حجت‌االاسلام حسینی‌کیا

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: تأمین ۱۰ هزار مگاوات برق توسط شرکت‌های بزرگ فولادی با همکاری وزارت نیرو، از جمله اقدامات زیرساختی در راستای تامین پایدار انرژی است.با این اقدام تامین خود شرکت‌ها در اولویت خواهد بود و این امکان وجود دارد که مازاد آن را به دولت بفروشند.

به گزارش ایراسین به نقل از معدن‌نامه، در سال‌های اخیر قطع گاز و برق واحدهای صنعتی به خصوص در حوزه‌های سیمان و فولاد آغاز شده است، در این سال‌ها فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به دولت هشدار دادند که ادامه این مسیر لطمه‌های جبران‌ناپذیری را بر پیکره تولید، صنعت و بازار می‌گذارد.

همواره اولویت قطعی گاز در کشور فولادسازان هستند و با وقوع این اتفاق علاوه بر اینکه میزان تولید کاهش می یابد، درآمد و سود بدست آمده نیز کم خواهد شد و فولادسازانی که صادرات انجام می‌دهند، دچار مشکل می شوند.

مساله مهم این است که این محدودیت انرژی که در کشور وجود دارد باید بین تمام صنایع به صورت عادلانه تقسیم شود؛ اینکه بار قطعی‌ها بر دوش فولاد گذاشته شود اجحاف در حق این بخش است. اگر همه صنایع در محدودیت‌های انرژی سهیم شوند، می‌توان محدودیت‌های مربوط به فولاد را نیز کاهش داد که هم تعادل بازار داخل حفظ و هم تعهدات صادراتی انجام شود. چه کسی پاسخگوی افزایش قیمت‌های داخلی، عقب افتادگی تعهدات صادراتی و ورود خسارات زیاد به واحدها خواهد بود؟

حجت‌االاسلام حسینی‌کیا، نماینده مردم شریف سنقر و کلیایی در این خصوص عنوان کرد: برای رفع مشکلات پیش آمده در راستای تامین پایدار انرژی وزارت نیرو پای کار آمده و گام‌های مثبتی نیز برداشته شده است. سعی بر آن است تا اقدامات زیرساختی انجام شود که این چالش در بلندمدت رفع شود و در سال‌های آتی نیز مجدد شاهد ظهور این موارد به شکل بحران برای یک حوزه نباشیم.

وی افزود: تأمین ۱۰ هزار مگاوات برق توسط شرکت‌های بزرگ فولاد و همکاری وزارت نیرو یکی از این اقدامات است. با این اقدام تامین خود شرکت‌ها در اولویت خواهد بود و این امکان وجود دارد که مازاد آن را به دولت بفروشند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: البته باید اقدامات اثربخشی نیز در بخش مصارف انجام شود تا هدررفت گاز و برق به حداقل برسد که به نظر می رسد دولت برنامه مدونی برای آن نداشته است.

حسینی کیا خاطرنشان کرد: برای پایداری تامین انرژی نیاز است که بازنگری جدی در بهینه سازی صورت گیرد. یارانه برای تعویض درب و پنجره های قدیمی و جایگزینی درب و پنجره دو جداره، وسایل گرمایشی با راندمان بالا در زمستان ها، مشوق هایی برای مصرف‌کنندگان صرفه‌جو و موارد این چنینی مصارف خانگی را کاهش خواهد داد که متاسفانه برای این قبیل اقدامات خلاء قانونی وجود دارد.

نماینده مردم شریف سنقر و کلیایی بیان داشت: تشکل‌های تخصصی در این حوزه نیز باید مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی خود را با دولت در میان بگذارند و تعامل داشته باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =