نرخ بهره تورم بازار بورس

جدیدترین جلسه فدرال رزرو بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ اسفندماه برگزار می‌شود و بازارها در انتظار اعلام نتیجه است. از آنجا که فدرال رزرو بارها اعلام کرده با هدف کنترل تورم تصمیم می‌گیرد، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره حداقل ۰.۲۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین طبق آخرین نظرسنجی CNBC درباره فدرال رزرو، تحلیلگران چشم ‌انداز خود را برای رکود و تورم افزایش زیرا فدرال رزرو با معضل افزایش سریع قیمت‌ها و عدم اطمینان ناشی از حمله روسیه به اوکراین مواجه است.

بر این اساس احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده در ۱۲ ماه آینده به ۳۳ درصد افزایش یافت که ۱۰ درصد بیشتر از نظرسنجی اول در ماه فوریه بود. احتمال رکود اقتصادی در اروپا نیز ۵۰ درصد پیش‌بینی شده است.

گای لباس، استراتژیست ارشد درآمد ثابت در موسسه Janney Montgomery Scott می‌نویسد:« تأثیر مالیاتی قیمت‌های بالاتر کالاها احتمالاً بیش از آنکه تأثیر تورمی آن را تسریع کند، سرعت صعود را کاهش می‌دهد».

انتظار افزایش ۱.۵ درصدی نرخ بهره در ۲۰۲۲

این در حالی است که راب مورگان، معاون ارشد موزائیک، نوشت: "من انتظار دارم در سال ۲۰۲۲ نرخ بهره را ۱.۵ درصد افزایش دهد. اگر شاخص CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده که به تورم شهرت دارد، در گزارش ماه مارس یا آوریل به ۹ درصد برسد، ممکن است فدرال رزرو سیاست پولی خود را تغییر دهد.

۳۳ نفر از کسانی که در نظرسنجی این خبرگزاری شرکت کردند و شامل مدیران صندوق، استراتژیست‌ها و اقتصاددانان می‌شوند، پیش‌بینی کردند که فدرال رزرو در سال جاری به طور متوسط ۴.۷ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد و نرخ بهره بین بانکی را نیز در پایان سال به ۱.۴ درصد و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲ درصد می‌رساند. به نظر می‌رسد چرخه افزایش نرخ با اوج نرخ بهره بین بانکی ۲.۴٪ به پایان می‌رسد.

اما نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که بانک مرکزی ممکن است در نهایت مجبور شود برای کنترل تورم، نرخ بهره را بیشتر افزایش دهد.

بر اساس گزارش سی.ان.بی.سی، پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس به ۸.۵ درصد برسد، اما به تدریج کاهش یابد تا سال را با نرخ ۵.۲ درصد به پایان برساند. این تقریبا یک درصد بالاتر از نظرسنجی ماه فوریه است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت مصرف‌کننده که به اختصار CPI نامیده می‌شود، در سال ۲۰۲۳ به میزان ۳.۳ درصد افزایش یابد و این نرخی است که همچنان بالاتر از نرخ هدف فدرال رزرو است.

پیتر بوکوار، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری گروه مشاوره بلیکلی، در این خصوص نوشت:« ممکن است در اوج افزایش نرخ‌های فدرال رزرو باشیم، در حالی که یک علامت منفی در مقابل تولید ناخالص داخلی وجود دارد. موقعیت بدی است، اما تا زمانی که تورم به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند، آنها چاره‌ای جز ادامه دادن به این سیاست ندارند.»

در حالی که چشم انداز رکود قوی‌تر از ماه فوریه در نظر گرفته می‌شود، برای بشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، این مسئله، مسئله اصلی نیست. میانگین پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی برای سال جاری ۰.۸ درصد کاهش یافته است اما همچنان کمی بالاتر از روند ۲.۸ درصدی خود قرار دارد. پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۳ نسبت به آخرین نظرسنجی حدود نیم واحد کاهش یافت و به ۲.۴ درصد رسید.

افزایش چشم‌انداز تورم جهانی در سایه تنش‌های اوکراین

پیش‌بینی‌های تورم در سال جاری بالا بود، اما حمله روسیه به اوکراین وضعیت را بدتر کرده است به همین دلیل نزدیک به ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که چشم‌انداز تورم سال ۲۰۲۲ خود را به دلیل این جنگ افزایش داده‌اند.

آنها به طور متوسط ۰.۸ درصد به پیش‌بینی تورمی خود اضافه کردند. ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان نیز گفتند که پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی را به دلیل درگیری با میانگین ۰.۵ درصد کاهش دادند.

در حالی که پیش‌بینی‌های تورم افزایش یافت و چشم انداز رشد کاهش یافت، چشم انداز بازار سهام نسبتاً صعودی است.

در همین حال، نسبت ریسک به پاداش که در واقع اندازه‌گیری احتمال اصلاح ۱۰ درصدی در مقابل احتمال افزایش ۱۰ درصدی در شش ماه آینده را نشان می‌دهد، از منفی ۱۴ به منفی ۹ کاهش رسیده است. این افزایش بدین معنی است که احتمال اصلاح منفی کمتر شده است. چشم انداز شاخصS&P ۵۰۰ نیز نشان می‌دهد بازار سهام می‌تواند ۶ درصد نسبت به سطح فعلی صعودی داشته باشد.

بازار در انتظار افزایش نرخ بهره/ تورم کنترل خواهد شد؟

نا اطمینانی در سیاست‌های فدرال رزرو

رویترز هم در گزارشی نوشت سهامداران برخی مسکن‌های موقتی برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری تجربه کرده‌اند اما به طور کلی قیمت سهام در سال جاری به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره نرخ تورم، عدم اطمینان در مورد مسیر سیاستی فدرال رزرو برای مهار افزایش قیمت‌ها و همچنین تشدید درگیری‌ها در اوکراین تحت فشار قرار گرفته است.

در حال حاضر بازار به طور کامل با افزایش حداقل ۲۵ واحدی نرخ بهره موافقند. سرمایه‌گذاران همچنین به دقت پیش‌بینی‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در سال جاری و سال‌های آینده را به منظور مهار تورم دنبال می‌کنند.

در همین راستا جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اخیراً چندین بار به دنبال افزایش نرخ بهره‌ به منظور کنترل تورم بوده است. بازار نیز انتظار افزایش مجدد نرخ بهره را دارد. به دنبال همین سیاست انتظاری، بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری صبح چهارشنبه به ۲.۱۶ درصد رسید.

انتظار رشد ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در جدیدترین جلسه فدرال رزرو

با توجه به متغیرهای اقتصادی موجود، انتظار می‌رود فدرال رزرو افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره را طی جلسه بعد از ظهر چهارشنبه خود اعلام کند. در صورتی که این افزایش نرخ بهره تصویب شود، این اولین افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۱۸ تا کنون خواهد بود.

تحلیلگران همچنین پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو پیش‌بینی سه ماهه جدیدی ارائه دهد که می‌تواند نشان دهنده پنج یا شش مرحله دیگر در افزایش نرخ بهره در سال جاری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =