• ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
  • کد خبر: 19781
  • readingTime: ۵ دقیقه
ارز منابع ارزی دلار

قیمت دلار در اولین روز معاملاتی آبان ماه روند صعودی به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت دلار آمریکا در اولین روز معاملاتی آبان ۱۴۰۰ روند صعودی به خود گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش به ۲۷ هزار و ۵۶۰ تومان در بازار آزاد رسیده است. قیمت یورو هم با روندی مشابه به ۳۲ هزار و ۹۱ تومان رسید.

این افزایش قیمت دلار درحالی رخ داده که صرافی ملی به عنوان صرافی معتمد بانک مرکزی، قیمت هر اسکناس دلار را ۲۶ هزار و ۷۴۰ تومان و قیمت هر یورو را برای فروش ۳۱ هزار و ۷ تومان اعلام کرده است.

قیمت ارز امروز ۱ آبان

قیمت دلار یورو پوند درهم لیر
بازار آزاد ۲۷۵۶۰ ۳۲۰۹۱ ۳۷۹۰۹ ۷۵۰۵ ۲۹۸۰
صرافی ملی ۲۶۷۴۰ ۳۱۰۰۷ ۳۶۴۹۷ ۷۲۲۷ ۲۷۶۲

نرخ رسمی ارزهای رسمی

امروز همانند روزهای گذشته هر دلار آمریکا توسط بانک مرکزی ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۷۵۴ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۸۶۵ ریال ارزش‌گذاری شد. هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۸۳۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۹۵ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۲۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۶۸ ریال، روپیه هند ۵۶۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۳۲ ریال، ۱۰۰ روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۷۶ ریال، ۱۰۰ ین ژاپن ۳۶ هزار و ۹۸۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۴۰۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

به علاوه هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۹۲۶ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۹۹۹ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۳۷ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۳۷۱ ریال، روبل روسیه ۵۹۷ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، ۱۰۰ دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۳۵۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۳۰ ریال، ۱۰۰ تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۰۴ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۶ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، ۱۰۰ روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۶۰ ریال، ۱۰۰ درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۴۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۵۲ ریال تعیین شد.

همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۵۷۹ ریال، ۱۰۰ بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۸۷۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۲۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۶۶۵ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، ۱۰۰ تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۸۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۹۹ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۶۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۳۴۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، ۱۰۰ پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۶۷۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۲۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

تحلیل عملکرد امروز قیمت دلار

به گفته فعالان، از ابتدای پاییز، فضای بازار ارز بیشتر حالت انتظاری به خود گرفت و همین عامل موجب شد که معامله گران حجم خریدوفروش‌های ماهانه خود را محدود کنند.از نگاه فعالان، احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین عواملی بود که زمینه‌ساز کاهش نوسانات قیمت دلار و منفی شدن بازدهی این ارز شد. بررسی روند قیمت دلار نشان می‌دهد که در بیشتر روزهای مهر، این ارز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشته است و تنها در مقطع کوتاهی از اوایل ماه هفتم، اسکناس آمریکایی وارد ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی شد.

به باور تحلیلگران در صورتی که در هفته جاری، قیمت دلار نتواند خود را بالای سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت کند، بار دیگر فروشندگان در بازار ارز قدرت خواهند گرفت و حتی احتمال شکست کانال ۲۷ هزار تومانی وجود خواهد داشت.تحلیلگران فنی باور دارند که حمایت بعدی اسکناس آمریکایی محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومانی است. در مقابل، دو مقاومت ۲۷ هزار و ۵۰۰ و ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان نقش مهمی در بازار ارز خواهند داشت. (دنیای اقتصاد)

افزایش قیمت دلار ۱ آبان + جزئیات

معامله گران دلار اخیرا با تحلیل غیرمنتظره‌ای مواجه شده‌اند. بخشی از معامله گران در انتهای هفته راجع به مقاله‌ای صحبت می‌کردند که در آن ادعا شده بود،‌ آمریکا درخواست ایران برای دادن تضمین برای عدم بازگشت تحریم‌ها در دوران بایدن را نپذیرفته است.

این موضوع از نگاه شماری از معامله گران به معنای آن است که حتی در صورت شروع مذاکرات هسته‌ای،‌ کار دشواری برای رسیدن به یک توافق محکم وجود دارد. اقتصاد نیوز به نقل از اندیشکده کوئینسی عنوان کرده است که آمریکا تصور می‌کند، حتی از نگاه دولت جدید ایران، دیگر تعهد سه یا چهار ساله ایالات متحده کافی نیست. به عبارت دیگر، دو کشور در ابتدای امسال در شرایطی که ایران کمی از مواضع خود عقب نشینی کرده بود،‌ به توافق نرسیدند. در نتیجه با پیشروی خواسته‌های ایران و احتمال رد آن‌ها از سوی آمریکا،‌ برای برخی از معامله گران،‌ دورنمای رسیدن به توافق، بیشتر از قبل دور از ذهن می‌رسد.

از چنین زاویه دیدی،‌ انتظار می‌رود که میزان خریدهای ارزی در اولین روز آبان ماه کمی افزایش پیدا کند با این حال،‌ بازارساز اخیرا بارها ثابت کرده است که در برابر نیروهای افزایشی،‌ با تمام قوا،‌ مقاومت خواهد کرد و اجازه نوسان رو به بالا به قیمت دلار نمی‌دهد. از نگاه معامله گران در صورتی که اسکناس آمریکایی بتواند به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نفوذ پیدا کند،‌ شانس تقویت دیدگاه‌های افزایشی بالا می‌رود. با این حال‌ برگشت به سوی ابتدای کانال ۲۷ هزارتومانی موجب می‌شود که حداقل انتظارات افزایشی تعدیل شوند. دلار در بیشتر روزهای مهرماه در جاده کاهشی قرار داشت و در نهایت نیز بیش از نیم درصد از ارزش خود را در ابتدای پاییز از دست داد. بخش زیادی از این افت گفته می‌شود که به دلیل انتظار برای آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها رخ داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز گذشته گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در آخرین جلسه خود عنوان کرد که ایران را در لیست سیاه خود نگه می‌دارد. با اینکه این مسئله یک نکته منفی در معاملات ارز داخلی محسوب می‌شود اما غلامرضا مرحبا، نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان ذخایر ارزی کشور را در شرایط خوبی دانسته است. پیشتر نیز بارها مسئولان کشور، سطح ذخایر ارزی کشور را مناسب اعلام کرده بودند.

قیمت دلار بر این اساس و با توجه به حضور رئیس جدید بانک مرکزی بر مسند این بانک می‌تواند در روزهای آینده کاهش یابد و یا از سرعت رشد قیمتش کاسته شود. با این حال باید دید سیاستگذاران در عمل چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =