تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی ایران به عنوان چهاردهمین تیم صعود کننده به جام جهانی قطر شناخته شد اما این صعود به دلیل یکی از ضعیف‌ترین پشتیبانی های تاریخ، آن هم بدون حتی یک بازی دوستانه یا تدرکاتی، بسیار با ارزش است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پیروزی تیم ملی مقابل عراق یکی از سریع‌ترین صعودهای منطقه آسیا و سریع‌ترین صعود ایران به جام جهانی را رقم زد. تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل تیم ملی عراق، در فاصله سه بازی تا پایان بازی‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، صعود خود را به جام جهانی قطعی کرد تا چهاردهمین تیم راه یافته به این دوره مسابقات باشد.

این صعود به دلیل یکی از ضعیف‌ترین پشتیبانی‌های تاریخ، بسیار با ارزش است. حتی در سال‌های جنگ هم تیم ملی تا این حد دست و پا بسته نبود که فدراسیون فوتبال حتی نتواند برایش یک بازی تدارکاتی هماهنگ کند. اسکوچیچ و شاگردانش با تلاش خود روی تمام کمبودها سرپوش گذاشتند و هر پاداشی برازنده آنان است.

پیش از این ۱۳ تیم جواز حضور در جام جهانی قطر را کسب کرده بودند و تیم ملی ایران چهاردهمین تیمی است که نامش وارد لیست حاضرین در بزرگترین رویداد فوتبال دنیا شد. با قطعی شدن صعود ایران، ۱۸ سهمیه دیگر باقی مانده که حداقل سه مورد دیگر آن را تیم‌های آسیایی تشکیل خواهند داد.

اروپا با ۱۳، آسیا با ۴.۵، افریقا با ۵، امریکای جنوبی با ۴.۵، امریکای شمالی و مرکزی با ۳.۵، اقیانوسیه با ۰.۵ سهمیه به علاوه یک سهمیه میزبان، ۳۲ سهمیه حاضر در جام جهانی را تشکیل خواهند داد.

با توجه به پایان دور نهایی مقدماتی در اروپا، تکلیف تیم‌های صعود کننده در این قاره مشخص شده و تنها مرحله پلی‌آف در باقی مانده تا سهمیه‌های بعدی این قاره مشخص شود. در دیگر قاره‌ها هم فقط صعود آرژانتین و برزیل در آمریکای جنوبی نهایی شده است.

به این ترتیب بدون در نظر گرفتن قطر که به عنوان میزبان حضور خواهد داشت تیم ملی فوتبال ایران به عنوان اولین تیم آسیایی است که به همراه برزیل، آرژانتین، قطر میزبان و صدرنشین‌های گروه‌های ده‌گانه مقدماتی در اروپا شامل آلمان، دانمارک، فرانسه، بلژیک، کرواسی، اسپانیا، صربستان، انگلستان، سوییس و هلند تا این لحظه صعود خود را به جام جهانی ۲۰۲۲ قطعی کرده است.

صدرنشین‌های گروه‌های A و B مرحله نهایی انتخابی جام جهانی روز گذشته به یک پیروزی دیگر رسیدند. ایران و عربستان صدرنشین گروه‌های خود در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی هستند. روز گذشته بازی‌های هفتم مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا برگزار شد که صدرنشین‌های گروه A و B به یک برد دیگر رسیدند تا موقعیت خود در جدول را تثبیت کنند. ایران، عراق را با یک گل شکست داد و عربستان هم موفق شد با نتیجه ۱ بر ۰ عمان را شکست بدهد

این ششمین حضور ایران در جام جهانی و سومین صعود متوالی تیم ملی است. صعود اول را حشمت مهاجرانی رقم زد که تیم ملی را به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین برد و خودش هم در این جام روی نیمکت تیم ملی نشست، بیست سال بعد، تیم ملی با والدایر ویرا برزیلی و خلق حماسه ملبورن به جام جهانی ۱۹۹۸ رسید اما در جام جهانی جلال طالبی روی نیمکت ایران بود.

جام جهانی ۲۰۰۶ ایران با برانکو به این جشنواره جهانی رسید و با برانکو هم به آلمان رفت. از ۲۰۱۴ به بعد اما حضورمان متوالی بوده است. ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با کارلوس کی روش به جام جهانی رسیدیم و هم در برزیل و هم در روسیه با او در جام جهانی شرکت کردیم و این بار هم با دراگان اسکوچیچ به جام جهانی صعود کردیم و طبق قرارداد و قول و قرار باید با او در جام جهانی قطر حاضر شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =