• ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر: 22696
  • readingTime: ۶ دقیقه
روسیه / پوتین

در پی حمله نطامی روسیه به خاک اوکراین، بسیاری از مجامع و فدراسیون جهانی در حوزه ورزش اقدام به وضع تحریم علیه ورزشکاران روس کردند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در ساعات ابتدایی روز پنجشنبه پنجم اسفندماه، ارتش روسیه برای انجام «عملیات نظامی» وارد خاک اوکراین شد و رسما جنگ بین این دو کشور بعد از مدتی کش مکش آغاز شد. از همان ابتدا بسیاری از مجامع بین المللی اقدام روسیه را «تجاوز» به تمامیت ارزی و خاک اوکراین تلقی کردند و برای فشار آوردن به این کشور دست به حرکاتی زدند. یکی از فعال‌ترین این مجامع، گروه‌های مختلف ورزشی بودند که از ساعات ابتدایی با سلب میزبانی رویدادهای ورزشی از روسیه و تحریم ورزشکاران روسی اقدام ارتش ولادیمیر پوتین را متهم کردند.

اگرچه شعار همیشگی ورزش جدایی آن از سیاست است، اما به نظر می‌رسد ورزش نیز در بزنگاه‌ها تبدیل به اهرم فشاری برای سیاست خواهد بود و با سیاست مداران درآمیخته است. نفوذ و قدرت غربی‌ها در مجامع بین‌المللی و حوزه‌های مختلف ورزشی از جمله نهادهایی مثل اتحادیه جهانی المپیک و فیفا باعث شد تا موضوع ورزش سریعا تبدیل به اهرم فشاری برای فشار آوردن به روسیه و پوتین شود.

موج تحریم‌ها علیه ورزش روسیه

فشار حداکثری فوتبالی‌ها

از همان ساعات ابتدایی آغاز درگیری نظامی بسیاری از مجامع ورزشی جلسات فوق العاده تشکیل دادند و درباره وضعیت تیم‌های روسی بحث و بررسی داشتند. یکی از این نهادها اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) بود که در همان روز اول درباره میزبانی روسیه از فینال لیگ قهرمانان اروپا، حضور باشگاه‌های روسی در رقابت‌های اروپایی و همچنین وضعیت تیم ملی روسیه در مسابقات انتخابی جام جهانی موضع‌گیری کرد. یوفا در نهایت میزبانی سنت‌پتزربورگ از دیدار نهایی لیگ قهرمانان را سلب و آن را به پاریس داد سپس دو تیم روسیه‌ای اسپارتاک و زنیت را از مسابقات اروپایی حذف و در نهایت اعلام کرد که تیم ملی روسیه اجازه حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی را ندارد. همچنین یوفا قرارداد مالی خود با شرکت روسی «گازپروم» را نیز لغو کرد.

اما این تمام ماجرا نبود و یوفا و فیفا در جلسه مشترک در روز گذشته روسیه را از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم کردند. در بیانیه این دو نهاد فوتبالی آمده است: «پس از تصمیمات اولیه اتخاذ شده توسط شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا که اتخاذ تدابیر تکمیلی را در نظر گرفته بود، فیفا و یوفا امروز با هم تصمیم گرفتند که همه تیم‌های روسی، اعم از تیم‌های ملی یا تیم‌های باشگاهی، تا اطلاع ثانوی از حضور در مسابقات تحت پوشش این دو نهاد محروم شوند. این تصمیمات امروز توسط دفتر شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا، که به ترتیب بالاترین ارگان های تصمیم گیری هر دو نهاد در مورد چنین موارد فوری محسوب می شوند، اتخاذ شد. فوتبال در اینجا کاملاً متحد و در همبستگی کامل با همه مردم آسیب دیده در اوکراین است. هر دو رئیس امیدوارند که وضعیت در اوکراین به طور قابل توجهی و به سرعت بهبود یابد تا فوتبال بتواند دوباره عاملی برای اتحاد و صلح بین مردم باشد.»

دنیای فوتبال به طور کلی واکنش شدید الحنی نسبت به اتفاقات اخیر بین روسیه و اوکراین داشته و بیشتر تیم‌ها همکاری خود با اسپانسرهای روسی را لغو کردند. همچنین در انگلستان نیز رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی مجبور به واگذار کردن باشگاهش به بنیاد خیریه چلسی شد تا فشارها از روی تیمش کاسته شود.

موج تحریم‌ها علیه ورزش روسیه

محرومیت تمام ورزشکاران روسیه از رقابت‌های جهانی

مهمترین و جنجالی‌ترین تصمیم بر علیه ورزشکاران روسیه از کمیته بین‌المللی المپیک آمد. در بیانیه پرحاشیه این کمیته آمده است: « به منظور حفاظت از یکپارچگی مسابقات ورزشی جهانی و برای ایمنی همه شرکت‌کنندگان، IOC توصیه می‌کند که فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی و برگزار کنندگان رویدادهای ورزشی از ورزشکاران و مقامات روسی و بلاروسی در مسابقات بین‌المللی دعوت یا اجازه شرکت ندهند. هیچ ورزشکار یا مقام ورزشی از روسیه یا بلاروس اجازه ندارد با نام روسیه یا بلاروس در رقابت ها شرکت کنید. اتباع روسیه یا بلاروس، چه به صورت انفرادی یا تیمی، باید فقط به عنوان ورزشکاران بی طرف یا تیم‌های بی طرف پذیرفته شوند. هیچ نماد ملی، رنگ، پرچم یا سرود نباید نمایش داده شود.»

کمیته بین‌المللی المپیک تاکید کرده که ورزشکاران هر دو کشور به دلیل اقدامات دولت‌مردانشان مستحق مجازات نیستند، اما از آنجایی که جنگ در اوکراین مانع از شرکت بسیاری از ورزشکاران اوکراینی‌ در رویدادهای ورزشی می‌شود باید اقدامی برای رعایت عدالت صورت گیرد.

موج تحریم‌ها علیه ورزش روسیه

فرمول یک سوچی هم لغو شد

دومین اتفاق مهم در ورزش روسیه را فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی رقم زد، آن‌ها با تشکیل جلسه‌ای فوری تصمیم گرفتند تا جایزه بزرگ سوچی که در ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ قرار بود برگزار شود را لغو و بدین ترتیب روسیه را از میزبانی رقابت‌های فرمول یک محروم کردند. تیم فرمول یک «هاس» نیز قرارداد خود با اسپانسر روسیه‌اش را لغو کرد و جایگاه «نیکیتا مزپین» راننده روسی این تیم نیز متزلزل شده است.

بسیاری از کشورهای میزبان مسابقات فرمول یک اعلام کردند که ممکن است اجازه رانندگی به مزپین را به دلیل حمایت از پوتین ندهند. از طرفی رانندگان و مدیران تیم‌های حاضر در فرمول یک نیز به حمایت از اوکراین برآمدند و جو کلی این ورزش تحت تاثیر جنگ قرار گرفته است.

سلب میزبانی مسابقات جهانی والیبال از روسیه

در این میان فدراسیون جهانی والیبال نیز بیکار نشست و ابتدا روسیه را از میزبانی در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال محروم کرد و سپس میزبانی جام جهانی والیبال را از این کشور گرفت. فدراسیون جهانی والیبال با صدور بیانیه اعلام کرده که: «پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، FIVB همچنان نگران تشدید وضعیت و امنیت مردم اوکراین است. هیئت مدیره فدراسیون به این نتیجه رسیده است که به دلیل جنگ در اوکراین، آماده سازی و برگزاری مسابقات جهانی روسیه غیرممکن است.‌ بر این اساس تصمیم گرفته است که میزبانی مسابقات جهانی والیبال مردان FIVB که قرار بود در آگوست و سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شود، از روسیه گرفته شود».

موج تحریم‌ها علیه ورزش روسیه

دردسرهای پوتین

ولادیمیر پوتین آشنا با ورزش است و در مجامع ورزشی نیز حضور فعالی دارد. او یک جودو باز حرفه‌ای است و کمربند سیاه این رشته را نیز در ویترین افتخارات خود دارد. اما تحولات اوکراین گریبان او را نیز گرفته و او از ریاست افتخاری فدراسیون جهانی جودو سلب شد. همچنین فدراسیون جهانی تکواندو دان ۹ افتخاری به رییس جمهور روسیه اهدا کرده بود را پس گرفت. رییس فدراسیون جهانی تکواندو در سال ۲۰۰۹ در دیدار با پوتین، دان ۹ افتخاری تکواندو را به وی اهدا کرد.

این اتفاقات به فدراسیون جهانی شمشیربازی هم رسید و رئیس این فدراسیون به دلیل دوستی با پوتین مجبور به استعفا شد. لی‌شیر عثمانف، رییس فدراسیون جهانی شمشیربازی، پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه او به دلیل حمله روسیه به اوکراین در بیانیه‌ای از ریاست فدراسیون جهانی شمشیربازی کناره‌گیری کرد. عثمانف جزو کسانی بود که توسط اتحادیه اروپا به اتهام ارتباط با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، تحریم شد. او گفت معتقد است که این تصمیم ناعادلانه است و متعهد شد که اقدامات اعمال‌شده را به چالش بکشد.

موج تحریم‌ها علیه ورزش روسیه

نقره داغ شدن شطرنج‌بازان روسی توسط رئیس روس

فدراسیون جهانی شطرنج هم در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چهل و چهارمین المپیاد جهانی که یکی از مهمترین و بزرگترین رقابت‌های تیمی در شطرنج به حساب می‌آید در روسیه برگزار نخواهد شد. این مسابقات که در آن تیم‌هایی از ۱۹۰ کشور جهان به مدت دو هفته به رقابت می‌پردازند، قرار بود از ۲۶ جولای تا ۸ آگوست در مسکو برگزار شود. این تصمیم در حالی گرفته شد که آرکادی دورکویچ، رئیس این فدراسیون خود اهل روسیه است.

این اتفاقات تنها بخشی از فشارهای جامعه جهانی به ورزش و ورزشکاران روسیه بود، ورزشکارانی که قربانی سیاست‌های شرقی و غربی و تصمیمات سیاسیون شده‌اند؛ کسانی که تمام عمر ورزش کردند تا از این راه به افتخار برسند و حالا تبدیل به اهرمی برای فشار به پوتین و روسیه شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =