اوکراین

بررسی وضعیت تجارت خارجی اوکراین نشان می‌دهد از صادرات ۴۹ میلیارد دلاری این کشور در سال، ۱۶ درصد معادل ۷.۳۶ میلیارد دلار به آهن و فولاد اختصاص یافته و از این حیث دومین کالای پرفروش اوکراین در بازار جهانی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تقریبا ۳ هفته از آغاز درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین می‌گذرد. در نتیجه این درگیری بسیاری از زیرساخت‌ها و کارخانجات اوکراین آسیب دیده یا از بین رفته است. این تحولات تاثیر قابل لمسی بر تجارت اوکراین گذاشته است و بسیاری از کشورها خواستار برقراری آتش بس در این منظقه هستند.

به همین مناسبت نگاهی اجمالی بر تجارت اوکراین خواهیم داشت. بر اساس آمارهای اقتصادی سال ۲۰۲۰ اوکراین، این کشور در این سال بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار واردات داشته است. عمده اقلام وارداتی این کشور از شرکای تجاری خود به ترتیب شامل سوخت‌های معدنی با ۱۴ درصد، ماشین آلات صنعتی با ۱۲ درصد، وسایل نقلیه با ۱۰ درصد، تجهیزات الکتریکی با ۱۰ درصد، دارو و مواد اولیه داروسازی با ۵ درصد، محصولات و مواد اولیه پلاستیکی با ۵ درصد است. مواد شیمیایی متفرقه، تجهیزات پزشکی و آهن و ورق‌های فولادی نیز در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. سایر اقلام وارداتی نیز در مجموع ۳۶ درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمارهای اقتصادی سال ۲۰۲۰ اوکراین، این کشور در این سال بالغ بر ۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته است. مهم‌ترین اقلام صادراتی این کشور را غلات با سهم ۱۹ درصد، آهن و فولاد به سهم ۱۶ درصد، روغن‌های خوراکی با ۱۲ درصد، سنگ یا کانه‌های معدنی با ۹ درصد، تجهیزات الکتریکی با ۵ درصد، ماشین آلات صنعتی با ۴ درصد و دانه‌های روغنی با ۴ درصد تشکیل می‌دهد. ضایعات غذایی و محصولات چوبی و آهنی نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. سایر محصولات صادراتی این کشور اروپایی نیز در مجموع ۲۴ درصد از کل صادرات آن را شامل می‌شوند.

تجارت اوکراین با ایران در ۱۴۰۰

بر اساس آنچه سخنگوی گمرک درباره جزئیات تجارت ایران با اوکراین اعلام کرده است مجموع تجارت خارجی در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۵۱ هزار تن و به ارزش بیش از ۱۶۲.۵ میلیون دلار بوده که از این مقدار سهم واردات ۱۷۴.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۱۱۱.۷ میلیون دلار و سهم صادرات به این کشور ۷۶.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۵۰.۸ میلیون دلار گزارش شده است.

مهم‌ترین اقلام وارداتی از اوکراین به ایران شامل گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و تجهیزات نفتی و مهم‌ترین اقلام صادراتی به این کشور شامل ماهی، جگر ماهی، پسته، انگور و اقلام معدنی و شیمیایی است.

بر اساس آمارهای موجود ارزش واردات محصولات از اوکراین به ایران در ۱۰ ماه اخیر نسبت به مشابه سال گذشته تقریبا ۱۰۶ درصد افزایش داشته در حالی که صادرات ایران به اوکراین در سال جاری ۴۰.۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =