فولاد

قیمت فولاد تقریبا پس از گذشت ۳ هفته از درگیری نظامی روسیه و اوکراین، در اروپا ۵۱ درصد و در آمریکا ۵۶ درصد رشد کرد. این در حالی است که افزایش قیمت انرژی و اعمال قرنطینه‌های مجدد در چین احتمال صعود قیمت فولاد به سطوح بالاتر در جهان را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از بلومبرگ، سه هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت‌های استاندارد فولاد اروپا به دلیل خروج محموله‌های آن کشورها از بازار ۵۱ درصد افزایش یافت. از آنجا که فولاد همچنان یک عنصر اساسی برای اقتصاد مدرن است، این مسئله برای اروپا دردسرساز خواهد بود. قیمت‌های مارپیچی، علاوه بر هزینه‌های فزاینده برق، تولیدکنندگان و سازندگان اروپایی را با انتخاب‌های دشواری مواجه می‌کند.

اروپا ۲۰ درصد از فولاد خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کند و از این حیث به این دو کشور متکی است. در چنین شرایطی تاثیر جنگ روسیه و اوکراین با افزایش هزینه‌های انرژی که کارخانه‌های فولاد محلی را مجبور به کاهش تولید کرده است، بیشتر نمود می‌یابد. با این حال، مناطق دیگر از جمله ایالات متحده نیز تحت تأثیر از دست دادن محصولات کلیدی ناشی از این تغییرات در اروپا قرار دارند.

تام پرایس، رئیس استراتژی کالا در لیبروم کپیتال، گفت:« این تغییرات با تاثیر بر هسته اصلی فعالیت‌های اقتصادی اقتصادهای بزرگی مانند اروپا، به کل فعالیت اقتصادی آسیب می‌زند.»

به گفته آنجلیکا دوناتی، رئیس توسعه تجارت در یک شرکت ساختمانی، جنگ در اوکراین، علاوه بر اختلالات قبلی در زنجیره تامین، منجر به کمبود برخی از گریدهای فولاد شده است. این کمبود شامل یک فولاد زنگ زده طبیعی به نام کورتن که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌شود.

دوناتی گفت:« فولاد کورتن که بیشتر در اوکراین تولید می‌شود، در حال حاضر کاملاً در دسترس نیست. این بدان معناست که هر بخشی که در آن کورتن استفاده می‌شود از جمله جاده‌های ایتالیایی، ناگزیر باید تولید یا فعالیت خود را متوقف کند.

گرانت اسپور، تحلیلگر بلومبرگ، معتقد است قیمت فولاد بیشتر خطر نابودی تقاضا را به همراه دارد. برای مثال بهای تمام شده تولید خودرو ناگهان ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو افزایش یافته است. این افزایش حاشیه سود تولیدکننده را از بین می‌برد و در نتیجه تولیدکننده چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد.

قیمت فولاد معیار ایالات متحده پس از سقوط از سطوح بی سابقه در سال گذشته، با تهاجم روسیه به اوکراین حدود ۵۶ درصد افزایش یافته است. کوره‌های قوس الکتریکی که حدود ۷۰ درصد از تولید فولاد آمریکا را تشکیل می‌دهند بیش از نیمی از محموله‌های آهن خام اصلی خود را از اوکراین و روسیه دریافت می‌کنند.

کاهش دسترسی به آهن خام، قیمت مواد اولیه دیگر مانند قراضه با عیار بالا را بالا می‌برد زیرا سایر تولیدکنندگان EAF مانند ترکیه و مصر به دنبال نگه داشت و اصطلاحا قفل کردن منابع هستند.

به گفته دن دمار، مدیر فروش شرکت Heidtman Steel Products، اگر این شرکت‌ها نمی‌توانند آهن خام مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه تهیه کنند، باید ضایعات تهیه کنند و بهترین مکان برای تهیه ضایعات ایالات متحده است.

علاوه بر موارد فوق وضعیت کویید ۱۹ در چین نیز ریسک افزایش قیمت فولاد را افزایش داده است. به گفته منابع محلی، قرنطینه در مرکز تانگشان تعدادی از ۱۹ کوره بلند را در این منطقه بسته است. این مسئله می‌تواند افزایش قیمت فولاد را به دنبال داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =