امیر رضا نقش معاون اقتصادی استاندار اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، مدیریت و ساماندهی باغات موجود، اصلاح نظام توزیع و بازار محصولات کشاورزی از دیگر راهبردها برای بهبود شرایط روستاییان است. توسعه گردشگری را نیز باید به صورت ویژه دنبال و طرح‌های گردشگری و بوم گردی را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، امیررضا نقش امروز (دوشنبه ۲۲ آذرماه) در نخستین اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان اصفهان با محوریت «اشتغال، گردشگری و صنعت کشاورزی» اظهار کرد: آسیب‌ها تقریبا مشخص است و ما باید با شناسایی نقاط قوت و بر اساس مزیت ها به سمت راهکارها حرکت کنیم. آنچه ما را دشمن به شاد میکند تا امیدی است. باید در میدان عمل قرار بگیریم.

وی افزود: مجموعه معاونت هماهنگی امور اقتصادی یک نهاد اجرایی نیست بلکه یک نهاد تسهلگر در امور اقتصادی مرتبط با بخش‌های تولیدی، اصناف و ... است. خوشبختانه قانون دست ما را برای انجام امور باز گذاشته است. از آنجا که کارگروه‌های مختلف و خوبی داریم، به نظر می‌رسد میتوانیم زمینه های خوبی را رقم بزنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در بحث توسعه اقتصادی روستاهای شهرستان اصفهان آن نقشی که روستاها می‌توانند در توسعه پایدار هماهنگ با محیط زیست باشد، بررسی نیازهای روستاها و ارائه طرح‌ها و پیشنهادات است. باید طرح‌های سرمایه‌گذاری مخصوص روستاها که بسته‌های سرمایه‌گذاری را احصا کنیم که با مشارکت بانک‌ها انجام دهیم. به علاوه باید در راستای حفظ کسب‌وکارهای موجود تلاش کنیم.

نقش افزود: روستانشینی در شهرستان اصفهان طبق آخرین آمار ۳.۶۳ درصد (۸۰ هزار نفر) و ۹۶.۳۷ درصد جمعیت شهری است که آن هم به دلیل مرکز شهرستان است. جمعیت روستایی قابل توجه است. نرخ بیکاری اصفهان بر اساس آخرین آمار سازمان مدیریت ۱۳.۴ است که خیلی بالاست و اگر آمار واقعی بخش کشاورزی را هم اضافه کنیم آمار از این هم بالاتر می‌رود. این در حالی است که متوسط کشوری ۱۲ درصد است و استان‌هایی داریم که نرخ بیکاری در حد ۶ درصد دارند.

معاون استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه چشم‌انداز برای توسعه روستاها، روستایی با رشد پایدار اقتصادی، تنوع اشتغال با بهره‌وری امکانات است، تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی در شرق اصفهان مغفول مانده و باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین ارائه تسهیلات با شرایط بازپرداخت مناسب برای توسعه مشاغل اولویت‌دار مورد تاکید است. صنایع تبدیلی نیز قابلیت سرمایه‌گذاری خوبی دارند.

نقش ادامه داد: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای، مدیریت و ساماندهی باغات موجود، اصلاح نظام توزیع و بازار محصولات کشاورزی از دیگر راهبردها برای بهبود شرایط روستاییان است. توسعه گردشگری را نیز باید به صورت ویژه دنبال و طرح‌های گردشگری و بوم گردی را اجرا کنیم.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و تنگناهای منطقه اصفهان، گفت: قابلیت‌هایی در بخش کشاورزی، خدمات، صنعت و گردشگری وجود دارد. مطالعه علمی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری دانشگاه اصفهان انجام شده که بر اساس آن قابلیت‌های گردشگری شهرستان اصفهان شناسایی شده است.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: در بحث فرش دستباف، مشکلات احصا شده است اما بخشی از مشکلات باید در سطح کشور فراتر از وزارتخانه و از سمت معاون اول رئیس جمهور پیگیری شود. قابلیت خوبی در بحث کشت گلخانه‌ای داریم که مصرف آب بسیار پایینی دارد. در بحث تنگناها نیز کمبود آب، کمبود سرمایه در گردش، کمبود آموزش و ترویج کشاورزی، هزینه بالای تولید، بهره‌وری پایین و عدم تکمیل صنایع مرتبط (صنایع تکمیلی) از جمله تنگناهای موجود است.

نقش خاطر نشان کرد:  در استان اصفهان ۷۰ هزار هکتار عرصه کشت گندم وجود دارد که محصول استراتژیک است اما تغییر الگوی کشت نیز مورد توجه است.

در بخش پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری باید روی ۳ محور  علم و فناوری، ارتقای فرهنگ و هنر و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حرکت کرد. به علاوه پتانسیل خوبی هم در بحث گیاهان دارویی به ویژه در بخش سمیرم داریم.

وی با بیان اینکه سوزاندن مازوت ممنوع است و به جد پیگیر هستیم، گفت: میزان مصرف گاز صنایع پر مصرف حدودا یک سوم شده است. در حال حاضر در این فصل سال، ۲۰ درصد کمبود منابع گازی در استان داریم. همچنین باید حدود ۵۰۰ مگاوات به برق اصفهان در شرایط اضطراری اضافه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =