محیط زیست

در میزگرد بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش و بهینه‌سازی در صنعت و کشاورزی چگونگی حرکت قطار فولاد مبارکه در مسیر توسعه مبتنی بر محیط زیست مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سیدمجید ستاینده، رئیس دفتر فنی ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در میزگرد بررسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش و بهینه‌سازی در صنعت و کشاورزی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه از بدو تأسیس تاکنون ساختار سازمانی خود را بر مصرف بهینه حامل‌های انرژی بنا نهاده است؛ به گونه ای که برای حفظ محیط زیست و انرژی چارت سازمانی تعریف کرده است.

وی با بیان این که شرکت فولاد مبارکه از آغاز فعالیت تاکنون در راستای مصرف بهینه آب گام برداشته است، افزود: از دهه ۹۰ همزمان با بحرانی شدن وضعیت آب در کشور، شرکت فولاد مبارکه با دوراندیشی رویکردهای نوینی را در تأمین آب و تصفیه پساب به کار گرفت.

رئیس دفتر فنی ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب در فرایندهای تولید، جمع‌آوری و انتقال پساب شهری، تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی شرکت و ارتقای سطح بهداشت و حفظ محیط زیست از مهم‌ترین رویکردهای شرکت فولاد مبارکه در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب بوده است.

وی با اشاره به تأسیس تصفیه‌خانه صنعتی در شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: این تصفیه‌خانه قابلیت تصفیه انواع پساب‌های صنعتی و خالص‌سازی بازچرخانی پساب به خط تولید را برعهده دارد.

ستاینده با اشاره به تعریف سناریو جهت مصرف بهینه آب در شرکت فولاد مبارکه گفت: با بروز بحران کم‌آبی، این تدبیر در شرکت فولاد مبارکه اندیشیده شد که چگونه می‌توان مابه‌ازای مصرف آب در تولید فولاد را کاهش داد.

وی با اشاره به بازسازی شبکه توزیع آب در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در ابتدای دهه ۹۰ در نخستین گام و در اقدامی جهادی، تمام خطوط و شبکه سیالات آبی که بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر بود، مورد بازسازی قرار گرفت تا از هرگونه هدررفت آب جلوگیری شود.

رئیس دفتر فنی ناحیه انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ایجاد تصفیه‌خانه استحصال پساب شهرهای اطراف عنوان داشت: شرکت فولاد مبارکه در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت آبفای استان اصفهان نسبت به تأمین مالی مورد نیاز در راستای احداث شبکه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای شهرستان مبارکه و شهرستان لنجان اقدام کرد و در نظر دارد این پروژه را در شهرهای طالخونچه و مجلسی هم توسعه دهد.

وی با اشاره به سرآمدی مصرف ویژه آب خام در فولاد مبارکه نسبت به فولادسازان جهان اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه برج‌های خنک‌کننده هیبریدی را جایگزین برج‌های احیا مستقیم ۱ خواهد کرد.

ستاینده در پایان با پاسخ به یکی از ابهامات رایج درخصوص طرح‌های توسعه‌ای در شرکت فولاد مبارکه ابرازداشت: هرگونه طرح توسعه‌ای در فولاد مبارکه با درنظر گرفتن کمترین میزان برداشت آب همراه خواهد بود، چراکه امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ارائه مشاوره همراه این شرکت هستند و ما همواره از دانش در مسیر توسعه متناسب با محیط زیست بهره می‌گیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =