نفت

در حالی که مذاکرات برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران وارد مراحل پایانی خود شده و می‌تواند عرضه نفت خام بیشتری را باز کند، قیمت نفت روز پنجشنبه حدود ۲ درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، در حالی که مذاکرات برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران وارد مراحل پایانی خود شده و می‌تواند عرضه نفت خام بیشتری را باز کند، قیمت نفت روز پنجشنبه حدود ۲ درصد کاهش یافت.

استفان برنوک در کارگزاری PVM Oil گفت: «بازار نفت در کشمکش بین لغو تحریم‌های ایران و تنش‌های روسیه و اوکراین گرفتار شده است.»

بهای معاملات آتی برنت ۱.۸۴ دلار معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۹۲.۹۷ دلار در هر بشکه رسید این در حالی است که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یا WTI با ۱.۹۰ دلار معادل ۲ درصد کاهش به ۹۱.۷۶ دلار رسید.

هر دو شاخص نفتی در اوایل هفته به بالاترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون رسیدند و هر دو همچنان در ماه‌های آینده با عقب ماندگی شدید مواجه هستند. بازاری که در آن قراردادهای سریع گران‌تر از قراردادهای مربوط به تاریخ‌های آینده است، نشان‌دهنده کمبود عرضه است.

قراردادهای آتی نفت برنت و WTI تا ماه اوت همان چیزی بود که رابرت یاوگر، مدیر اجرایی معاملات آتی انرژی در میزوهو، آن را «سوپر عقب‌نشینی» می‌نامید که هر ماه حداقل یک دلار در هر بشکه کمتر از ماه قبل معامله می‌شد.

کریگ ارلام، تحلیلگر بازار در OANDA، با اشاره به اینکه توافق می‌تواند به معنای حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت خام باشد، گفت: «اگر مذاکرات هسته‌ای بین ایالات متحده و ایران نبود، قیمت می‌تواند در یک منطقه سه رقمی باشد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته بود ایالات متحده در «مراحل نهایی» مذاکرات غیرمستقیم با ایران قرار دارد که هدف آن نجات توافق سال ۲۰۱۵ و محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای تهران را محدود است.

کره جنوبی هم روز چهارشنبه اعلام کرد با توافق جدیدی که احتمالاً در افق نزدیک قابل دسترسی است، مذاکراتی را برای از سرگیری واردات نفت خام ایران و لغو مسدود کردن منابع مالی ایران انجام داده است. کره جنوبی پیش از این یکی از خریداران اصلی نفت تهران در آسیا بود.

با این حال، تنش بر سر حمله احتمالی روسیه به اوکراین به حمایت از بازارهای نفت به دلیل اختلال احتمالی در تامین انرژی ادامه داد این در حالی است که روسیه برنامه‌ریزی برای حمله به همسایه خود، اوکراین، را رد می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اظهار کرد: پس از تیراندازی نیروهای اوکراینی و شورشیان طرفدار مسکو در شرق اوکراین، همه نشانه‌هایی وجود دارد که روسیه قصد دارد در چند روز آینده به اوکراین حمله کند و بهانه‌ای برای توجیه آن آماده می‌کند.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد روسیه، بارت گورمن، مقام شماره ۲ آمریکا در مسکو را اخراج کرده به همین دلیل واشنگتن هشدار داده است که به این اقدام «بی‌دلیل» پاسخ خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =