• ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
  • کد خبر: 22855
  • readingTime: ۳ دقیقه
نفت

قیمت نفت در بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی از تحریم نفتی روسیه و اختلالات احتمالی در عرضه طلای سیاه در بازار، به بیش از ۱۳۰ دلار و حتی حوالی ۱۴۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، در حالی که ایالات متحده و متحدان اروپایی در فکر ممنوعیت واردات نفت روسیه و تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی هستند، قیمت نفت برنت روز دوشنبه به بیش از ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ است.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۰.۸۸ دلار یا ۹.۲ درصد افزایش به ۱۲۸.۹۹ دلار در هر بشکه در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۹.۸۰ دلار یا ۸.۵ درصد افزایش به ۱۲۵.۴۸ دلار رسید.

در چند دقیقه ابتدایی مبادلات روز دوشنبه، هر دو بنچمارک بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافتند و به بالاترین سطح از جولای ۲۰۰۸ رسیدند که برنت ۱۳۹.۱۳ دلار وWTI ۱۳۰.۵۰ دلار بود.

بالاترین نرخ روز دوشنبه نزدیک به رکوردی است که برای هر دو قرارداد در جولای ۲۰۰۸ مشاهده شد، زمانی که برنت به ۱۴۷.۵۰ دلار و WTI به ۱۴۷.۲۷ دلار در هر بشکه رسید.

بلینکن روز یکشنبه گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید با کمیته‌های کلیدی کنگره هماهنگ شد تا با ممنوعیت خود پیش‌روند.

هلیما کرافت از RBC Capital در یادداشتی گفت: چیزی که می‌تواند کسری صادرات روسیه را به میزان ۳ تا ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد، بدون شک در این هفته سرعت بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: "این می‌تواند یک سفارش طولانی باشد زیرا ظرفیت اضافی اوپک در حال حاضر در اختیار عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عراق است و ما تخمین می‌زنیم که این چهار کشور تنها می‌توانند بین ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز در ۳۰ تا ۶۰ روز آینده تولید کنند. باید دید چند کشور به تحریم رسمی نفت روسیه خواهند پیوست.

قیمت جهانی نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ به همراه سایر کالاها بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است که نگرانی‌ها را در مورد رشد اقتصادی جهان و رکود تورمی افزایش داده است. چین، اقتصاد شماره ۲ جهان، در حال حاضر رشد کندتر ۵.۵ درصدی در سال جاری را هدف قرار داده است.

قیمت سوخت از رکوردهای سال ۲۰۰۸ فراتر رفت و بنزین ایالات متحده به بالاترین سطح ۳.۸۹ دلار در هر گالن و قراردادهای آتی نفت گرمایش به ۴.۲۳ دلار در هر گالن رسیده است.

تحلیلگران بانک آمریکا می‌گویند اگر بیشتر صادرات نفت روسیه قطع شود، ممکن است ۵ میلیون بشکه یا بیشتر کسری داشته باشد و این بدان معناست که قیمت نفت با افزایش از ۱۰۰ به ۲۰۰ دلار در هر بشکه، دو برابر می‌شود، در حالی که تحلیلگران جی پی مورگان می‌گویند قیمت نفت ممکن است امسال به ۱۸۵ دلار در هر بشکه برسد.

هووی لی، اقتصاددان در بانک OCBC سنگاپور گفت:« اگر محدودیت عرضه کاهش نیابد، ممکن است نفت بسیار بالاتر از رکورد خود باشد.

وی افزود: در بدترین سناریوی تحریم کامل صادرات انرژی روسیه، از دیدن معامله برنت بالای ۲۰۰ دلار تعجب نخواهم کرد.

روسیه با صادرات حدود ۷ میلیون بشکه در روز معادل ۷ درصد عرضه جهانی، بزرگترین صادرکننده نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان است.

علی‌رغم افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی ایالات متحده در هفته گذشته تعداد دکل‌های نفتی فعال خود را کاهش دادند که بر نگرانی‌های عرضه تاکید داشت. شرکت ملی نفت (NOC) روز یکشنبه اعلام کرد بسته شدن میدان‌های نفتی ال‌فیل و شراره در لیبی منجر به از دست دادن ۳۳۰ هزار بشکه در روز شد که بیش از ۲۵ درصد از تولید این شرکت در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌داد.

احتمال ۷۰ درصدی به ثمر نشستن برجام

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی یا به اختصار برجام، روز یکشنبه به دنبال درخواست روسیه برای تضمین آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بر سر مناقشه اوکراین با آن روبه‌رو است به تجارتش با تهران لطمه نزند، در بلاتکلیفی فرو رفت. به گفته منابع، چین هم خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در واکنش به درخواست‌های روسیه گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ندارد.

گروه اوراسیا اعلام کرد درخواست‌های جدید روسیه می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را مختل کند، اگرچه هنوز شانس دستیابی به توافق را ۷۰ درصد نگه می‌دارد. به گفته تحلیلگران، ایران حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، چند ماه طول می‌کشد تا جریان نفت را احیا کند.

به گفته پنج منبع آگاه، مقامات ایالات متحده و ونزوئلا به طور جداگانه در مورد امکان کاهش تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا گفتگو کردند اما در اولین مذاکرات دوجانبه در سطوح بالا طی سال‌های اخیر، پیشرفت اندکی به سمت توافق حاصل کرده است. دلیل این امر نیز این بوده است که واشنگتن به دنبال جدا کردن روسیه به عنوان یکی از متحدان کلیدی این مذاکرات از آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =