زاینده رود در اخرین روزهای دی ماه 98جان دوباره گرفت

عکس:مجتبی جهان بخش

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ستاد ملی سازگاری با کم‌آبی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شده که امیدواریم تا ۱۴۰۴ نتایج آن به ثمر بنشیند در حالی که نمی‌توان به احیای زاینده‌رود در کوتاه‌مدت امید داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نشست تخصصی «احیای زاینده‌رود، راهکارها و چالش‌ها» توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نمایندگان صنعت و شرکت فولاد مبارکه  برگزار شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست اظهار کرد: برگزاری این نشست با هدف چاره‌اندیشی از دانشگاهیان برای برون‌رفت بحران حوضه زاینده‌رود برگزار شده است که حرکت خوبی است و امیدواریم در کشور تسری یابد.

وی افزود: یکی از موارد مهم برای تصمیم‌گیری مسائل کلان کشور بهره‌گیری از پژوهش دانشگاهیان است تا با آسیب‌شناسی و واکاوی مسائل بتوان راهکارهای موثر برای برون‌رفت مشکلات طرح‌ریزی کرد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه گاهی شاهد این هستیم که نظرات مسئولان با عمل آن‌ها منافات دارد، خاطرنشان کرد: نباید منافع اقتصادی کوتاه‌مدت را قربانی منافع آیندگان کرد چراکه هر کس که از محیط زیست صحبت می‌کند به واقع فردی آینده‌نگر است که نمود آن را می‌توان در نتایج عدم احداث صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها مشاهده کرد.

وی با اشاره به مسائل بحران حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: باید علت اینکه مهم‌ترین رود فلات مرکزی به رودی فصلی تبدیل شده است واکاوی شود. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه تهران انجام شده علت را در تغییرات آب و هوایی که جهان به آن دچار شده است، اعلام می‌کنند.  

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تغییرات اقلیمی و افزایش سطح باغات ۱۷۵ درصد افزایش یافته است و تغییر الگوی کشت به سمت توسعه باغات تغییر یافت.

وی افزود: طی ۳ دهه گذشته، مساحت باغات در حوضه زاینده‌رود ۱.۵ برابر شده و منجر به توسعه جمعیتی و صنعتی شده که طرح‌های انتقال آب به میزان بارگزاری‌های جدید را دربر خواهد داشت.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه بارش‌های اسیدی به ابنیه تاریخی اصفهان هم آسیب وارد کرده است، گفت: مقایسه تاثیرات جمعیتی و آب و هوایی به تغییر محسوس میزان آب ورودی به سد اشاره می‌کند و نشان از کاهش ۵۵ درصدی به علت تغییرات آب و هوایی است.

وی اضافه کرد: در ستاد ملی سازگاری با کم‌آبی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شده که امیدواریم تا ۱۴۰۴ نتایج آن به ثمر بنشیند در حالی که نمی‌توان به احیای زاینده‌رود در کوتاه‌مدت امید داشت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کاهش وابستگی معیشتی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروگاه‌های خورشیدی در شرق اصفهان و ارتقای بهره‌وری و تعادل‌بخشی آبخوان هم از دیگر اقدامات میان‌مدت و بلندمدت در حوضه آبریز زاینده‌رود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =