بهرام شکوری

بهرام شکوری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بررسی‏ آمار و ارقام نشان می‏‌دهد که تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال‏‌های گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید دست یافته‏‌اند و در سال گذشته نیز توانسته‌اند به جای برنامه 30 درصدی رشد تولید به رشد 78 درصدی دست یابند.

بهرام شکوری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: حقیقت امر این است که پیرو حمایت شفاف مقام معظم رهبری از تولید کنندگان داخلی و مشخص کردن خط مشی در ارتباط با لوازم خانگی و در راستای آن، دستور رئیس جمهور به وزرای صنعت و اقتصاد مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی، تکلیف بزرگی بر دوش تولیدکنندگان داخلی گذاشته شده است که در این زمینه فرصت‌‏های ارزشمندی را نصیب آن‌ها کرده است.

وی گفت: در صورت عدم وجود برنامه‌‏ریزی و مدیریت اصولی به احتمال زیاد در کنار فرصت‏‌های موجود، تولیدکنندگان داخلی با چالش‏‌هایی نیز روبرو خواهند شد به‌طوری‌که علی‌رغم حمایت شفاف و ارزشمند حاکمیت و دولت از تولیدکنندگان داخلی، متاسفانه بعد از ابلاغ ممنوعیت واردات شاهد این بودیم که 5 شرکت از 12 شرکتی که خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی بودند، حالا قیمت تولیدات خود را افزایش داده‌اند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: واقعیت این است که چنین اقداماتی می‏‌تواند زمینه را برای عدم اعتماد مصرف کنندگان نسبت به تولیدکنندگان داخلی فراهم کند؛ چرا که ممنوعیت واردات برای مصرف کننده داخلی سودی نداشته است و انتظار می‏‌رود دولت در کنار ممنوعیت واردات بایستی بر قیمت‏‌ها نیز کنترل لازم را داشته باشد. 

شکوری ادامه داد: از طرفی، بررسی‏ آمار و ارقام نشان می‏‌دهد که هرچند تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال‏‌های گذشته به پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید دست یافته‏‌اند و در سال گذشته نیز توانسته‌اند به جای برنامه 30 درصدی رشد تولید به رشد 78 درصدی دست یابند، ولی با این حال تولید داخل در برخی کالاها از جمله قهوه جوش، بخار شور، سرخ‌کن، ترازو و سشوار، یخچال ساید بای ساید، اتو پرس، ماشین ظرفشویی و اسپیلیت و...، ۱۰۰ درصد نیاز کشور را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: با توجه به اعمال تحریم‌‏های یک جانبه از سوی آمریکا که با خروج برندهای خارجی از کشور در چند سال اخیر همراه بوده است؛ تولیدکنندگان داخلی در طول این مدت همواره در کنار رشد قیمت، تولید محصولات خود را افزایش داده‏‌اند. با این حال، تجزیه و تحلیل‌‏ها نشان می‌‏دهد که در سال‏‌های اخیر بیش از 30 درصد تقاضای لوازم خانگی از طریق قاچاق تأمین شده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تصریح کرد: این مساله بیانگر این حقیقت است که برخی  تولیدکنندگان داخلی علی‌رغم رشد در تولید، به لحاظ کیفیت محصول هنوز توان رقابت با برندهای خارجی را ندارند چرا که حتی با وجود نبود هرگونه خدمات پس از فروش و ضمانت نامه محصولات خارجی، بسیاری از مصرف کنندگان، خرید لوازم خانگی قاچاق شده از خارج را به تولیدات داخلی ترجیح می‌دهند.

شکوری گفت: بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است سیاست‏گذاری به گونه‌‏ای انجام شود که ضمن برنامه‏‌ریزی برای کنترل واردات، تولیدکنندگان نیز در ارتقاء تحقیق و توسعه، کیفیت و فناوری محصولات، کاهش هزینه‌های تولید و منطقی کردن قیمت‌ها، تامین مستمر کالا در بازار، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری واحدهای صنعتی، استمرار تعمیق ساخت داخل و بومی سازی تلاش کنند و همچنین پیشنهاد می‏‌شود از حضور شرکت‌های خارجی در راستای انتقال تکنولوژی و قطعات حداکثر بهره گیری انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =