نهاده های دامی

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی اصفهان درباره علت تاخیر در تخصیص نهاده‌های دامی به دامداران و مرغداران صنعتی و سنتی توضیح داد.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی اظهار کرد: بخشی از حوزه پرورش طیور شامل مرغ‌های گوشتی، مرغ‌های مادر گوشتی، مرغ تخم گذار و نیمچه‌های تخم گذار است و نهاده‌های مورد نیاز واحدهای پرورش دهنده آن‌ها به صورت کاملا سیستماتیک و از طریق سامانه بازارگاه متناسب با سهمیه در نظر گرفته شده دریافت می‌شود.

وی افزود: در گاوداری‌های صنعتی این مسئله را شاهد هستیم. معمولا سهمیه هر ماه در بیستمین روز ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و سپس دامداران اقدام به خرید نهاده مورد نیاز خود می‌کنند. متاسفانه این مسئله در تاریخ ۲۰ شهریور رخ نداد و به ۴ مهرماه موکول شد.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی اصفهان گفت: متاسفانه اکنون در تخصیص سهمیه به دامداری‌های سنتی دام سبک و سنگین غیرصنعتی هم با تاخیر در تخصیص مواجه شده و سهیمه‌ای کمتر از مقدار مورد انتظار به استان اصفهان رسید بنابراین در این حوزه محدودیت داریم.

ایراندوست خاطرنشان کرد: درباره سایر ماکیان مثل شترمرغ نیز از شهریورماه تاکنون با محدودیت مواجه شدیم.

وی درباره علت این مسئله نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد علت این مسئله، زمان مورد نیاز برای هماهنگی تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی در نیم سال دوم باشد. بر اساس قانون بودجه سال جاری ارز ترجیحی در ۶ ماه نخست سال به نهاده‌های دامی اختصاص یافت و ادامه آن در نیمه دوم سال به مشروط به دولت جدید شد. دولت جدید هم به نظر می‌رسد تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی را تا اطلاع ثانوی و احتمالا تا پایان سال ادامه بدهد اما مدت زمانی که برای انجام هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی و نهادهای مرتبط و همچنین فعالیت شرکت‌های واردکننده نهاده سپری گردید، تاخیر در تخصیص نهاده را منجر شد.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: البته روند تخصیص نهاده‌های دامی متوقف نشده است بلکه شرایط مذکور باعث شد تا مرغداران و دامداران یا با تاخیر نهاده‌های خود را دریافت کنند و یا به صورت مرحله‌ای آن را تحویل بگیرند.  برای مثال اگر قبلا قرار بود طی یک یا دو مرحله نهاده‌های یک دوره تخصیص یابد، اکنون همان نهاده طی ۳ یا ۴ نوبت تحویل داده می‌شود.

ایراندوست درباره استفاده از ذخایر استراتژیک در چنین مواقعی نیز گفت: اگرچه در تخصیص نهاده مشکلاتی به وجود آمده اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده که بخواهیم از ذخایر استراتژیک برای تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران و دامداران استفاده کنیم. در واقع جریان تخصیص نهاده ادامه داشته اما سرعت آن کاهش داشته است. با این حال بخشی از کنجاله سویا و جو مورد نیاز از محل شرکت پیشتیبانی امور دام تخصیص داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =