محمدی

سرمربی تیم والیبال سپاهان گفت: واقعاً پتانسیل والیبال ایران بالا است و من فکر می‌کنم حداقل ۴۰ جوان خیلی خوب در رشته والیبال وجود دارد که می‌توانند پیراهن تیم ملی را برتن کنند.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- شیرین عظیمیان: تیم والیبال فولاد مبارکه سپاهان تا اینجای فصل جاری را با شرایطی مطلوب پشت سر گذاشته و در حال حاضر با ۲۰ برد و ۶ باخت و مجموع ۵۹ امتیاز، با ۷ امتیاز اختلاف صدرنشین جدول لیگ برتر والیبال است و مرحله پلی آف رسیده است.

جوان‌گرایی و بومی‌سازی دومحوری است که در انتخاب و جذب بازیکن در تیم والیبال باشگاه سپاهان همواره موردتوجه قرارگرفته و در موفقیت فصل جاری این تیم، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. سپاهانی ها علاوه بر استفاده از بازیکنان با تجربه بومی مثل امیر غفور، فرزاد ملابهرامی، مسعود غلامی، علیرضا مباشری و چندین بازیکن دیگر که برخی سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را نیز دارا هستند، بازیکنان جوانی مثل امیرحسین یوسفی، مهدی بیاتی و علی حاجی محمدی را نیز در فصل جاری در لیست خود جای داده و در برخی از بازی ها از این بازیکنان نیز استفاده کرده اند.

در این خصوص گفتگویی کردیم با رحمان محمدی راد، سرمربی تیم والیبال فولاد مبارکه سپاهان که مشروح آن را میخوانید:

- رویکرد باشگاه سپاهان نسبت به جذب بازیکنان جوان چیست؟

کاری که باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در مورد نسل جوان والیبال اصفهان انجام می‌دهد قابل‌احترام است و سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت گرفته نوید روزهای خوبی را می‌دهد. در سال‌های گذشته، بعد از آقای معنوی نژاد، هیچ نماینده‌ای در سطح نوجوانان و جوانان در تیم‌های ملی نداشتیم. یکی از دلایل آن این است که تیم لیگ برتری در این استان نداشتیم و انگیزه جوانان از بین رفته بود. خوشبختانه در این سه سالی که باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در رشته والیبال ورود کرده است، به نسل جوان استان اصفهان توجه داشته است و سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته است، به‌گونه‌ای که نیازهای جوانان و نوجوانان را پوشش داده است و با یک برنامه‌ریزی خوب همان‌طور که گفتم باید منظر یک آینده خوب باشیم. این نگرش در سطح تیم بزرگ‌سالان نیز وجود دارد و تمام سهمیه نوجوانان و جوانانی را که می‌تواند در تیم بزرگ‌سالان وجود داشته باشد، از جوان‌های خود استان اصفهان انتخاب کردیم و از پیشرفت آن‌ها واقعاً خوشحال هستم. در بسیاری از بازی‌ها از این جوانان استفاده کردیم. هرچند مدت‌زمان حضور در زمین‌بازی کوتاه بوده است، اما تجربه بازی در لیگ برتر را به دست آورده‌اند.

- وضعیت تیم‌های پایه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هرچند مسابقات تیم‌های پایه به اتمام رسیده است، پیرو همان برنامه‌ای که بازیکن پس از اتمام مسابقات نباید به حال خود رها شود، تیم‌های پایه باشگاه همچنان هفته‌ای ۳ بار در حال تمرین کردن هستند. این امر واقعاً قابل‌احترام است چراکه حتی در بهترین باشگاه‌ها ممکن است این اتفاق نیفتد. در اکثر باشگاه‌ها بعد از اتمام مسابقات نوجوانان و جوانان، تمام بازیکنان رهاشده‌اند ولی بازیکنان ما به همراه کادر فنی در حال تمرین و آماده‌سازی خود برای سال‌های آینده هستند.

- از عملکرد بازیکنان جوان راضی هستید؟

قطعاً بله؛ من از چند بازیکنی که در تمرینات رده بزرگ‌سالان حضور داشتند و در مسابقات نیز بازی کردند و عملکرد خوبی داشتند، رضایت کامل دارم و امیدوارم دیده بشوند و بازیکنانی که در رده جوانان هستند به اردوهای تیم ملی دعوت شوند چراکه توانایی و استعداد لازم رادارند.

- حضور بازیکنان پیش‌کسوت و باتجربه منجر به کمتر دیده شدن این جوانان نمی‌شود؟

سیاست یک باشگاه و سرمایه‌گذاری آن با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر ۵ یا ۶ باشگاه در لیگ برتر حضور دارند که سرمایه‌گذاری آن‌ها برای قهرمانی است. چند تیم نیز حضور دارند که صرف حضور در لیگ برتر است که اگر بتوانند خود را در لیگ برتر حفظ کنند برای آن‌ها بهترین نتیجه است و اگر سقوط کنند با توجه به سرمایه‌گذاری‌ای که کرده‌اند و نفراتی که انتخاب کرده‌اند شاید منطقی به نظر برسد. ازنظر من اما مقایسه کردن باشگاه‌هایی که از یک تیم جوان تشکیل‌شده‌اند با باشگاه‌هایی که می‌خواهند قهرمان شوند واقعاً اشتباه است. ما سعی کرده‌ایم شأن و شخصیت باشگاه سپاهان در لیگ برتر بالا و بالاتر برود. در دو سال گذشته توانسته‌ایم تیم اول مرحله گروهی باشیم و این جایگاهی است که تمام تیم‌ها به دنبال آن بوده‌اند. صرف اینکه شما بخواهید از جوانان استفاده کنید و در باشگاه بزرگی مثل سپاهان نتیجه‌گیری را مدنظر قرار ندهید به نظر من اشتباه بزرگی است. باشگاه بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان هواداران زیادی دارد که با بردن‌ها و باختن‌ها زندگی می‌کنند و برای آن‌ها اهمیت دارد. ما تا جایی که توانسته‌ایم نتیجه‌گیری را در اولویت و سپس استفاده از نیروهای بومی خود استان و استفاده کردن از جوانان را در دستور کار قرار داده‌ایم. اگر عملکرد تیم را بررسی کنید در بسیاری از بازی‌ها بوده است که بازیکنان جوان ما وارد زمین شده‌اند و یا از ابتدای بازی در میدان حضورداشته‌اند. بازی‌هایی بوده است که شرایط تیم حریف به‌گونه‌ای بوده که ما می‌توانسته‌ایم از بازیکنان جوان استفاده کنیم و ما این کار را انجام داده‌ایم. در دو مسابقه باوجود استفاده از بازیکنان جوان نتیجه هم گرفته‌ایم؛ اما در برخی از بازی‌ها نیز بنا به شرایط امکان بازی به بازیکنان جوان نرسیده است. در کل ما هر دو مسئله را مدنظر داریم و شخصاً از عملکرد بازیکنان جوان راضی هستم.

- شانس حضور بازیکنان جوان تیم سپاهان در تیم ملی جوانان چقدر است؟

واقعاً پتانسیل والیبال ایران بالا است و من فکر می‌کنم حداقل ۴۰ تا جوان خیلی خوب در رشته والیبال وجود دارد که می‌توانند پیراهن تیم ملی را برتن کنند. چند جوانی که در باشگاه فولاد مبارکه سپاهان وجود دارند و به رده سنی جوانان می‌خورند، باید رقابت سختی را در اردوهای تیم ملی داشته باشند و درنهایت نگرش سرمربی تیم ملی است که همه ما باید به آن احترام بگزاریم چراکه انتخاب شدن یا نشدن بازیکنان وظیفه سرمربی تیم است.

- بازی‌های پلی‌آف را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به بازی‌های مرحله گروهی، پلی‌آف بسیار جذاب و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای در پیش روداریم، چراکه تیم‌ها توانایی شکست یکدیگر را داشتند و نتایج عجیبی رقم خورد که قابل پیش‌بینی نبود. انتظار من این است که یک پلی‌آف جذاب را شاهد باشیم و بازی‌های زیبایی را از تیم‌ها ببینیم. چراکه در کل فصل همه تیم‌ها تلاش کردند تا خودشان را به مرحله پلی‌آف برسانند و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

- کلام آخر

امیدوارم بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم و عیدی خوبی به هواداران باشگاه فولاد مبارکه سپاهان بدیم و با بازی‌های خوبی که از خودمان به نمایش می‌گذاریم علاقه‌مندان به والیبال را راضی کنیم.
والیبال سپاهان در لیگ ۱۴۰۰، نمونه خوبی از موفقیت تیمی با استفاده از بازیکنان بومی با تجربه در کنار جوانان با استعداد است؛ اتفاقی که تیم های بزرگ ورزشی ایران و جهان را به سمت خود سوق داده و مسیر موفقیت را برای آن ها هموار می سازد. این رویکرد در بلند مدت می تواند علاوه بر معرفی بهتر استعدادهای استان اصفهان به ورزش کشور، زمینه حضور این افراد را در بالاترین سطح های ملی و جهانی فراهم کرده و اصفهان را به عنوان یکی از قطب های ورزش کشور، بیش از پیش مطرح سازد.

تیم والیبال فولاد مبارکه سپاهان، روز سه‌شنبه، سوم اسفندماه ۱۴۰۰، در اولین دیدار پلی‌آف خود به مصاف پاس گرگان می‌رود و در صورت صعود از این مرحله با برنده بازی پیکان- شهرداری ارومیه به رقابت خواهد پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =