مرتضی شاه میرزایی

مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت‌های پتروشیمی تا پایان آذر ماه حدود ۹ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما واریز کردند بنابراین نقش پر رنگی در اقتصاد کشور دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مرتضی شاه میرزایی در بیست‌وچهارمین همایش شرکت‌های برتر که به IMI-۱۰۰ شهرت دارد، اظهار کرد: هر سال ۸ دی به عنوان روز پتروشیمی نام‌گذاری شده است که سابقه ۶۰ ساله‌ای در کشور دارد. پیش از انقلاب ظرفیت کمی در این حوزه شکل گرفت، در دوران دفاع مقدس شرایط به شکل حفظ وضع موجود و پس از پایان جنگ، صنایع پتروشیمی دوران جدیدی را در کشور آغاز کردند.

وی افزود: اکنون حدود ۶۸ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور وجود دارد. همچنین ۷۰ طرح توسعه‌ای هم در پیش داریم که باید تا پایان برنامه هفتم توسعه به پایان برسد.

مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امسال برابر برنامه ریزی ها ۶۵ میلیون تن تولید واقعی ۶۸ مجتمع تولیدی است. حدود ۲۵ میلیون تن از این محصول تحت عنوان خوراک بین مجتمعی معامله می‌شود، ۱۰ میلیون تن در صنایع داخلی استفاده می‌شود و حدود ۳۰ میلیون تن هم صادر می‌شود که از نظر ارزی ارزشی برابر با ۲۱.۵ میلیارد دلار است.

شاه میرزایی تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی تا پایان آذر ماه حدود ۹ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما واریز کردند بنابراین نقش پر رنگی در اقتصاد کشور دارند. انتظار می‌رود این مقدار تا پایان سال بیش از ۱۲ میلیارد دلار شود.

وی افزود: افق برنامه هشتم تقریبا برای ما مشخص و روشن است. بیش از ۳۶ طرح اساسی برای صنعت پتروشیمی به منظور اجرا در برنامه هشتم توسعه آماده شده که بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: بیش از ۳۳۳ گرید انواع محصولات پتروشیمی در دنیا تولید می‌شود که راه زیادی برای بومی‌سازی آن‌ها وجود دارد.

شاه میرزایی خاطرنشان کرد: در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیون تن انواع خوراک مجتمع های پتروشیمی ما وجود خواهد داشت که عدد قابل توجهی است و معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خوراک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =