اوپک

پس از تصمیم جدید اوپک برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه یی به تولید روزانه از ماه مارس، یخبندان تگزاس و افزایش تنش های میان روسیه و سایر قدرت های بزرگ بر سر اوکراین بر نگرانی ها از کمبود عرضه در سال ۲۰۲۲ افزوده اند تا قیمت نفت از ۹۰ دلار عبور کند.

به گزارش ایراسین به نقل از سنا، بازارها در هفته گذشته شاهد تغییر لحن بانک های مرکزی بودند که برای اعمال سیاست های انقباضی آماده می شوند. بنک انگلیس برای دومین بار پیاپی نرخ بهره را ۲۵ واحد اساسی افزایش داد و آن را به ۰.۵ درصد رساند. در شرایطی که داده های تورمی در اوج ۳۰ ساله خود هستند، رییس بانک مرکزی اروپا – خانم کریستین لاگارد – با عقب نشینی از موضع قبلی‌اش در خصوص گذرا بودن تورم، گفت که بانکش در حال آمادگی برای مقابله با رشد قیمت ها است. از اینرو استنباط می شود، واگرایی بین سیاست های فدرال رزرو و بانک های بزرگ اروپا و بریتانیا در مرحله پایانی باشد.

در شرایطی که بانک‌های مرکزی بزرگ، از جمله فدرال رزرو ایالات متحده (فدرال رزرو)، بانک مرکزی اروپا (ECB)، بانک انگلستان (BoE) و بانک ژاپن (BoJ)، تلاش‌های خود را برای کاهش سیاست های تسهیل مقداری و یک دوره سیاست های انقباضی آغاز کرده اند. به موازات آن، بازار جهانی نفت به بهبود چشمگیر خود در سال ۲۰۲۲ ادامه می دهد که ناشی از تقاضای قوی جهانی برای نفت، با توجه به کاهش تدریجی قرنطینه در سراسر جهان است.

تقاضا و عرضه نفت از نگاه اوپک

در تازه ترین گزارش اوپک پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ مطابق با همان افزایش قبلی در سطح ۴.۲ میلیون بشکه در روز است و کل مصرف جهانی ۱۰۰.۸ میلیون بشکه در روز ارزیابی شده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود تاثیر سویه امیکرون خفیف و کوتاه‌مدت باشد، ابهامات در مورد انواع جدید و محدودیت‌های حرکتی مجدد، کماکان بر بهبود اقتصاد جهانی سایه انداخته است.

در همین حال رشد عرضه در سال ۲۰۲۲ برای کشورهای اوپک ۲۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده که مجموع تولید را به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه می رساند. در کنار آن، پیش بینی می شود که عرضه غیر اوپک با افزایش ۳ میلیون بشکه در روز به ۶۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برسد که در مجموع ۹۴ میلیون و ۶۰۰ هزار ارزیابی می گردد. گذشته از این پیش بینی می شود تقاضا ۲۰۲۲ برای تولیدات اوپک با یک میلیون افزایش به ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

با وجود سیاست های انقباضی از طرف بانک های مرکزی که می تواند به تقویت ارزش دلار بیانجامد، انتظار می رود رشد چشمگیر تقاضا از بازار نفت حمایت کند. همچنان که بنظر نمی رسد این سیاست ها مانعی در مسیر بهبود رشد اقتصاد جهانی ایجاد کند.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت

به گزارش سنا، و به نقل از سی ان بی سی، قیمت‌های نفت در ابتدای معاملات امروز، دوشنبه، افزایش یافت و کاهش‌های قبلی قیمت در پی مذاکرات ایران و آمریکا را معکوس کرد. اگر ایالات متحده تحریم‌های ایران را لغو کند، ایران می‌تواند محموله‌های نفتی را افزایش دهد و به عرضه جهانی بیفزاید.

نفت خام برنت در معاملات روز جمعه با ۶۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۳ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید، پیش از آن بالاترین قیمت ۹۴ دلار و در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۴ بود.

در این روز، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین رقم خود در ۷ سال گذشته بود.

هر دو بنچمارک در روز جمعه بیش از ۲ دلار افزایش یافتند و به دلیل نگرانی های مداوم درباره اختلالات عرضه ناشی از آشفتگی سیاسی در میان تولیدکنندگان بزرگ جهان، رشد خود را به هفتمین هفته افزایش دادند.

به گفته تحلیلگران، قیمت نفت خام که در سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، احتمالاً به دلیل تقاضای قوی جهانی از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر خواهد رفت.

به گفته کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت Fujitomi Securities Co Ltd، «لحن بازار همچنان صعودی باقی ماند و بانکداران سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کردند که برنت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و عرضه جهانی همچنان محدود باشد، زیرا اوپک پلاس به اهداف تولید خود نرسیده و ایالات متحده تولید خود را افزایش نمی‌دهد».

قیمت نفت برنت در معاملات امروز دوشنبه، در ساعت ۹:۰۷ بامداد به وقت تهران، با افزایش ۰.۱۶ درصدی در هر بشکه، ۹۳ دلار و ۴۲ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۰.۳۸ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۹۱ دلار و ۹۶ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱۵ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۱۰ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

قیمت طلا در آغاز معاملات روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا نگرانی‌های فزاینده درباره افزایش فشارهای قیمتی جذابیت این فلز را به عنوان محافظ تورم افزایش داد.

هر اونس طلا در معاملات روز گذشته با ۰.۲ درصد افزایش به یک هزار و ۸۱۰ دلار و ۳۸ سنت رسید.

نقره با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۲.۶۷ دلار در هر اونس، پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۲۵.۴۷ دلار و پالادیوم ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۲۲۹۹.۶۸ دلار رسید.نقره نیز با افزایش ۱.۳۱ درصدی، ۲۲ هزار و ۷۷ دلار معامله شد.

مس با کاهش ۰.۳۶ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۴۷۲ دلار قیمت خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =