• ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
  • کد خبر: 21853
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

قیمت نفت برای اولین بار در ۷ سال گذشته از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه بیشتر شد. این افزایش قیمت نفت بیشتر به دلیل کاهش عرضه و افزایش تنش‌های سیاسی بین روسیه و اوکراین بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت روز گذشته برای اولین بار در ۷ سال گذشته از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه بیشتر شد. این افزایش قیمت نفت بیشتر به دلیل کاهش عرضه و افزایش تنش‌های سیاسی بین روسیه و اوکراین بوده است.

نفت خام برنت پس از اینکه برای اولین بار از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون از ۹۰ دلار گذشت، ۱.۷۶ دلار یا ۲ درصد افزایش یافت و به ۸۹.۹۶ دلار در هر بشکه رسید.

پس از اینکه سرمایه‌گذاران اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد افزایش های مورد انتظار نرخ بهره را تا حدودی تند و تیز تفسیر کردند، قیمت نفت کاهش یافت و با سایر دارایی‌های ریسکی مانند سهام عقب نشینی کرد.

به علاوه روسیه هزاران نیروی نظامی را در مرز اوکراین جمع آوری کرده است که به ترس از تهاجم دامن می‌زند. قیمت‌های بازار انرژی به دلیل نگرانی از قطع شدن عرضه گاز روسیه به اروپا افزایش یافت. روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان است.

تونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: اگر روسیه اقدامی انجام دهد، ایالات متحده اطمینان حاصل خواهد کرد که عرضه جهانی انرژی قطع نخواهد شد.

پل شلدون، مشاور ارشد تجزیه و تحلیل ژئوپلیتیک، گفت:« بازارها نگران هستند که عرضه فیزیکی مختل شود». به احتمال زیاد، جریان‌ها ادامه خواهند داشت اما خطرات این که چیزی بر تعادل فیزیکی تأثیر بگذارد قابل چشم پوشی نیست.»

روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های شخصی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور را در نظر خواهد گرفت.

تنش‌های سیاسی جهانی بر نگرانی‌ها در مورد بازار انرژی که در حال حاضر فشرده است، افزوده است. به علاوه اوپک پلاس برای رسیدن به اهداف تولید ماهانه با مشکل مواجه است زیرا عرضه را به بازارها پس از کاهش شدید در سال ۲۰۲۰ باز می‌گرداند اما ایالات متحده بیش از یک میلیون بشکه از سطح بی‌سابقه تولید روزانه خود فاصله دارد.

کلودیو گالیمبرتی، معاون ارشد تحلیل ریستاد می گوید:« تنها سازمانی که اکنون می‌تواند روند قیمت ها را تغییر دهد اوپک است.»

در همین حال، تقاضا همچنان قوی است، که نشان می‌دهد موجودی‌ها ممکن است بیشتر کاهش یابد. اوپک پلاس در ۲ فوریه برای بررسی افزایش تولید دیگر تشکیل جلسه می‌دهند.

عرضه محصولات پالایش شده ایالات متحده، به عنوان معیاری از تقاضا دوباره افزایش یافت و میانگین متحرک چهار هفته‌ای را به ۲۱.۲ میلیون بشکه در روز رساند که بالاتر از روندهای قبل از همه گیری بود. این افزایش‌ها ناشی از مصرف عرقیات مانند گازوئیل بوده است، زیرا مصرف بنزین در هفته‌های اخیر ضعیف تر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =