• ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
  • کد خبر: 22304
  • readingTime: ۳ دقیقه
نیروگاه برق

میزان تحویل نفت‌کوره به نیروگاه‌ها مانند سال گذشته ۶ میلیارد لیتر و ۲ تا ۳ درصد بیشتر بوده است، در هر حال بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها نفتگاز است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایلنا، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران درباره استفاده از ال‌پی‌جی در سبد سوخت اظهار کرد: ورود ال.پی.جی به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد، از مهمترین چالش‌ها نظام و شیوه قیمت‌گذاری است که و به‌طور طبیعی با این نظام قیمت‌گذاری رقابت اتفاق نمی‌افتد، علاوه بر آن به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینه‌های تولید و انتقال نیز ال.پی.جی توان رقابت با سی.ان.جی و بنزین را ندارد. موضوع دیگر تبدیل ناوگان و چالش سوم سطح دسترسی و انتقال آن از مبادی تولید به مراکز مصرف است که در گسترده کشور این زیر ساخت وجود ندارد.

ال‌پی‌جی چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراک‌های مایع اولویت دارد، گفت: به‌طور عمده امروز طرح‌های پتروشیمی‌ها بیشتر در حوزه اوره- آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل اینها به زنجیره پایین‌دستی یکی از چاش‌ها است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: اکنون حجم بالای ال‌پی‌جی در کشور را می‌توان بر اساس قیمت‌های صادراتی و در قالب قرارداد بلندمدت در صنعت پتروشیمی هزینه کرد.

وی یادآور شد: با توجه به شرایطی که امروز داریم ورود این فراورده به لحاظ مباحث قیمت، رقابت، دسترسی و مبحث عرضه به خودرو امکان‌پذیر نیست.

میزان تحویل نفت‌کوره به نیروگاه‌ها ۶ میلیارد لیتر بوده است

سالاری درباره تحویل مازوت به نیروگاه‌ها گفت: در حوزه سوخت امسال یکی از اتفاقاتی که افتاد، با توجه به خشکسالی در سال آبی گذشته میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که مصرف برق تا ۱۰ و در برخی فصول تا ۱۵ درصد افزایش داشت. با این حال میزان تحویل نفت‌کوره به نیروگاه‌ها مانند سال گذشته ۶ میلیارد لیتر و ۲ تا ۳ درصد بیشتر بوده است، در هر حال بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها نفتگاز است.

۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه‌ها شده است

وی با بیان اینکه در سال جاری تقریبا حدود ۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه‌ها شده است، افزود: امروز با کسری نفت کوره برای صادرات مواجه هستیم اما به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی که در برخی روزها به ۶۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسید و تراز منفی ایجاد می‌کرد، موظف به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع عمده‌ایم.

سالاری با تاکید بر اینکه در دنیا از نفت کوره و حتی زغال‌سنگ در نیروگاه ها استفاده می‌کنند، گفت: اما در کنار آن روش‌های زیست‌محیطی را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

واردات بنزین نداریم

وی درباره تامین بنزین نوروز ضمن تکذیب واردات اظهار کرد: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب است و این در شرایطی بود که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها نیز وجود داشت.

۸۶ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده و تولید حدود ۱۰۳تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود.

وی به اقدامات انجام شده در پالایشگاه لاوان به منظور افزایش تولید بنزین کشور اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد. مدت‌ها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمت‌های پایین صادر می‌کردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود. مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود و اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین می‌شود.

سالاری دلیل تمایل شرکت‌های پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمت‌های بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورت‌های مالی سال گذشته عنوان کرد و اظهار کرد: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.

وی درباره حق‌العمل جایگاه‌های سوخت گفت: طبق مصوبه قبلی در زمینه توسعه برندینگ در جایگاه‌های سوخت، اهدافی پیش‌بینی شده بود تا جایگاه‌ها کنترل و طرح دیسپچینگ و کهاب نیز اجرا شود و اکنون ۷۸ برندینگ برای جایگاه‌های سوخت در کشور وجود دارد. باید برای تعیین کارمزد در نظام حق‌العمل‌کاری جایگاه‌های سوخت غربالگری انجام شود.تلاش این است که از خود شرکت‌های حمل و نقل در جلسات حضور داشته باشند تا نحوه تعیین قیمت کارمزد منطقی شود.

معاون وزیر نفت درباره افزایش سهمیه بنزین در نوروز گفت: فعلا دولت چیزی به ما ابلاغ نکرده و طبق روال قبلی میزان سهمیه ۶۰ لیتر به ازای هر خودرو است.

وی درباره طرح دولت اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها نیز اظهار کرد: این طرح در مراحل مطالعه نرم‌افزاری و پایلوت قرار دارد و برای اجرای آن اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =