روسیه

در پی جنگ روسیه و اوکراین و محدودیت دسترسی به ناوگان و بیمه موجب افزایش شدید نرخ حمل و نقل از روسیه شده است و بر صادرات دریایی فولاد و غلات راین کشور تأثیر زیادی گذاشته است.

به گزارش ایراسین به نقل از آرتان پرس، روسیه یکی از صادرکنندگان بزرگ کالاهای فله خشک است که غلات و کود و همچنین زغال سنگ، سنگ آهن و محصولات فولادی را به خارج از کشور ارسال می کند.

یکی از تحلیلگران حمل و نقل در این خصوص اظهار کرد: «غلات جریان بسیار مهمی برای روسیه است، به طوری که این محموله در ناوگان هندی‌ سایز و سوپرامکس، حدود نیمی از حجم حمل‌ و نقل را به خود اختصاص می‌ دهد و برای coaster sizes نیز حدود ۳۰ درصد حجم را تشکیل می‌ دهد».

همچنین این تحلیلگر معتقد است که صادرات محصولات فولادی از روسیه برای بازار حمل و نقل بسیار مهم است زیرا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم حمل و نقل توسط کشتی‌های بزرگ و حدود ۴۰ درصد از تناژ حمل شده توسط کشتی های coaster sizes تشکیل می دهد. قابل ذکر است که، غلات و محصولات فولادی روسیه عمدتاً از بنادر دریای سیاه حمل می‌شوند.

تأثیر جنگ بر ناوگان حمل و نقل

در پی حمله روسیه به اوکراین، روسیه با تحریم‌های غرب مواجه شده که دو مشکل کلیدی دسترسی ناوگان و مشکل در دسترسی به بیمه را ایجاد کرده است. باید ذکر کرد، هر چه اندازه ناوگان کاهش می یابد، حق بیمه جنگ افزایش می یابد.

قبل از تهاجم روسیه، حق بیمه خطر جنگ برای کشتی‌ هایی که وارد آب‌های دریای سیاه می‌ شدند وضع شده بود، اما وضعیت نامشخص بود و برخی شرکت‌ها بدون توجه به این امر به بارگیری از دریای سیاه ادامه می دادند. پس از آغاز جنگ در اواخر فوریه، حق بیمه ریسک به طور قابل توجهی، از حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در روز برای ناوگان پاناماکس به حدود ۲۸،۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ دلار در روز در اوایل مارس افزایش یافت.

در همین حال، از ۱۱ مارس ناوگان روسیه از انجمن بین المللی انجمن‌های طبقه بندی که هدف آن تدوین سند و قوانینی برای یک مرجع ایمنی دریایی است، حذف شد.

بنابراین، شرکت‌های تجاری بین المللی بعید است از ناوگان روسیه برای نیازهای خود استفاده کنند زیرا شرکت های بیمه چنین تجارتی را پوشش نمی دهند.

یکی از کارگزاران حمل و نقل در این زمینه خاطرنشان کرد: «بسیاری از تاجران، دیگر کشتی‌ های دارای رجیستر روسیه را نمی‌پذیرند و بنابراین، بازرگانان باید یا از ناوگان روسیه استفاده کنند و این خطر را بپذیرند که بیمه از پوشش آن امتناع کند یا برای یافتن ناوگان خارجی تلاش کنند.با این حال، استفاده از ناوگان خارجی به دلیل دسترسی کم، هزینه بیشتری دارد و برخی از مالکان ترجیح می‌دهند کشتی‌ های خود را به دریای سیاه، منطقه‌ ای که عملیات نظامی در آن انجام می‌ شود، بفرستند».

یکی دیگر از کارشناسان حمل و نقل که با کشتی های فله خشک سروکار دارد نیز اعلام کرد، با وجود اینکه روسیه کشتی‌های خود را دارد، اما عمدتاً اندازه کشتی ها و تعداد آنها محدود است و در مورد آب‌های بزرگ، روسیه نمی تواند نیازهایش را تنها با کشتی‌های خود تامین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =