کسری غفوری

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد گفت: اگر ۵۵ روز در سال گاز فولادی‌ها قطع شود در حالت خوشبینانه ۵۵۰ میلیون دلار کاهش تولید خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کسری غفوری در سمینار تخصصی چالش گاز و در پنل تخصصی تأمین پایدار گاز در زنجیره فولاد گفت: قطعی گاز در مجتمع گاز خرسان زودتر از سایر شرکت‌ها رخ داد. فولاد خرسان زنجیره فولاد را به صورت کامل دارد و اگر یک جای زنجیره با مشکل مواجه شود سایر بخش‌های زنجیره هم با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: صنعت فولاد امروز صنعت پیشران در کشور است و پتانسیل سرمایه‌گذاری دارد. باید به عنوان یک الزام در بخش انتقال آب از خلیج فارس به مقدار قابل توجهی سرمایه‌گذاری کنیم. حال باید در بخش گاز هم سرمایه‌گذاری کنیم و باید وزارت نفت و صمت در کنار ما باشند.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: امروز مصرف خانگی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد معادل ۸۰ میلیون افزایش یافته است. این در حالی است که در بخش تولید به دلیل اینکه فشار تولید افزایش پیدا نمی‌کند، گاز کم شده است. 

غفوری افزود: امکان استفاده از سوخت دوم در صنعت فولاد وجود ندارد و فقط می‌توانیم از گاز استفاده کنیم. گاز از مواد اولیه تولید آهن اسفنجی است.

وی ادامه داد: اگر ۵۵ روز در سال گاز فولادی‌ها قطع شود در حالت خوش‌بینانه ۵۵۰ میلیون دلار کاهش تولید خواهیم داشت و ۱۴ تا ۱۸ درصد از برنامه پیش‌بینی‌شده عقب خواهیم بود. در حوزه فولاد این مسئله برای شرکت ملی گاز و دولت یک بازی باخت-باخت است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان تصریح کرد: دلیل این مسئله هم این است که خرید امتیازی که هر مشترک انجام می‌دهد، پرداخت انشعابی که با هزینه سنگین انجام می‌دهیم و مالیات‌هایی که ما پرداخت می‌کنیم با کاهش تولید به ضرر دولت خواهد بود. تعطیلی واحدهای تولیدی باعث بیکاری کارگران و عدم ایجاد اشتغال صحیح که تأکید رئیس‌جمهور است، می‌شود.

غفوری افزود: امروز اولویت قطعی گاز، شرکت‌های فولادی هستند. شرکت‌های فولادی‌هایی هستند که امروز صادرات فولاد انجام می‌دهد و تبعات عدم تولید و صادرات این است که بازار ارز دچار آشفتگی می‌شود و برنامه انجام‌شده برای صادرات غیرنفتی دچار اخلال می‌شود. در جلسات متعددی که با شرکت گاز و وزارت نفت داشتیم دریافتیم که این قطعی گاز هرسال ادامه خواهد داشت بنابراین باید به دنبال یک الگوی جدیدی باشیم و قطعی گاز را با سرمایه‌گذاری که می‌توانیم انجام دهیم، حل کنیم.

وی درباره راهکارها گفت: در کوتاه‌مدت تنها راه واردات گاز است. وزارت نفت باید در این خصوص به ما کمک کند. اگر لازم است بخش خصوصی می‌تواند در قالب شرکتی انرژی محور باشد واردات گاز انجام دهد. مهم‌ترین راهکار توسعه پایدار گاز سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع پایین‌دستی گاز است. باید به حوزه LNG و SNG و سایر موارد مرتبط ورود کنیم. امروز فولادی‌ها برای برون‌رفت از بحران گاز حاضر هستند به این حوزه ورود پیدا کنند. طبق بررسی‌هایی که ۱۸ کشور تولیدکننده فولاد انجام دادند ما به سمت تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی به‌صورت SNG برای مصرف خانگی و LNG برای صنایع بزرگ حرکت کنیم که متأسفانه در ایران هنوز استارت فکری آن نیز خورده نشده است. پس از واردات گاز، ذخیره‌سازی تنها راهکار ما محسوب می‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: باید واقع‌بین باشیم و مسیر توسعه صنعت فولاد در سال‌های آینده منطبق با پیشبرد پروژه‌های پیشران انرژی و توسعه زنجیره ارزش افقی و عمودی حوزه انرژی باشد؛ راهکار دیگری وجود ندارد. در این حوزه فقط نباید شرکت‌های فولادی در نظر گرفته شوند بلکه باید شرکت‌های حوزه پتروشیمی که سهم بیشتری از مصرف گاز دارند در کنار ما قرار بگیرند. متأسفانه این موضوع در بحث انتقال آب مغفول مانده است. درست است که امروز شرایط فولاد خوب است اما با این برنامه‌ریزی‌هایی که در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی انجام‌شده قطعاً در سال‌های آینده این روزهای خوب برای فولاد وجود نخواهد داشت.

غفوری تصریح کرد: بنابراین لازم است که شرکت‌های پتروشیمی در کنار ما باشند. صاحب‌نظران انرژی در کشور نظیر کمیسیون انرژی مجلس و اتاق بازرگانی، گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز مطالعات زنجیره نفت و گاز معتقدند قطعی گاز در صنایع به‌عنوان اولویت برای مصرف خانگی کار اشتباهی است اما این اتفاق رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: دریکی از جلسات پیرامون افزایش تولید گاز در کشور گفته شد که امروز ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است تا ۴ سال دیگر به نتیجه برسیم. ذخایری فعلی ما نیز به ۲۵ میلیارد دلار نیاز دارد که همین شرایط امروزی حفظ شود. ۷۷۰ میلیون مترمکعب تولید امروز ما است درحالی‌که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب مجوز در دست مردم است. این مسئله را شرکت گاز و وزارت نفت مدیریت کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: موضوع بعدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید و مهار گازهای فلر است. امروز ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز فلرینگ داریم یعنی در خوزستان یک LNG در حال سوختن است. بر اساس آمار شرکت ملی گاز امروز هدر رفت گاز در کشور ۱۱ میلیارد مترمکعب است. استفاده از صنایع پایین‌دستی گاز مثل تولید گاز طبیعی از طریق SNG، CNG، LNG، LCNG و mini LNG و LPG نیز باید در برنامه باشد.

غفوری با اشاره به لزوم قیمت‌گذاری پلکانی گفت: وقتی قیمت‌گذاری پلکانی شود افراد متوجه می‌شوند که باید در یک رنج مشخص مصرف داشته باشند. نصب کنتورهای هوشمند راهکار دیگری در این زمینه است. اینترنت اشیا قابلیتی است که در دنیا مطرح است اما در ایران علی‌رغم اینکه در خیلی از حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای بخش خانگی فعال نشده است. استفاده از کارت سوخت انرژی برای هر خانوار با توجه به تعداد افراد و متراژ خانه نیز راه حل دیگری برای مدیریت مصرف گاز است.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار، در پیک‌هایی که خللی در تولید گاز و برق وجود ندارد، صنایع نباید در اولویت قطع انرژی باشد اما این‌گونه نیست. در ابتدا برق و گاز صنایع قطع می‌شود و اولین صنعت هم صنعت فولاد است. در قانون آمده است هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت عرضه‌کننده برق و گاز دستور دهد موقتاً جریان برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت وارده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را تعیین و اعلام نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =