نفت کمک خواهد کرد. ما نباید تهاجم و جنایات جنگی آن را ببخشیم؛ اراده خود را با اقدام شدید نشان خواهیم داد.

برداشت ۱۵ میلیون بشکه‌ای نفت از ذخایر ملی ژاپن در حالی رخ می‌دهد که بر اساس آمار این کشور در پایان ژانویه حدود ۴۷۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی معادل ۲۳۶ روز مصرف داخلی، در ذخایر دولتی، ذخایر پالایشگاه‌ها و یک طرح ذخیره‌سازی نفت خام مشترک با کشورهای تولیدکننده داشت.

مگان وودز، وزیر انرژی و منابع نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: آزادسازی ذخایر ما از حدود۱۸۴ هزار بشکه نفت خام در اسپانیا و نزدیک به ۲۹۹ هزار بشکه گازوئیل در بریتانیا تشکیل شده است. این آزادسازی به کاهش قیمت نفت کمک خواهد کرد.

وی افزود: از زمان آغاز درگیری نظامی در اوکراین، نوسانات زیادی در بازارهای جهانی نفت وجود داشته است و این اقدام بیشتر، همراه با اقدام ایالات متحده برای آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت طی شش ماه آینده، به اطمینان بخشی به بازار کمک خواهد کرد.

گفتنی است سایر مشارکت کنندگان عمده در طرح آزادسازی گروهی ذخایر نفتی زیر پرچم آژانس بین‌المللی انرژی عبارت‌اند از کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =