اوپک

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ با چالش‌های ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش تورم همراه با افزایش قیمت‌های نفت خام مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ با چالش‌های ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و افزایش تورم همراه با افزایش قیمت‌های نفت خام مواجه است و احتمال کاهش پیش‌بینی‌هایش برای تقاضای بالا در سال جاری را افزایش می‌دهد.

قیمت نفت در ماه جاری به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید و قیمت‌هایی را تجربه کرد که از سال ۲۰۰۸ تاکنون مشاهده نشده بود زیرا تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین تشدید و فروش نفت از روسیه مختل شد. همین مسئله به افزایش تورم کمک کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا به اختصار اوپک در گزارش ماهانه قبلی خود به دیدگاه خود مبنی بر افزایش ۴.۱۵ میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت به ازای هر روز در سال ۲۰۲۲ پایبند بود و پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت خام خود را افزایش داد اما در گزارش تازه خود اعلام کرد که جنگ در اوکراین و ادامه نگرانی‌ها در مورد کووید-۱۹ تأثیر منفی کوتاه‌مدتی بر رشد جهانی خواهد داشت.

اوپک در این گزارش می‌گوید: «با نگاهی به آینده، چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی به‌ویژه در مورد کند شدن رشد اقتصادی، افزایش تورم و آشفتگی ژئوپلیتیکی مستمر بر تقاضای نفت در مناطق مختلف تأثیر خواهد گذاشت».

انتظار می رود مصرف جهانی نفت در سه ماهه سوم مطابق با پیش بینی اوپک در ماه گذشته از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر رود. اوپک پیش‌بینی خود از مصرف کل نفت در سال را حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۱۰۰.۹۰ میلیون بشکه در روز رساند.

به طور سالانه، اوپک اعلام کرد که جهان آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کرده است.

قیمت نفت پس از انتشار این گزارش به دلیل درک کاهش ریسک عرضه، کمتر از ۹۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

اوپک پلاس قصد دارد تولید را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در هر ماه افزایش دهد که حدود ۲۵۴ هزار بشکه در روز آن متعلق به ۱۰ عضو اوپک است اما رشد تولید اعضای آن کمتر از مقدار هدف بوده است. تحلیلگران معتقدند برخی از تولیدکنندگان در تلاش برای تولید بیشتر هستند و همین مسئله عامل کاهش سرعت رشد تولید نفت بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =