ارز منابع ارزی دلار

دلار سهمیه‌ای که پیشتر تنها با ارائه کارت ملی حداکثر به اندازه ۲۲۰۰ دلار امکان پذیر بود، از امروز با شرایط جدیدی در صرافی‌های رسمی و بانکی از جمله صرافی ملی عرضه می‌شود. شرایط جدید دریافت ارز سهمیه‌ای احتمالا از ادامه شرایط قبلی جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین افزایش اختلاف بین قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها باعث شده بود تا برخی از سودجویان به منظور کسب سود آنی نسبت به خرید دلار با نرخ صرافی و سپس فروش آن در بازار آزاد اقدام کنند. از آنجا که اختلاف دلار صرافی ملی با بازار آزاد در برهه‌ای به دو هزار تومان هم رسید، سقف سهمیه خرید دلار هر شخص (۲۲۰۰ دلار در سال) سودی معادل ۴ میلیون تومان را نصیب معامله گران می‌کرد. همین مسئله معضلاتی مثل افزایش تقاضای کاذب و پدیده غیرقانونی اجاره کارت ملی شده بود؛ صف‌های بعضاً طولانی برای خرید دلار سهمیه‌ای در صرافی‌ها هم ناشی از همین مورد بود.

شرایط دریافت دلار سهمیه‌ای اما اکنون به نظر می‌رسد تغییر کرده است. بر اساس بررسی‌های میدانی خبرنگار ایراسین تا هفته گذشته صرفاً با کارت ملی، دو کارت بانکی به نام شخص خریدار  و یک سیم‌کارت، متقاضیان می‌توانستند نسبت به خرید دلار سهمیه‌ای خود اقدام کنند اما تقریباً از یک هفته پیش تاکنون اگر فردی بخواهد دلار سهیمه‌ای را از یک صرافی بخرد باید علاوه بر کارت ملی و دو کارت بانکی به نام خود، سیم کارت، اصل و کپی مدارکی مثل بلیط، ویزا، پاسپورت و عوارض خروج از کشور را داشته باشد.

شرایط جدید دریافت دلار سهیمه‌ای بانک مرکزی

یکی از مسئولان فروش ارز در صرافی‌های معتبر به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون تنها با مدارک مسافرت امکان دریافت دلار سهمیه‌ای وجود دارد؛ یعنی تنها با کارت ملی، ویزا، پاسپورت و بلیت سفر که کپی آن‌ها هم کفایت می‌کند.

مسئول یکی دیگر از صرافی‌ها نیز می‌گوید: فقط با مدارک سفر شامل پاسپورت، ویزا و عوارض خروج امکان‌پذیر است. اصل این مدارک به همراه کپی آن باید همراه متقاضیان باشد. از امروز صبح کلاً فروش ارز با کارت ملی ممنوع شد. موقتی یا دائمی بودن این شرایط هم به تصمیم بانک مرکزی بستگی دارد.

با تغییر شرایط دریافت دلار سهمیه‌ای احتمالاً شاهد کاهش صف‌های خرید جلو صرافی‌ها خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =