سیدرضا شهرستانی-عضو هیات مدیره انجمن فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بخش صنعت تنها ۲ درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کند این درحالی است که باید برای مصرف آب در بخش کشاورزی چاره‌ای اندیشید و اقدامات شرکت فولاد مبارکه در کاهش مصرف آب درخور توجه است.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه ۶۰ درصد مصرف آب در اروپا به بخش صنعت اختصاص دارد، اظهار کرد: این درحالی است که در کشور ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و کل صنعت کشور بالغ بر ۲ درصد آب مصرف می‌کند. لذا باید با اطلاع‌رسانی دقیق این موضوع در جامعه تبیین شود که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تنها راه برونرفت چالش آب در کشور است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در اثر ناآگاهی صنایع و به ویژه صنعت فولاد با بی‌انصافی در مظان اتهام مصرف آب بالا قرار می‌گیرند، گفت: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق می‌تواند توجه سیاستگذاران را به ریشه اصلی مساله جلب می‌کند.

اقدامات موثر شرکت فولاد مبارکه در حوزه آب

هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اقدامات شرکت فولاد مبارکه در کاهش مصرف آب، تصریح کرد: بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب در فرآیندهای تولید فولاد، جمع‌آوری و انتقال پساب شهری و تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی از اقدامات شرکت فولاد مبارکه بوده است و این شرکت اقدامات بزرگی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب انجام داده‌اند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی علاوه بر سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب‌ها، در انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این موضوع بسیار نکته قابل توجهی است.

سرمایه‌گذاری کلان معدنی‌ها و فولادی‌ها در اقتصاد آب

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: متهم کردن بخش صنعت و شرکت‌های بزرگ به‌عنوان عامل بحران آب در کشور، اجحاف در حق این شرکت‌ها است که اولاً در مجموع مصرف آب بسیار پایینی دارند و ثانیاً سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیز در زمینه اقتصاد آب انجام داده‌اند.

شهرستانی تصریح کرد: مصرف آب بخش کشاورزی در کشور ۹۰ درصد است و برای حل چالش آب، باید الگوی مصرف در بخش کشاورزی اصلاح شود و کشاورزی ما به کشاورزی صنعتی تبدیل شود. دولت در این زمینه باید حمایت لازم را انجام دهد تا در بخش کشاورزی از تکنولوژی‌های جدید استفاده شود و پروژه‌های علمی با کمک بخش دانشگاهی در این زمینه اجرا شود تا شاهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =