نفت

قیمت نفت تحت تاثیر ۲ متغیر سیاسی_اقتصادی مهم جهانی یعنی حمله روسیه به اوکراین و احیای برجام در مسیر ثبت اولین کاهش هفتگی خود در ۲۰۲۲ قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از بلومبرگ، در حالی که سرمایه‌گذاران بحران اوکراین و احتمال احیای توافق هسته‌ای ایران را بررسی می‌کردند قیمت نفت در مسیر ثبت کاهش قیمت هفتگی پیش رفت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت پس از ۲ درصد کاهش در روز پنجشنبه، به ۹۱ دلار در هر بشکه سقوط کرد. شاخص نفت خام آمریکا در مسیر اولین کاهش هفتگی خود در سال جاری قرار دارد و به دوره هشت هفته‌ای رشد که طولانی‌ترین دوره رشد از ماه اکتبر تاکنون بود، پایان داد.

پس از افزایش هشدارهای ایالات متحده در روزهای اخیر در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه توافق کردند که هفته آینده برای گفتگو با یکدیگر دیدار کنند. مقامات روسیه گفته‌اند که هیچ حمله‌ای به همسایه کوچکترش برنامه‌ریزی نشده است.

گمانه‌زنی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که توافق هسته‌ای ایران ممکن است احیا شود و به طور بالقوه راه را برای رفع تحریم‌های ایالات متحده بر صادرات نفت خام این کشور هموار کند. اوایل این هفته، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد تهران، در توییتی نوشت که تلاش‌ها برای بازگرداندن توافق «بیش از همیشه» به توافق نزدیک‌تر است.

نفت خام پس از افزایش شدید تقاضا، عرضه محدود و کاهش ذخایر، نزدیک به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ باقی مانده است. ساختار قیمت‌گذاری بازار همچنان به تقاضای قوی برای بشکه‌های فیزیکی اشاره می‌کند و معامله‌گران مایلند برای عرضه‌های کوتاه‌مدت، حق بیمه‌های سنگینی بپردازند.

ویل سونگچیل یون، کارشناس ارشد نفت، گفت: «بیشتر حق بیمه ریسک برای بحران اوکراین قیمت‌گذاری شده است و بسیاری هنوز گمانه‌زنی می‌کنند که این به یک جنگ تمام عیار تبدیل نمی‌شود، در حالی که ایران دوباره تمرکز دارد و قیمت‌ها را بیشتر پایین می‌آورد».

شاخص نفتی WTI برای تحویل در ماه مارس در ساعت ۶:۰۶ صبح به وقت لندن در بورس کالای نیویورک با ۰.۵ درصد کاهش به ۹۱.۳۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت با موعد تسویه ماه آوریل نیز با ۰.۲ درصد کاهش به ۹۲.۷۵ دلار در هر بشکه در بورس ICE Futures اروپا رسید.

قرار است موضوعات مربوط به توافق هسته‌ای ایران در یک نشست امنیتی مهم ترانس آتلانتیک آخر هفته در مونیخ مورد بررسی قرار گیرد. رویترز با استناد به متن پیش‌نویس و دیپلمات‌های ناشناس گزارش داد لغو تحریم‌ها بر روی محموله‌های نفت از تولیدکننده خلیج فارس مرحله بعدی توافق خواهد بود.

در حالی که معاملات آتی در این هفته پایین‌تر هستند، بازار همچنان در رکود است؛ یک الگوی صعودی با قیمت‌های کوتاه‌مدت بالاتر از قیمت‌هایی با موعد تسویه طولانی‌تر. انتشار زمانی شش ماهه برنت پس از اینکه در اوایل این هفته به بالاترین میزان خود در سال ۲۰۰۷ رسید، در روز جمعه کمی افزایش یافت. اسپرد سریع - شکاف بین نزدیک‌ترین دو قرارداد - بیش از ۲ دلار در هر بشکه در عقب ماندگی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =