بازگشایی زاینده رود

استاد دانشگاه اصفهان با تاکید بر بهره گیری از مطالعات دانشگاهی برای برون‌رفت از معضلات زاینده‌رود گفت: مشکلات حوضه آبریز زاینده رود به علت تغییرات اقلیمی نیست و باید ریشه آن را در مدیریت مصرف جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نشست تخصصی «احیای زاینده‌رود، راهکارها و چالش‌ها» توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نمایندگان صنعت و شرکت فولاد مبارکه  برگزار شد.

سید ابوالفضل مسعودیان، استاد دانشگاه اصفهان با ارائه گزارش « بررسی روند تغییرات اقلیم در حوضه آبی زاینده رود» اظهار کرد: نمی توان مسائل پیش آمده در حوضه آبریز زاینده رود را به تغییرات اقلیمی مربوط دانست بلکه ریشه آن در مدیریت مصرف است.

وی افزود: کشور ایران در ناحیه خشک قرار دارد و حوضه آبریز گاوخونی در شرایط بدتری از خشکی رنج می‌برد. این درحالی است که مطالعات انجام داده شده نشان می‌دهد روزهای برف پوش در این حوضه به شدت کاهش یافته است.

مسعودیان با اشاره به اینکه به طور متوسط تنها ۳ درصد حوضه گاوخونی رابرف می‌پوشاند، بیان کرد: میانگین تعداد روزهای برفپوشان ۷۵ درصد حوضه کمتر از ده روز است. میانگین بارش حوضه ۱۶۳ میلیمتر بوده و در ۵۷.۲ درصد جایگاه حوضه بارش رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه ۹۴ درصد بارشهای حوضه گاوخونی کمتر از پنج میلیمتر است، افزود: میانگین دمای حوضه ۱۹ درجه سانتی‌گراد است که روند افزایشی به خود گرفته است و این روند افزایشی شتابناک است.

این استاد دانشگاه اصفهان پیشنهاد داد: استانداری اصفهان به عنوان بالاترین مقام اجرایی و اداری استان باید با شورای عالی آب منشوری متشکل از متخصصان مرتبط با موضوعات زیست محیطی و آب و هوایی تشکیل دهد و راهبردهای مدیریتی حوضه را تهیه و به مرحله اجرایی بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =